2020-04-10, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Holmberg var mycket bra i Aktuellt idag. Pedagogisk grafik och tydliga siffror när han jämförde Sverige med Norge. Igår var det pajas-tv när Aktuellt rapporterade om coronautvecklingen.

Holmberg intervjuade Norges motsvarighet till FHM och hon var otroligt bra, framförallt tydlig, helt enkelt skicklig kommunikatör. För att göra en kort sammanfattning menade hon att Norge agerade snabbt och politiker tog ansvar, detta har lett till stor uppslutning och engagemang bland medborgarna.

Mest talande för Holmbergs inslag: FHM och AT hade tackat nej till att medverka i studion. Fullt förståeligt att AT inte vågade ta en diskussion med Holmberg om varför det gått så mycket bättre för Norge.

Har spenderat mkt tid i Norge och bara upplevt mjuka och empatiska människor, vart jag än kommit. Det hänger också en norrman i den här tråden, som delger väldigt mycket empati över vad som pågår i Sverige just nu.

Sen norska media som du säger som ett exempel. Allt jag läst under pandemin från Norges håll är bara världsklass. Tydligt och med empati och omsorg om folket osv. Lite grann den känslan jag hade när jag växte upp här i Sverige.

Funderar över vad det är som gör att länderna har agerat så pass olika, kring den här pandemin. Men har till 95% bestämt mig nu, att jag ska uppfylla vad jag även tidigare tänkt, att flytta dit. (Så snart de tar emot oss svenskar sedan). Jag vill bo i ett sådant samhälle som deras.
Citera
2020-04-10, 06:49
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Norsk rapport om vad 3 olika alternativ kostar. Alternativen är

1. Eliminera (”Go Wuhan” som closed borders)
2. Bromsa (”Go Sweden”)
3. Undertrycka (suppression)

Beregningene viser:
• Kostnaden for «brems»-strategien (de strengeste tiltakene, som skolestenging, avvikles, mens forbud mot store arrangementer og enkelte andre tiltak opprettholdes): 68 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020
• Kostnaden for «slå-ned»-strategien (forlengelse av strenge tiltak i tre måneder): 110 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020
• Kostnaden for «slå-ned-hold-nede»-strategien (videreføring av strenge tiltak i seks måneder eller lenger): 186 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/mR9VR0/ekspertgruppe-koronatiltakene-koster-oekonomien-24-milliarder-kroner-pr-maaned

Hela rapporten

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/anbefalinger-og-beslutninger/Samfunns%C3%B8konomiske%20virkninger%20smittevernt iltak%20covid-19.pdf/_/attachment/inline/cf0faf7e-1789-4183-968b-7f230d20b63f:5a06ef046ea00a0ec3881f42eae60fb722621 525/Samfunns%C3%B8konomiske%20virkninger%20smittevernt iltak%20covid-19.pdf
Det är självklart att Sverige väljer den billigaste vägen. FHM har som uppgift att kolla på hela skadebilden kontra kostnadsanalys. Eftersom beräkningar görs på gamla liv så är svinnet i liv försvarbart. Ett Mänskligt liv i Sverige räknas vara värt mellan 20-40 miljoner kronor.
Det betyder att i normalfallet så skulle det krävas några 1000 döda innan det lönar sig. I detta fallet kan det vara så att det mänskliga livet räknas ner på grund av ålder .
Citera
2020-04-10, 06:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har spenderat mkt tid i Norge och bara upplevt mjuka och empatiska människor, vart jag än kommit. Det hänger också en norrman i den här tråden, som delger väldigt mycket empati över vad som pågår i Sverige just nu.

Sen norska media som du säger som ett exempel. Allt jag läst under pandemin från Norges håll är bara världsklass. Tydligt och med empati och omsorg om folket osv. Lite grann den känslan jag hade när jag växte upp här i Sverige.

Funderar över vad det är som gör att länderna har agerat så pass olika, kring den här pandemin. Men har till 95% bestämt mig nu, att jag ska uppfylla vad jag även tidigare tänkt, att flytta dit. (Så snart de tar emot oss svenskar sedan). Jag vill bo i ett sådant samhälle som deras.

Värdegrund och globalism.

Det som utgör en sådan stor skillnad.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Norsk rapport om vad 3 olika alternativ kostar. Alternativen är

1. Eliminera (”Go Wuhan” som closed borders)
2. Bromsa (”Go Sweden”)
3. Undertrycka (suppression)

Beregningene viser:
• Kostnaden for «brems»-strategien (de strengeste tiltakene, som skolestenging, avvikles, mens forbud mot store arrangementer og enkelte andre tiltak opprettholdes): 68 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020
• Kostnaden for «slå-ned»-strategien (forlengelse av strenge tiltak i tre måneder): 110 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020
• Kostnaden for «slå-ned-hold-nede»-strategien (videreføring av strenge tiltak i seks måneder eller lenger): 186 milliarder kroner i form av redusert verdiskapning i 2020

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/mR9VR0/ekspertgruppe-koronatiltakene-koster-oekonomien-24-milliarder-kroner-pr-maaned

Hela rapporten

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/anbefalinger-og-beslutninger/Samfunns%C3%B8konomiske%20virkninger%20smittevernt iltak%20covid-19.pdf/_/attachment/inline/cf0faf7e-1789-4183-968b-7f230d20b63f:5a06ef046ea00a0ec3881f42eae60fb722621 525/Samfunns%C3%B8konomiske%20virkninger%20smittevernt iltak%20covid-19.pdf

Finns där någon uppskattning av hur många liv man sparar med de olika strategierna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vi har inte haft någon som helst lockdown överhuvudtaget.

Vilket är av den största kritiken.

Vilket dödssiffrorna pratar sitt tydliga språk om.
Exakt. Varför ska man ha en lockdown om halva befolkningen oavsett kommer att smittas innan jul, och dödstalen kommer att bli ungefär desamma på totalen?

Det hade man kunnat göra om en lockdown var enkel och smärtfri. Men kostnaden (inte bara i pengar) för en lockdown är oöverskådlig för de yngre generationerna. Särskilt för utsatta grupper, som är de som drabbas hårdast.
Citera
2020-04-10, 06:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag handlar på ICAs webb och hämtar maten i en kasse på gaveln, en dörr öppnas på sidan av byggnaden och jag får min påse, kostar inget extra som det gör på Willys.

Det gäller tyvärr inte för alla ICA butiker men jag har turen att ha en större ICA butik i närheten där denna service är helt gratis. Tidigare var det lång väntetid på att kunna hämta sina varor men det har ändrats nu. Däremot mitt ICA Maxi tar 79 kr i plockavgift och över 200 kr om man vill ha hemleverans oavsett summa man handlar för.
Tror att man ska titta runt lite för priserna på servicen varierar väldigt.
Citera
2020-04-10, 06:55
Medlem
Läkarförbundets undersökning bland läkare:
- En majoritet av läkarna säger sig sakna nödvändig skyddsutrustning
- En majoritet av läkarna i undersökningen säger sig vara oroliga för att bli smittade

Läkarförbundets ordförande: Oroande att det finns sådan brist på skyddsutrustning.
Citera
2020-04-10, 06:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Exakt. Varför ska man ha en lockdown om halva befolkningen oavsett kommer att smittas innan jul, och dödstalen kommer att bli ungefär desamma på totalen?

Det hade man kunnat göra om en lockdown var enkel och smärtfri. Men kostnaden (inte bara i pengar) för en lockdown är oöverskådlig för de yngre generationerna. Särskilt för utsatta grupper, som är de som drabbas hårdast.

Rädda de liv som går att rädda såklart.

Vad annars?

Bara psykopater som i Sverige som räknar allting i siffror.

Men som sagt, hyper rationalisering är ju en sak som svenskar aldrig kommer att komma ifrån. Världens mest efterblivna socialakompetens sätter sina spår så allting blir som koncept.
Citera
2020-04-10, 06:58
Medlem
Fått höra att det nu är brist/slut på vissa läkemedel för vård i respirator i Stockholm. Från person som jobbar i vården. Hamna inte på IVA gott folk. Ta hand om er.
Citera
2020-04-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Rädda de liv som går att rädda såklart.

Vad annars?

Bara psykopater som i Sverige som räknar allting i siffror.

Men som sagt, hyper rationalisering är ju en sak som svenskar aldrig kommer att komma ifrån. Världens mest efterblivna socialakompetens sätter sina spår så allting blir som koncept.
Hur räddar du liv, om lika många dör på totalen av viruset?
Citera
2020-04-10, 06:59
Avslutad
Igår kunde vi läsa om en superspridare som hade smittat 18 av 20 testade från en fest. Idag skriver GT om en fest i Stockholm där 70 av 100 människor smittades den 7 mars, samma dag som finalen i Melodifestivalen.

Sedan finns det folk som på allvar tror att endast 2,5% av Stockholmarna har haft viruset.
Citera
2020-04-10, 06:59
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det är självklart att Sverige väljer den billigaste vägen. FHM har som uppgift att kolla på hela skadebilden kontra kostnadsanalys. Eftersom beräkningar görs på gamla liv så är svinnet i liv försvarbart. Ett Mänskligt liv i Sverige räknas vara värt mellan 20-40 miljoner kronor.
Det betyder att i normalfallet så skulle det krävas några 1000 döda innan det lönar sig. I detta fallet kan det vara så att det mänskliga livet räknas ner på grund av ålder .

Borde finnas en brytpunkt, i närheten av pensionsåldern, då det ekonomiska värdet blir negativt. Säkerligen är det sådana kalkyler som lett fram till det märkliga myndighetsagerandet vi ser i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in