2020-04-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har bra fantasi när det gäller att försöka hitta en bortförklaring till att JG raderar.

Istället för att bli upprörd på sin vän försöker han sprida felaktig information till personer i geokretsen.

Medger att jag har inlevelseförmåga.
Vill betona därför, att jag har absolut ingen personlig anledning att försvara honom.
Men kan av någon anledning lätt identifiera mig med honom.
Det gör inget om jag och några till väger litet emot vad du och andra tänker.
Han ÄR ju ganska svårlöst för närvarande. Man kan väga för och emot.

Att han och SD var så goda vänner trots att de är så olika ... något har förenat dem.
Vad var det han spred för desinformation i geokretsen?
Missat det.
Citera
2020-04-09, 23:49
Medlem
Kan ngn snäll länka till ljudfilerna från rättegången, med Hanna? E väldigt nyfiken på hennes röst.
Citera
2020-04-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det fetade tyckte jag var långt från solklart baserat på rapporteringen i NA. Men varför försvarar du det ohederliga beteendet?

Jag försvarar inte beteendet, möjligen försvarar jag JG som en helhet, alltså som person.
Jag tror du är för misstänksam.
Visst är att radera text på en polisstation oacceptabelt ur juridisk och samhällelig rätts - och säkerhets-synvinkel, objektivt sett.
Men som sagt, alla individer upplever det inte så i den situation JG befann sig i på polisstationen, utifrån hypotesen att han är oskyldig till delaktighet.
Han tycker inte det är en stor sak då, han "kan lika gärna radera som att skapa frågor kring sig själv"
ungefär.
Kan inte gå vidare in i filosofiska moraldebatter här, borde framgått vad jag menar.
Alla människor har inte lika stark tilltro till auktoriteter. Även om de känner till lagar och regler.
Ja, även om de har sin moral!
All moral kan inte tillskrivas myndigheter! Varenda lag är framröstad av människor som tyckte och tänkte något.
Han upplever sig inte delaktig, därför är han just då blind för lagen.
Han umgicks inte med LW senare tiden av hennes liv. Han var troligen inte så väl informerad
av SD om hur turerna gick mellan SD och LW just då.

På rak fråga om SD är hans bästa vän svarar JG ja men menade väl "varit" eller "i princip".
Men säger också att han tagit avstånd.
Han talar ur olika delar och tidpunkter av deras vänskap.
Ibland pratar man i presens när man beskriver dåtid.
Minns nu inte exakt hur han pratade. Betänk att han är född amerikan. Annat värderingssystem
därför kanske, folkligt sett. Religionen kanske inte tillåter att man hugger av vänskap tvärt.

Reporten återgav väl inte allt han sa om detta, så att det går att få sammanhang?
Eller har du länk?
Senast redigerad av Moschata 2020-04-10 kl. 00:14.
Citera
2020-04-10, 00:19
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
ÅH sa väl i rätten att utredningen har fortgått hela tiden? Det finns 3 uppenbara lögnhalsar som sannolikt är föremål för hemliga tvångsmedel. Det satt väl utredare i rättssalen och noterade flitigt vissa av rättegångsdagarna?
Tråden intresserar alla parter, så vi kan nog räkna med att även utredarna följer den. Eller, hur - JG och HD med pappa?

Klart att utredningen fortgår. De flesta dagar satt det poliser och antecknade, men vi kan vara säkra på att det satt civila i publiken med och höll öga på SD, vittnen och åhörare.

Det utreds vidare. Både inför HR och annars.

#TeamÅsaHiding ger sig inte förrän de vänt på varenda sten.
Citera
2020-04-10, 00:33
Medlem
Skulle det inte vara väldigt väl överensstämmande med SDs personlighet och störda beteende, att faktiskt utnyttja LW sexuellt en sista gång, innan hon skulle vara borta för evigt? Han lyser in med ficklampan (mordvapnet) genom fönstret där hon står o packar in paket, hon öppnar och de beger sig till cache-stället för "en snabbis". Väl på plats börjar SD runka av extas över vad som komma skall och när LW böjer sig ner för att ta den i munnen, puttar han till henne och börjar slå som en galning med ficklampan. Klart han inte vill ha ihjäl henne utan en avslutningsorgasm / förnedring, kanske han till o med gick igång på känslan av att så totalt överraska / chocka henne med den snabba svängningen från sex till dödligt våld. Den ultimata känslan av makt och kontroll.
Citera
2020-04-10, 00:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om uppgifterna stämmer att Drottningen av minnesluckor och Pip-Steffe negligerade Softis stora insats som vikarie för psykiskt sjuka Hanna i Geotouren, kan man ha en viss förståelse för om LW upplevde att hon inte alltid klarade att vara snäll när Hanna tog äran för arbete hon inte utfört. Bara en tanke.

Instämmer, som i det mesta du skriver.

Jag har svårt för de som vill sätta paret Davidsson på någon moralisk och oskyldig piedestal där de skulle ha gjort allt för att leva i moraliskt exemplarisk tvåsamhet medan de blivit förföljda av den utpekat onda LW. Som om LWs beteende kom från ingenstans liksom. Örebros kung och drottning av geocaching samt deras efterhängsna piga som inte visste sin plats att hålla sig i skymundan när de åkte runt på kramkalaseventen.

Det är som att eftervärlden borde tänka: "Vad hade stackars SD gjort för att få en ledsen och förbannad kvinna efter sig? Och stackars HD som bara är godheten själv. Skör och ur stånd att tänka nog att kunna agera eller tala ur skägget... " Detta samtidigt som HD klarar av att lösa mystar, klarar av att leva ett liv i ständig reselogistik kring geocaching samtidigt som hon har tonårsbarn med egna hobbies, klarar av att ha koll på statusen på sin exmans golvbrunnar, klarar av det tunga ansvar som "the best" syrra på ett stort sjukhus har. Nej, stackars paret D som inte kan bli av med den kvinna möjligen båda två, utnyttjat i flera år när det passade sig och fortfarande matade med falska löften om framtiden eller våldförde sig på när hon inte höll sig på mattan med sina drömmar.

Ser man bortom den vittvättning av paret D och framförallt HD som tråden matats med i två år snart så framstår det som snarare som att paret D med sina egna tillkortakommanden och oförmåga att hantera sitt konstiga äktenskap, dragit in LW i en grym lek som hon var satt att förlora då hon bara var en möjlig ersättare för HD när det passade dem.

Mönstret är ju genomgående att LW utnyttjades och att hon ömsom släpptes in i finrummen av löften, gemenskap och framtid för att nästa stund kastas ut som skräp av SD. Både vad gäller i geocaching-sammanhang som t ex geoturen och i förhållande. LW dög som stand-in för HD men hon skulle måsta finna sig i att närsomhelst bli utkastad och få sitta vid torgets skampåle som roten till otrohet inför gemensamma geocachevänner. Det var en brutal, nedbrytande förödmjukelse varvat med kärleksförklaringar och löften som höll henne kvar.

Jag spekulerar att bakgrunden till soppan runt trion SD, HD och LW är komplex. Och jag gissar att HD både kan ses som offer och förövare på samma gång.

- Offer för att hon mest troligt manipulerats av SD.
- Förövare för att hon initialt okejat SDs och LWs relation (se t ex uppgifter från kontot TinnaNinna och andra som pekat på att Ds haft ett öppet förhållande där HD varit inledningsvis nöjd med arrangemanget med LW) och varit med om att lura in LW i något som inte var vad det såg ut att vara, men sedan varit högst bekväm i att låta LW stå för hela syndabocksrollen när HDs och SDs äktenskap började haverera utåt också.

- Förövare för att hon antagligen allra minst vetat om mordet och mycket troligt även kan ha utdelat en del av slagen och varit behjälplig i att storstäda en misstänkt mördares hem strax efter ett brutalt mord. Det ska bli intressant att följa fortsatt utredning.

- Förövare för att hon låter sitt hat mot LW fortsätta sprida skit om LW online (enligt FUP) även när hon som mamma själv vet att detta skapar ett lidande för LWs barn efter att de mist sin mamma. Förövare för att hon inte ens efter mordet kan låta bli att följa efter LW även när hon vet att det drabbar tre oskyldiga barn som redan står under en enorm press.

Men det är komplext. Jag tror inte att HD har insikt i vad hennes otrogne man å andra sidan intalade rivalen LW. Jag tror att HD ser på SD som ett offer för LW. Jag tror inte att HD någonsin begrep vidden av vad SD sa till LW eller vad han lovade LW.

SD ska ha lovat förlovning och resa. Inte försumbara saker om man undrar varför en kvinna inte lämnar mannen ifred utan fortsätter att hoppas och tro att det ska bli dom. LW var intalad att det som de hade var seriöst. Hon betraktade det som de hade som riktigt, sant och magiskt även om hon alltmer försökte i desperation hitta en väg ut när larmklockorna ringde att hon blev lurad. Mycket möjligt att hon därför försökte träffa andra män, vägar ut som skulle få henne att kunna lämna SD. Inget av detta tror jag har kommit HD till del. I HDs ögon är LW bara en patetisk människa som inte begrep att hon bara var en stand-in för sex och geocaching, medan HD alltid skulle vara SDs drömkvinna.

Jag gissar att SD ägnat sig åt att boosta sitt eget sköra "manliga" ego i flera år genom att trigga HD och LW mot varandra. Kvinnorna har, spekulerar jag, manipulerats in båda två i en roande catfight där SD i flera år kunnat inta en läktarplats med popcorn och njuta av att han blev åtrådd. Blev det för lite glöd i fighten gav han dem likadana smycken men såg till att den ena fick guld (LW) och den andra fick silver (HD). Manipulativt och effektfullt om man vill skapa dålig stämning, besvikelser och avundsjuka.

SD lät LW vara hans geocachingfru i flera år medan HD var under isen. Han lät henne ersätta HD i geoturen. Sedan fick hon inte visa sig med honom, sedan var hon bara skräp som skulle gömmas undan. Men sex skulle han ha iaf. Inte underligt att LW blev ledsen, desperat, förbannad och alltmer började tappa fotfästet tills hon, antagligen till SDs stora nöje, gav sig på HD verbalt. LW fick signaler åt alla håll. Totalt förvirrande. Och allt det knöt henne nog bara närmre honom då hon desperat sökte efter att hitta en slags balans i allt. Vägar ut genom andra män. Vägar tillbaka genom att erbjuda sex i desperation efter bekräftelse på kärlek. Klassiskt berg- och dalbanebeteende i en destruktiv relation där mannen är en psykopat. Det udda här är bara att psykopaten hade två kvinnor samtidigt och att han fick dem båda att ge sig på varandra tills de också mådde psykiskt dåligt om de nu inte gjorde det redan innan till viss del.

LW var ingen perfekt människa. Ingen har sagt det (hur många gånger än vissa i tråden försöker få nya användare att tro detta och bygger halmdockor som de kan ta isär när inga andra renhåriga medel står till buds). Ja, utöver att LW verkade ha varit en trevlig, glad och fin människa så hade även hon andra sidor och betedde sig stundtals illa mot HD men det blir väldigt skevt att se LWs agerande mot HD utan att se det i ljuset av vad SD invaggade henne i.

Sedan kan tråden snaska i ett skärskåda en mördad människa för hennes föräldraskap, aktiva sexliv eller ointresse av städning men det är bara lågt snaskande och blir inte mer relevant för att man behärskar klippa- och klistraskills samt har oceaner av tid att sitta och hata natt efter natt i två år.

LW hade en del karlar men inte mer än många andra singelkvinnor som ser bra ut och har ett aktivt fritidsliv samt ett utåtriktat sätt. Hon hanterade inte relationer smidigt men kanske inte undra på i ljuset av situationen med SD som var helt jäkla destruktiv? Hon hade som många andra vuxna en ambivalent inställning till sin barndom och sina föräldrar samtidigt som hon kämpade med att vara en bra mamma själv. Inget att bli uthängd för och inget udda för en medelålderskrisande kvinna som rannsakar sig själv och därmed funderar över sin barndom. Säger knappast något om varken LW eller hennes fina, gamla föräldrar som dessutom inte ska tyngas ner med mer skit här. De lider nog. Hon hade duster med sina tonåringar, ibland blev det högljutt och gräl eskalerade. Men allt övergripande från barnen vittnar samtidigt om att de överlag vuxit upp med kärlek och värme samt att de uppriktigt älskade sin mamma och att hon var navet ihop med UW i deras värld. Läser man i FUP framgår att LW och UW kämpat mer än många andra separerade föräldrar för att ge barnen fina barndomsminnen och kunna ha en okej barndom trots föräldrar i skilda hem. Det kan ingen ändra på hur man än försöker klippa och klistra valda delar ur FUP. Och ja. Hon mådde inte bra och hon blev elak mot HD på slutet. Men hon var även på slutet på väg att söka hjälp med större självinsikt. Detta framgår tydligt via de många vännernas vittensmål i FUP. LW hade insikt om att hon dragits ner i en situation där hon tappat sitt gamla rättspatos och kunde bete sig elakt. Men innan hon hann finna sig själv igen och ta sig ur sitt beteende blev hon mördad. Innan hon hann ta tag i sitt liv och vända båten, ta sig upp och ut och med utsikt om att få vara den hon ville för barnen och sina vänner... så mördades hon. Obarmhärtigt och utan nåd. Och gång på gång i tråden låter SDs vänner henne mördas verbalt igen. Dygnet runt. Det är så hemskt.
Citera
2020-04-10, 00:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Barnen for jävligt illa av exakt samma anledning deras mamma blev mördad för. Hon hade en störning vilket gjorde henne emotionellt oförmögen.

Grabben cyklade för H-E på motorvägen i desperation för att han tvingades umgås med sin mamma.

Aktbilaga 151 vittnesförhör (5) sid 132.
13/10/2014 21:16
L: Ojojoj, intensiva dagar med mycket aktiviteter och en del pedagogiska utmaningar. Noa är fortfarande här och det har gått rätt bra, även om det ibland bränt till och han visar sin (som jag hoppas -tänk om han ÄR sån?!) tonårsomnipotens på det mest provocerande vis. Han testar mig till det yttersta och ikväll slutade det med att jag skrek åt honom - igen, precis när jag och de yngre skulle till badet för Esters simning. Han lyckades verkligen provocera så in i norden..

Syskonen stod som små harar och tryckte i hallen och när vi åkte till simningen bedyrade båda två att jag hade rätt. Det tycker jag visserligen att jag hade, men jag vill inte reagera så. Ringde och förvarnade fadern och när vi kom upp ur badet hade han ringt. Noa hade åkt bort till honom, men när U frågat, med viss skärpa, vad som hänt berättade han exakt samma berättelse som den jag hunnit ge. Och han var ledsen för det. När vi kom hem hade de båda kommit hit (som jag och U kommit överens om på telefon i omklädningsrummet) och vi pratade en stund. Jag bad om ursäkt för
utbrottet och förklarade att jag inte vill göra så.

Höll dock fast vid det som det handlade om. Det var överkurs för N att göra detsamma, men han stannade kvar i det olustiga i att ha gjort bort sig ochdessutom inför publik, och han kom igenom! Aron visade sin storebror hur man gör en sorts gummisnoddspyssel och han nappade och gjorde ett till sig själv. När jag nattat småsyskonen satt han kvar vid köksbordet, tv:n avslagen, och pysslade,fortfarande. När han skulle gå upp (utan tjat, fattas bara annat), spexade han och fnittrade! Kanske var det en fråga om tajming, att han precis då ändå på nåt sätt var mottaglig för att få upp en spegel rätt brutalt i ansiktet och se sig själv och konstatera att det där var faktiskt inte den snyggaste sida man kan se av sig själv. Jag hann bli rädd att han skulle dra härifrån igen. Och Uffe bidrog

Vill du inte läsa LWs egna ord om förtrycket så ljug inte.
Det finns liknande händelser där Lena är uppe på skolan och bråkar med lärare.

Att de inte kan sluta att försöka skönmåla LW
när allt finns i FUP. Så tröttsamt.

Citat:
Per*nilla tänker på perioden när det var struligt med N*oa, hon och N*oa kanske är rätt lika, mycket känslor inblandat och ingen som backar i en konflikt utifrån det Lena berättade för henne och det
gjorde hon ju. Det blev intensivt i hennes relationer och mötte hon någon lika intensiv och
som inte backade då kunde det bli konflikter.

Pe*rnilla tillfrågas om utöver Stefan och Ke*nneth som hon pratat om, har dom pratat om
andra konflikter Lena haft?
Pe*rnilla berättar att ja, med U*lf såklart och den långvarig konflikten med No*a och med Jan*ne,
om det var 2015, sen hade hon några på jobbet som tyckte det var besvärligt med, när hon
jobbade på Nova. När det handlar om konflikten med No*a, så från början handlade det om att
hon och U*lf levde ganska olika liv och N*oa flyttade emellan och skulle förhålla sig till olika
saker. Lena kanske satte gränser och inte U*lf i samma utsträckning. Det som blev droppen var
en konflikt i badrummet där No*a kände sig trängd och Lena inte släppte ut honom, hon
upplevde att dom skulle prata klart och han upplevde att han blev kvarhållen och fick panik
och stack därifrån och ville inte vara hos Lena utan bara bodde hos Ul*f.
Där blev även
socialtjänsten inkopplad och dom fick gå i samtal
och så småningom så började det tina lite
långsamt.

s. 422

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519

Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-10 kl. 00:37.
Citera
2020-04-10, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tack @Remark!

Som @Philomena skriver i inlägget innan, så är det frågan om flera tårtor.

Just den här hjärtformade kladdkakan hade Lena bakat och skrivit till Stefan
på kvällen, samt skickat bilden av kladdkakan i hjärtformen:
"Bakat till dig och mig, smyg hit om du vågar..."osv

A*ron sade i förhöret att han var sötsugen på kvällen och frågade mamman
om det fanns något sött, och då åt han och Lena av kladdkakan. Man kan se
på bilden att de åt cirka en tredjedel av kladdkakan.

Jo, jag kommer ihåg att både Aron och Lena åt av kakan på kvällen och vad Lena skrev till Stefan. MEN samtidigt har jag läst ur Lenas blogg tillbaka i tiden om födelsedagars stora betydelse som skedde enligt en viss ritual nästan och började med uppvaktning och gofika (tårtbit) i sängen med presenter.

Därför kopplade jag ihop det med Arons födelsedag. Jag drog kanske en felaktig slutsats.

Tack @Ozzie!
Citera
2020-04-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan ngn snäll länka till ljudfilerna från rättegången, med Hanna? E väldigt nyfiken på hennes röst.

Jag tror inte de släppts än. JG var troligen en åhörare som spelat in och sedan lagt ut?
Det ska, enligt tidigare uppgift i tråden, komma ut på Rättegångspodden och då får vi nog länkar! Lovar att ha dig i åminne så du inte missar när hela klabbet kommer ut.
Jag är med nyfiken på rösterna, allihopa men speciellt SD och HD när det gäller tonhöjd, betoning och skärpa.
Citera
2020-04-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag tror inte de släppts än. JG var troligen en åhörare som spelat in och sedan lagt ut?
Det ska, enligt tidigare uppgift i tråden, komma ut på Rättegångspodden och då får vi nog länkar! Lovar att ha dig i åminne så du inte missar när hela klabbet kommer ut.
Jag är med nyfiken på rösterna, allihopa men speciellt SD och HD när det gäller tonhöjd, betoning och skärpa.

Tack - så snällt!! Fick bara för mig att ngn i tråden kommenterade att HD inte alls lät sådär "virrig o glömsk" i tonläget som man kan tro när man läser till sig hennes svar. Kanske jag missförstod!
Citera
2020-04-10, 00:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Klart att utredningen fortgår. De flesta dagar satt det poliser och antecknade, men vi kan vara säkra på att det satt civila i publiken med och höll öga på SD, vittnen och åhörare.

Det utreds vidare. Både inför HR och annars.

#TeamÅsaHiding ger sig inte förrän de vänt på varenda sten.

Jag hoppas att du har rätt. För det finns en risk annars att tråden om mordet på LW förvandlas till en copy paste-slaskhink av hämnd där vissa kommer att göra allt för att hänga ut offret hur irrelevant det än visats vara för en tråd om mordet sagda offer. Man hade kunnat om man varit lite naiv, tro att en indikation på att SD döms, skulle leda till att polletten faller ner för för en del om att han är skyldig och att LW trots allt är just ett offer. Och inte mördaren. Helt galet att man ens ska behöva konstatera detta. Men tråden börjar istället bli bara mer fylld av skit mot offret, som om saker just vore omvända och hon varit GM. Och det börjar blir enerverande att se hur barnen återigen hängs ut här. Jag ska sätta mig på fingrarna från att smattra iväg fler långa inlägg här nu (sorry, de som känner till hur jag skriver kan ju som vanligt bara skrolla förbi) men ibland blir man bara skitless.

Om utredningen fortsätter, vilket jag hoppas att den gör, skulle det vara en lättnad att se samtliga inblandade åka dit. LW ska ha upprättelse. Inte allra minst för hennes anhörigas skull.
Citera
2020-04-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Tack - så snällt!! Fick bara för mig att ngn i tråden kommenterade att HD inte alls lät sådär "virrig o glömsk" i tonläget som man kan tro när man läser till sig hennes svar. Kanske jag missförstod!

I de många förhören så förekommer det både ehh..ahh..i texten. Och ibland utropstecken som om hon säger ifrån.
Men jag tror att det är mycket skörhet med och det får vi nog höra till slut! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in