2020-04-08, 23:00
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzoz
Swebb-TVs intervju med Hans Jensevik som talar klarspråk om de s.k. stödåtgärderna som bara gynnar storföretag.
Han målar också upp en dyster bild av Sveriges ekonomi inom en snar framtid.

https://www.youtube.com/watch?v=LdDhdA4YE20

Ja jag ser väl hellre att stöd går till storföretag än småfirmor i detta läge, är ju inte direkt en lönlös industri som varvsindustrin vi skall försöka rädda som på 70-talet utan skapa andrum.

Istället för att hjälpa restauranger, småfirmor och liknande så ser jag hellre att helikopterpengar testas till befolkning som blir utsatt. För brakar ekonomin så kan vi glömma vardagslyx under några år, då är det lika bra att hjälpa folket så dom har någorlunda levnadsstandard.

Kasta pengar åt Restaurangnäringen känns verkligen lönlöst.
Citera
2020-04-09, 07:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja jag ser väl hellre att stöd går till storföretag än småfirmor i detta läge, är ju inte direkt en lönlös industri som varvsindustrin vi skall försöka rädda som på 70-talet utan skapa andrum.

Istället för att hjälpa restauranger, småfirmor och liknande så ser jag hellre att helikopterpengar testas till befolkning som blir utsatt. För brakar ekonomin så kan vi glömma vardagslyx under några år, då är det lika bra att hjälpa folket så dom har någorlunda levnadsstandard.

Bättre att sänka alla dessa avgrundsavgifter. Allt från trängeslkatt, som är en skatt på arbete, till moms.

I vilket fall som helst, så är skutan på väg ner. Då jag är i privata sektorn, så behöver jag skutan mindre än vad skutan behöver mig.
Citera
2020-04-09, 08:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Tyvärr så är många restauranger och hotell dödsdömda. De anställda får akassa. Staten kan nog vänta med stödet och ge start stöd i höst istället.
Citera
2020-04-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tyvärr så är många restauranger och hotell dödsdömda. De anställda får akassa. Staten kan nog vänta med stödet och ge start stöd i höst istället.

Det är inte bara restaurangbranschen som försvinner nu, de ”stödpaket” regeringen gett ut är värdelösa för aktiebolag tyvärr :/
Kunde lika gärna gett en gratis klapp på axeln istället!
Hotell & konferens, resebranschen, biografer, konvent, spelningar mm blev direkt påverkade av förbuden i första ledet så de är allra värst drabbade.
Andra ledet restauranger, klädesbutiker, leverantörer som kontorsmaterial och alla saker som ovan nämnda företag vanligtvis köper/förbrukar samt tjänster som tex städ mm minskar så även dessa branscher där under skadas.

När industrier nu stannar upp så kommer även leverantörerna det, i tredje leder blir det familjer som får en eller flera inkomstbortfall så alla dessa 10-tals miljoner människor världen över kommer börja hålla hårt i sina pengar och det gör att fler sektorer påverkas... alla inköp stoppas och samhället krackelerar. Vi får en ond spiral och ett moment22 där även döden lurar på andra axeln i form av ett virus ala Corona :/

Detta kommer nog bli århundrades värsta årtal.. 2020-2022 någonstans innan det börjar vända.. (Den enda statistiken vi har från snarlikt scenario är just spanska sjukan dvs snarlika dödsantal kommer vi få se detta följer samma kurva och det höll på i 2 år! )

Så vi får se vilka som överlevt ekonomiskt, fysiskt, psykiskt o mentalt tills år 2022.
Citera
2020-04-09, 09:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Det är inte bara restaurangbranschen som försvinner nu, de ”stödpaket” regeringen gett ut är värdelösa för aktiebolag tyvärr :/
Kunde lika gärna gett en gratis klapp på axeln istället!
Hotell & konferens, resebranschen, biografer, konvent, spelningar mm blev direkt påverkade av förbuden i första ledet så de är allra värst drabbade.
Andra ledet restauranger, klädesbutiker, leverantörer som kontorsmaterial och alla saker som ovan nämnda företag vanligtvis köper/förbrukar samt tjänster som tex städ mm minskar så även dessa branscher där under skadas.

När industrier nu stannar upp så kommer även leverantörerna det, i tredje leder blir det familjer som får en eller flera inkomstbortfall så alla dessa 10-tals miljoner människor världen över kommer börja hålla hårt i sina pengar och det gör att fler sektorer påverkas... alla inköp stoppas och samhället krackelerar. Vi får en ond spiral och ett moment22 där även döden lurar på andra axeln i form av ett virus ala Corona :/

Detta kommer nog bli århundrades värsta årtal.. 2020-2022 någonstans innan det börjar vända.. (Den enda statistiken vi har från snarlikt scenario är just spanska sjukan dvs snarlika dödsantal kommer vi få se detta följer samma kurva och det höll på i 2 år! )

Så vi får se vilka som överlevt ekonomiskt, fysiskt, psykiskt o mentalt tills år 2022.
I Sverige har vi ett skyddsnät som innebär att folk fortsätter att ha en inkomst nära tidigare nivå ett tag även om man blir arbetslös. Det har funnits en viss över etablering av butiker. Den utrensning som redan var på väg kommer att ske brutalt snabbt nu.

Det gäller att rädda saker som underlättar att komma igång igen. Då tänker jag främst på tillverkning och logistik. Fungerar det så kan själva shoppingen gå via andra kanaler som internet.

Annat är det i andra länder där folk riskerar att svälta. Alla som vanligtvis hjälper till har redan fullt upp med sitt eget. Många länder riskerar att fullständigt braka samman.
Citera
2020-04-09, 09:50
Medlem
Alexander Bard intervjuas om Corona och konsekvenserna av Corona. Mycket intressant!

https://m.youtube.com/watch?v=8aRSAXN6TVc

Några av hans förutsägelser:
* Värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet.
* Den första riktiga lågkonjunkturen i Sverige sedan 90-talet.
* Bostadspriser kommer att gå ner
* Ökad social oro så länge det finns risk att det inte finns intensivvård att få för "morfar".
* Många små företag kommer att gå under.
* De stora multinationella företagen kommer att klara sig och vinna marknadsandelar.
* Kina och Sydostasien kommer att öka sin makt på västvärldens bekostnad.
* Allvarliga sprickor i EU-samarbetet när man ska komma överens om vem som ska betala för att kicka igång sydeuropas ekonomier igen.
* Italien riskerar att tvingas att lämna euron.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-09 kl. 09:55.
Citera
2020-04-09, 10:34
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Alexander Bard intervjuas om Corona och konsekvenserna av Corona. Mycket intressant!

* Ökad social oro så länge det finns risk att det inte finns intensivvård att få för "morfar".
* De stora multinationella företagen kommer att klara sig och vinna marknadsandelar.
* Allvarliga sprickor i EU-samarbetet när man ska komma överens om vem som ska betala för att kicka igång sydeuropas ekonomier igen.

Första gången i mitt liv som jag har exakt samma åsikt som Bard. Fruktansvärd känsla nu
Citera
2020-04-09, 10:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Man behöver inte precis vara ett geni för att inse att det blir allvarliga problem och en massa företag går åt skogen.

Kinas och multinationella företags expansion är inget nytt. Knorrande i EU är inget nytt heller.

Italien kommer dock inte lämna Euron pga detta. Jag är mer inne på att kronan fortsätter sin resa när än att bostadsmarknaden gör det i kronor räknat.

Det hela beror förstås lite på i vilken ordning länder återhämtar sig. Man kan tänka sig att Italien kommer ingång tidigare eftersom de drabbades tidigare.

USA ligger sent i kurvan och kommer antagligen drabbas värst av alla iländer.
Citera
2020-04-09, 10:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Håller med Bard, ungefär samma slutsatser jag dragit.

Däremot nämner han inte att relationen Kina - USA kommer förvärras fullständigt. Om man tyckte de luktade kallt krig innan vänta bara tills efter Corona.

Vi kommer gå in i en värld där Väst är mot Öst, där dock Kina, Ryssland, Iran osv har en fördel och det är att EU kommer falla isär.

Utifrån detta tycker jag det är konstigt att vi inte ser ett större tapp på börserna. Arbetslösheten kommer definitivt påverkas, varorna kommer bli dyrare (pga Kina)!och således konsumtionen.

Citat:
Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, rasade med 38,8 procent i mars från samma period året innan. Skoförsäljningen utvecklades ännu sämre med -47,1 procent.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.

- Modehandelns försäljningstapp var dramatiskt under mars månad, framförallt under månadens andra halva där försäljningen, enligt Stilindex, föll med upp emot 50-60 procent. Det speglar dessvärre det mycket allvarliga läge som råder i stora delar av sällanköpsvaruhandeln just nu, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

E-handeln beskrivs ha gått något bättre men kompenserar inte på långa vägar för den totala försäljningsnedgången.

Ser definitivt inte bra ut för klädföretag, men det är ju rimligt eftersom det inte är så många som handlar kläder eftersom det är lyx. Oftast har man ju kläder i garderoben man faktiskt kan använda en säsong till eller två.

Tycker synd om alla som jobbar i klädbutiker nu.
Citera
2020-04-09, 10:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En av få saker han säger som inte är uppenbar är att Italien ska lämna Euron.
Spanien och Frankrike är numera lika hårt drabbat som Italien. Varför ska just Italien lämnat?
Citera
2020-04-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Däremot nämner han inte att relationen Kina - USA kommer förvärras fullständigt. Om man tyckte de luktade kallt krig innan vänta bara tills efter Corona.

Vi kommer gå in i en värld där Väst är mot Öst, där dock Kina, Ryssland, Iran osv har en fördel och det är att EU kommer falla isär.

Utifrån detta tycker jag det är konstigt att vi inte ser ett större tapp på börserna. .

Beror på att de stora multinationella företagen som i mångt och mycket driver börserna klarat detta förhållandevis bra. Samt att riksbankerna med FED i täten gjort sitt bästa för att lindra fallet.

Sedan är vi bara i början på denna lågkonjunktur. Börserna har faktiskt redan gått ner rejält.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-09 kl. 11:33.
Citera
2020-04-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En av få saker han säger som inte är uppenbar är att Italien ska lämna Euron.
Spanien och Frankrike är numera lika hårt drabbat som Italien. Varför ska just Italien lämnat?

För att Italien är det land som har sämst ekonomi och ekonomiskt drabbats hårdast av Corona. Lombardiet är Italiens motor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in