2020-04-09, 23:38
Medlem
sonofnatures avatar
1 av 3 dog i Europa av digerdöden !

Å alla i hela världen fattar ingenting

Helt loss

Ingen har koll

Inget land har varit beredda på detta

Man blir ju mörkrädd när man tänker hur segt människor tänker.

Å i tråden skriks det om vem som har rätt och fel , när ni inte vet ett skit !
Citera
2020-04-09, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jo men jag har sett en lista över länderna. Sverige ligger mycket dåligt till men Finland har skött detta utmärkt. Hoppas det fortsätter att Finland slipper få vårt helvete. Dom har säkert bättre resurser i sjukvården och har tagit det på allvar. Ryssland har jag inte studerat, tror du deras statistik är korrekt?
Finland är 4 gånger sämre än Kina, 4 gånger sämre än Australien, 8 gånger sämre än Indonesien , 9 gånger sämre än Japan, 20 gånger sämre än Kazakstan, 40 gånger sämre än Taiwan och Indien, vad är det utmärkta?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja och då kanske den gyllene medelvägen ändå är det bästa. Dvs delvis avstängning/restriktioner, skyddade av riskgrupper.

Men restriktionerna får inte bli så kraftfulla så det ger oönskade bieffekter som psykisk ohälsa pga arbetslöshet/ensamhet, inställda canceroperationer osv.

Operationer ställs in redan idag. Skjuts på framtiden.
Citera
Medlem
Materialistisk välfärd betyder ingenting. Det som betyder något är ens hälsa. Om man har mat och dricka och någon att skratta med. Covid-19 gör sådant mycket tydligare. Folk fattar detta när de köper mat och dryck och drar ner på allt annat. Det är det som är det sköna. Allt det andra behövs inte. Det behövs inte nya kläder, nya prylar, nytt nytt nytt...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Gode gud i himmelen. Har ni sett Youtube-filmerna där kineserna äter fladdermöss, råttor, levande möss?
Jag mår så illa! Kan någon hjälpa mig? Hur hanterar ni detta?
Vad jag tycker de är stolliga. De är ju ... Sen att de svetsade igen dörrar... De är ju så stolliga. Och de där groteska betongområdena de bor i, med enorma höghus, bara betong. Det här går ju inte. Kan inte naturen hjälpa oss?

Jag ändrade lite här. Man får nog inte skriva som jag gjorde först? För mycket hat.

Det hade nog varit bäst om du inte hade tittat på det. Svårt dock att göra något åt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag skriver om hur resandet till andra länder påverkas, att hålla familjer instängda i sina hem tror jag inte på heller om det inte är absolut nödvändigt som det var i Wuhan innan man visste vad som pågick.

Kina rapporterar numera om att deras nya smittade kommer från utlandet, det är den stora nöten att knäcka. Hur kan man resa emellan olika länder med olika taktik där ena landet har bromsat smittan och det andra landet har försökt skapa immunitet.

Precis, så jag tror svenskar kan glömma att få resa in i många länder !
I så fall borde väl t.o.m. trollfabriken med feb, mars 2020-konton erkänna att taktiken varit en katastrof eller är det för mycket begärt ?
Hoppas jag har fel, men mina tidigare förutsägelser har tyvärr varit rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nä, det ser mörkt ut. Hur man än vänder sig så har man arslet bak. Många svaga och äldre stryker med och många dras in i ren fattigdom. Planeten kan räddas men vad blir priset? Är vi, som lever i ett välmående land, redo att offra materiell rikedom och börja värdera annat? Jag är osäker. Som du själv skriver, du vill resa... Vi vill nog alla tillbaka till våra normala liv. Frågan är om vi kan det. Kommer ställas stora krav på världens ledare och demokratier kommer utmanas.

Ja blir minst sagt en spännande tid framöver. Eller vem vet allt är som vanligt igen på sensommaren. Vem vet?

Men du har ändå en poäng tycker jag. På ett inviduella plan är det lärorikt och då kanske även kollektivt. Eller så fortsätter allt som vanligt bara i extra uppskruvat tempo: fler resor osv!
Citera
2020-04-09, 23:40
Medlem
afvongreves avatar
Ingenting här om vad de äter i Kina? Har ni redan avhandlat det? Jag mår så illa! Har haft svårt att äta i flera dagar. Lyckas ni förtränga det? Fr o m nu kommer jag bara att äta vete- eller rågbröd, kanske risifrutti. Jag mår så illa. Ebolaviruset kommer tydligen också från fladdermöss. Jag har sett en och annan fladdermus flyga förbi ibland på natten när jag har varit ute och rökt. De är ju så äckliga.
Citera
2020-04-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depian
Gällande immunitet..Verkar vara tveksamt.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K3mqJ7/nye-funn-saar-tvil-om-immunitet-mot-coronaviruset
Nja? Finns olika bud (och kommer nog finnas så en stund).

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/09/many-people-may-already-have-immunity-coronavirus-german-study/

https://www.spiegel.de/consent-a-?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwissensc haft%2Fmedizin%2Fcorona-in-heinsberg-jed er-siebte-koennte-immun-sein-a-14bd9e0e-0c7e-4775-a8b0-1611ececd870
Citera
2020-04-09, 23:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bl.a. just därför har jag länge propagerat för en nedstängning av allt icke nödvändigt.

Smittsamheten i detta virus har visat oss om och igen att det du säger är enda möjligheten. Alla andra länder utom Sverige tar till sig denna fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Operationer ställs in redan idag. Skjuts på framtiden.

Japp. Och inte bara i Sverige utan även här i Norge där jag jobbar.
Citera
Medlem
Citat:
Har sagt det jag också. De åtgärder som vidtas är inte för vad det här är utan för vad det riskerar att bli.

Och av ovanstående alternativ så väljer jag nedstängning. Bryr mig mer om liv än pengar.

Pengar och liv hänger ihop.
Det är inte så att afrikaner dör i aids på grund av att de gör det självmant.
De gör det för att deras länder till skillnad mot Sverige inte har råd med bromsmedicin.
Utan svensk ekonomi, ingen bromsmedicin och de som drabbas av hiv utvecklar aids och dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in