2020-04-10, 00:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Sverige är fortfarande en monarki, vår kung litar jag helt och fullt på i pestens tid!

Jag tycker vår Kung, en mycket klok och vis man, ska ta över kommandot, i dessa svåra tider!

Bra förslag.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
All seriös forskning om viruset är av intresse, särskilt från Tyskland då de är ett land som dels drog i bromsen snabbt, masstestar mer än någon och har sjukvård i världsklass där varje liv räknas (till skillnad från Sverige när vi tydligen låter folk dö utan vård). Dödligheten kommer inte var lika i alla länder av ganska uppenbara skäl som levnadsstandard, sjukvårdens kapacitet och tillgång på testmaterial, skyddsmaterial och vald strategi. Att inte få in smittan på äldreboenden är en framgångsfaktor, det har stora delar av Tyskland klarat bra.

Sen måste ni höja nivån nu. Läs inte bara Omni utan följ länkarna och LÄS vad det handlar om och återge det om ni ska börja tas lite mer seriösa här inne. Ska hjälpa er den här gången.

Den här studien är gjord i regionen Heinsberg och framförallt i staden Gangelt med ca 12 000 invånare. Det är en av städerna som tidigt drabbades efter en karneval i mitten av februari. 0,37% av de smittade i staden har dött vilket är fem gånger lägre än resten av landet, som just nu ligger på 1,98%.

Framstegen är att man kunde testat många i staden och hittat att 15% har eller har haft viruset, i resten av Tyskland har andra studier visat att bara 5% har smittats (masstestning, men 82 miljoner invånare gör att man tidigare inte sett bättre siffror.) Studien från Gangelt visar att det KAN vara så över hela landet. I nästan 2% så hade personerna en aktiv infektion i halsen, 14% visade att de hade antikroppar mot viruset i blodet och enligt de första uppskattningarna kan de vara immuna de närmaste 6 till 18 månaderna, men det är för tidigt att säga ännu. Siffrorna från undersökningen går inte att överföra till resten av Tyskland i detta läge, det är för tidigt att säga om detta kan gälla hela landet. Men det finns hopp.

Enligt forskarna så antyder siffrorna att lockdown var rätt beslut att hålla ner antal infekterade. Nu kan man börja planera för att släppa på restriktionerna och hålla kontroll på smittan, men fortfarande med restriktioner om hygien och riskgrupper ska ges maximalt skydd.

Återigen, höj nivån.

Jag läste allting det du skriver, i artiklarna som Omni nämnde. Men inget jag läser motsäger det vi diskuterade. Att man hittat antikroppar hos 15% i den studien.

Däremot var det ett uttalande i en artikel som var konstigt. En forskare sa att "15 procent är ju inte så långt från 60%, när man når flockimmunitet" eller liknande. Det är ju en jävla bit kvar kan jag tycka. Från 15 till 60.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag tycker hela jämförandet är poänglöst, och Trumps pik är poänglös och enbart propaganda för hemmaopinionen. Fattar man inte det så, ja...

Trump är en dåre ja men har du lyssnat på vad han sa?
Han förklarade att det går att tackla corona på olika sätt- vi kör "herd" och därför har vi fler döda per capita än de flesta länder i världen och han fortsatte me att säga att forskare där sagt att miljoner människor skulle dö om de körde också tillämpade "herd".
Det var allt.
Förstår inte reaktionerna mot det faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Att du skulle få en överdos av morfin i den palliativa vården i Sverige ser jag som närmast en omöjlighet, snarare tvärtom, Sveriges palliativa vård är helt bisarr och omänsklig , patienten skall dö av egen maskin och smärtstillande är ju narkotika så även om patienten har timmar kvar att leva , skall återhållsamhet på narkotikaklassade läkemedel bestå , ja vet det låter helt jävla bisarrt , men jag har varit med vid flera vakor, så det är min erfarenhet.

Du har tydligen varit närvarande.
Det är nog svaret.
Jag blev mycket förvånad måste jag erkänna när morfinanvändningen blev verklighet inom min värld och det gällde nära släkting som levde flera år efter att jag ifrågasatte påbörjan av "morfinbehandling" då personen i fråga var helt klar i huvudet till skillnad mot andra på boendet. Kanske det innebar mer jobb, vad vet jag.
Citera
2020-04-10, 00:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag väljer att jämföra eftersom det är bra att reflektera över olika likartade händelser. Det har för övrigt dött cirka 180000 människor i världen bara idag. Det dog lika många igår.
Ja det har förmodligen dött 100 triljarder människor sedan big bang. Om du vill prata om övriga döda.

Varenda gång någon säger idag dog det 800 I Italien, fy vad hemskt.
Ja och det dog 852 stycken på Estonia när den sjönk.
Barnsligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja och så var det, det där med immunitet:

Har varit uppe i tråden tidigare men..

Hoppas på fler studier om immunitet inom kort.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K3mqJ7/nye-funn-saar-tvil-om-immunitet-mot-coronaviruset
Det finns fler, de säger annorlunda:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/09/many-people-may-already-have-immunity-coronavirus-german-study/

https://www.spiegel.de/consent-a-?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwissensc haft%2Fmedizin%2Fcorona-in-heinsberg-jed er-siebte-koennte-immun-sein-a-14bd9e0e-0c7e-4775-a8b0-1611ececd870
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nederländerna och Belgien är Europas folktätaste stater (efter lilleputtstaterna).
De ligger på den övre halvan gällande turism i Europa.
Säkert många som passerar genom länderna.
I NL finns Europas största hamn (Rotterdam) och Schiphol är Europas tredje största flygplats.

De länder i Europa som drabbats hårdast är stora turistländer.
Stämmer nog. Sverige måste vara långt populärare än både Norge och Finland. Danmark är också rätt populärt. I själva verket är coronan inget annat än en indikator på hur populära länderna är som turistorter. Italien är superpopulärt, de har maten och konsten och arkitekturen. Frankrike har Mona Lisa, Nederländerna Van Gogh och Rembrant, London är fantastiskt, men Finland? Vem åker till Finland på semester?

Australien är populärt men vansinnigt långt bort så glöm det.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har ju anklagats för att komma med förhållandevis dystra prognoser. Inte sällan har jag fått utstå spott och spe för dessa prognoser. Vissa av er har säkert tyckt att jag förtjänar dessa inte sällan grova tillmälen.

Mina prognoser har tidigare legat på 40000 döda i hela Sverige och 8000 i Region Stockholm (dessa siffror bygger dock på att Sverige som land behåller kontrollen genom pandemin).

Jag behöver dessvärre nu öka prognoserna något. Baserat på utvecklingen de senaste 4 dagarna, och baserat på vad som framkommit de senaste 24 timmarna så blir min nya prognos:
* 60000 döda i Sverige
* 15000 döda i Stockholm

Underlag:

- Data som visar att 2.5% bar på Covid-19 i Stockholm 31/3
- Modeller och anpassningar till senast tillgängliga data
- Senaste presskonferensen klockan 14
- Agerande och uttalanden från myndigheter det senaste dygnet
- Rapporter och artiklar i pressen senaste dygnet
Jag tror att du gissar för lågt.

Utgå istället från en enklare matematisk övning där dom 486 som hittills dött i Stockholm blev smittade för minst 3 veckor och att målbilden är att 60% av Stockholmarna ska bli smittade.

Räkna sedan baklänges på hur många smittade det verkar ha funnits för 3 veckor sedan med en dubblering var 7-8 dag enligt FHMs presskonferens idag.

För 1 vecka sedan: ~2,5%
För 2 veckor sedan: ~1,25%
För 3 veckor sedan: ~0,625%

Det ger vid handen att när drygt 0,6% av Stockholmarna var smittade så resulterade det i 486 dödsfall.

Det borde innebära att om man uppnår målvärdet på 60% så leder det till nästan 100 gånger fler döda Stockholmare än idag.

Dock så kan andelen äldre som blivit smittade i nuläget vara överrepresenterade trots att man hela tiden pratat om att skydda just dom. Det skulle i så fall minska dödligheten på sikt.

Samtidigt så finns det ett uppenbart mörkertal av döda som inte blivit testade eller inte rapporterats ännu (den sk fördröjningen). Man kan även förvänta sig att dödligheten ökar kraftigt om det uppstår brist på sjukvårdsplatser.

Dock tror jag inte att det kommer att gå så långt.

T ex så förväntas man inte hinna smitta ner Skåne till Stockholms nuvarande nivå förrän i slutet på maj. I det tempot hinner Sverige gå i konkurs långt innan man lyckats smitta ner 60% av hela landets befolkning.

När det förr eller senare blir uppenbart att man inte har råd att fullfölja experimentet så kommer man att börja se sig om efter billigare alternativ som t ex lockdown och masstestning i bästa fall eller att bara låta dom smittade dö utan sjukvård i värsta fall.

Alternativt så hinner det dyka upp effektiva mediciner som ändrar förutsättningarna totalt. Det är vad jag själv hoppas på just nu.

Men om man ändå leker med tanken att det svenska experimentet fortsätter oförändrat tills dess att man når målet på 60% smittade i hela landet så verkar det naivt att räkna på färre än 50.000 döda i Stockholm. Troligen många fler pga utebliven sjukvård.
Citera
2020-04-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Man har gått ut och sagt att så länge man ej har symptom, så smittar man inte andra..
Har du bott under en sten?

"Man"- vem pratar du om? Tegnell gissar jag?
I resten av världen har man vetat detta länge.
Citera
Medlem
Platz.se redovisar ikväll 812 dödsfall i Sverige. En ökning från igår med 116 personer. Nya fall ligger på 674 personer som är testat smittade. Jag tycker inte det ser ut som Tegnell-kurvan planar ut. Det går uppåt hela tiden men det sägs att det skall plana ut runt 15:e april. Jag känner mig osäker på detta. Det kan ju plötsligt gå verkligt illa i Göteborg och Malmö och då hjälper det inte med förbättringar i Stockholm. Påsken kan ju sedan innebära en smittotid som medför att det blossar upp ännu mer i maj. Jag tror att Tegnell-kurvan kan först gå upp och sedan lite ned, sedan överraskande upp igen. Ser vi inte något liknande i Italien eller Spanien?

Folkhälsomyndigheten redovisade idag 693 döda i corona. Jag tror på en siffra runt 770 från FHM i morgon, trots att det är helg. Sedan kanske inrapporteringen blir eftersatt tills efter helgen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag undviker många vidriga saker.

Har smakat på fladdermöss vid en resa i Kina. Man äter de små bröstfilerna på framsidan av fladdermusen, ungefär som en kyckling. Dock var det en kinesisk kollega som rensade fram en av dessa så att jag fick smaka. Samma kväll provade vi även annan av den lokala maten. Detta var i södra Kina där de tycker om denna typ av mat.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hur ska de veta att de haft corona menar du?
De kanske dessutom är asymtomatiska.
En del blir ju faktiskt testade, framför allt de som fick det tidigt då man fortfarande smittspårade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in