2020-04-09, 23:26
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Om vi rent hypotetiskt säger att ett vaccin inte kommer förrän om två år, tror du då att länderna kommer att vara stängda så länge? Det tror inte jag, uthålligheten i att hålla människor instängda i sina hem kommer att vara betydligt kortare än så.

De kommer troligen att bli hårt drabbade av en andra våg. Vad de nu hoppas på är ett mirakel i form av ett botemedel som kommer inom några månader. De kan lika gärna börja tro på jultomten.

Jag skriver om hur resandet till andra länder påverkas, att hålla familjer instängda i sina hem tror jag inte på heller om det inte är absolut nödvändigt som det var i Wuhan innan man visste vad som pågick.

Kina rapporterar numera om att deras nya smittade kommer från utlandet, det är den stora nöten att knäcka. Hur kan man resa emellan olika länder med olika taktik där ena landet har bromsat smittan och det andra landet har försökt skapa immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Frågan är hur länge Tegnell vetat om 2,5% rapporten. Förmodlar att han haft siffrorna längre.

Rapporten omkullkastar ju hela hans manöver. Tidigare i tråden beräknade jag att vi skulle behöva ca ett år innan vi skulle nå flock immunitet, om det ens går. Jag tror ännu mer på den siffran nu. Detta kommer och ligga och småkoka länge. Fatta hur ekonomin tar skada av detta.

Alternativet är total lockdown i tre veckor. På det sättet skulle vi kunna få grepp om smittan och börja smittspåra de som är kvar. Vet inte vad det finns för andra alternativ.

Ja, det är så märkligt, jag har i princip hela tiden haft en hyfsad tillit till myndigheter innan dess, men i och med den här krisen, Tegnells ständiga kurva som "ser bra ut" (trots katastrof siffror), alla tysta journalister etc, så börjar man verkligen undra...

Tror också att det skulle ta väldigt lång tid att nå en s.k. "flockimmunitet", vilket skadar ekonomin mer som du säger. Det många här inne inte nämner alls är de s.k. psykologiska effekterna, dvs i tider av osäkerhet konsumerar folk väldigt lite, samt även det att det i princip inte går att bedriva stora delar av ekonomin iaf (hotell, utlandsresor, vissa tjänster, en del export osv).

Tror en lockdown direkt hade sparat mkt, dels i termer av liv men även ekonomiskt. Tror en lockdown 4-6 veckor hade gett tillräckligt med tid och möjlighet att samordna för att dämpa de värsta effekterna. Ja det hade kostat men som samhälle som helhet tror jag vi hade gått rätt starka ur det. Sen så klart fortsätta smittspåra, hålla hård koll på ev. lokala utbrott osv. Jag har faktiskt läst en hel del artiklar i ämnet som menar på att det är den enda rimliga vägen att gå, i en pandemi. (Tyvärr läser jag mycket men sparar inget så kan inte ge ngn källa där men men).

De sår som detta cluster f*ck kommer att skapa i vårt samhälle, vill jag knappt tänka på nu. Ja, alla "sluter upp" bakom ledarna nu, för att man är rädd (naturlig mänsklig reaktion) men vad händer efteråt, när man räknar de stupade, då tror jag det blir rop på rättvisa.....
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Om vi rent hypotetiskt säger att ett vaccin inte kommer förrän om två år, tror du då att länderna kommer att vara stängda så länge? Det tror inte jag, uthålligheten i att hålla människor instängda i sina hem kommer att vara betydligt kortare än så.

De kommer troligen att bli hårt drabbade av en andra våg. Vad de nu hoppas på är ett mirakel i form av ett botemedel som kommer inom några månader. De kan lika gärna börja tro på jultomten.

Det handlar om att trycka tillbaka viruset genom att stänga ner helt i 2-3 månader. Sen är halten så låg så man kan köra smittspårning via mobil, och genomföra diverse andra åtgärder för att hålla smittan i schack.

Funkar bra till dess att Vaccin finns framme hösten 2021.

Detta är Wuhan-metoden, Sydkorea-metoden, Italien-metoden, Spanien-metoden, Värden metoden.

Utom Sverige-metoden. Som går ut på att köra befolkningen genom flock-immunitet, när data pekar på att immuniteten bara räcker några månader max.
Citera
Bannlyst
Citat:

Möjligt...

Men inget OECD land kommer greja detta med flockimmu iaf...

Vi har Italien stats nu med högst 5-10 procent smittade (enligt Anders Tegnell)...

Ponera det sex/sjudubbla...
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-09 kl. 23:29.
Citera
2020-04-09, 23:27
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Singapore verkar ha tappat greppet, 287 fall senaste dygnet, en fördubbling av ATH sen tidigare!
Många har ju nämnt Singapore som ett föredöme!
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/singapore/

Finns även tecken på att Kina har fått en våg 2 i inlägget ovan ditt.

Det är så det blir och det är det FHM varnat för när länder kör lock-down och sen öppnar. Man kommer inte undan skiten.
Citera
2020-04-09, 23:29
Medlem
Haddock93s avatar
Det som är lite tragiskt är att oavsett hur världen hade agerat hade folk blivit arga att man inte agerat annorlunda.

Alternativ 1 där man stänger alla länder: Man tycker karantäner och hårt agerande var onödigt eftersom det inte var så många som dog då det ledde till ekonomisk kris.

Alternativ 2 där man har allt öppet: Man tycker det var idiotiskt att man inte gjorde som Kina och stängde allt och räddade flera miljoner människors liv.

Nu kommer ju många tycka det var onödigt att alla länder tog till så drastiska åtgärder för ett sånt "mesigt" virus, det är ju inga som dör liksom. Men det folk glömmer är att om länder inte hade gjort det hade vi troligtvis sett BETYDLIGT fler döda om några veckor. Då snackar vi inte om hundratals utan miljontals fler liv döda.

Det är de som är så jävla tragiskt med en pandemi, oavsett hur man gör för att förhindra dess framfart kommer det bli allvarligt, på ett sätt eller annat.

Som att välja mellan pest eller kolera (intressant att detta ordval kommer från pandemi).
Citera
2020-04-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Det är så det blir och det är det FHM varnat för när länder kör lock-down och sen öppnar. Man kommer inte undan skiten.

Nej verkar inte så. Det enda man kan göra är att dra ut på skiten och hoppas på vaccin samt att behandlingen av covid 19 sjuka förbättras.
Citera
2020-04-09, 23:30
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Var det i Kina som de hade gjort en studie där vissa smittade hade väldigt få antikroppar?

Om jag minns rätt så var det dom som haft lindriga symptom främst unga som hade få antikroppar.

Sen var det en annan studie från Sydkorea?
Där man tog upp detta med återinsjuknande igen. Som jag fattade det var det återfall och att viruset var kvar i kroppen.

Min fundering är om det är detta som kan ligga bakom Tegnells uttalande?

Vilket av dom, karln uttalar sig flera gånger om dagen?
Citera
2020-04-09, 23:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det handlar om att trycka tillbaka viruset genom att stänga ner helt i 2-3 månader. Sen är halten så låg så man kan köra smittspårning via mobil, och genomföra diverse andra åtgärder för att hålla smittan i schack.

Funkar bra till dess att Vaccin finns framme hösten 2021.

Detta är Wuhan-metoden, Sydkorea-metoden, Italien-metoden, Spanien-metoden, Värden metoden.

Utom Sverige-metoden. Som går ut på att köra befolkningen genom flock-immunitet, när data pekar på att immuniteten bara räcker några månader max.

Jag är på din sida. Och världens.
Håller mig inne, isolerad tills även Sverige är på den sidan eller pesten har avtagit.
Citera
2020-04-09, 23:33
Medlem
Läste en artikel nyss att death rate i Wuhan var 1.4 %.. Var det inte prat om att den låg på 3%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Kinas siffror har ju inte stämt sen dag ett, titta på deras kurva av avlidna,där ser man ju en plötslig skarp nergång av döda, inget annat land har den typ av kurva
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo, jag kommer ihåg dig.

Att göra ett självsäkert intryck räcker långt. Men det undermineras bit för bit, om man väldigt ofta har fel.

Det är bättre att vara självsäker om saker man vet helt bestämt, och sedan bara prata om sannolikheter om saker man inte riktigt vet. Då har man ju inte riktigt fel, även om man har fel. Då har man ju redan täckt det mindre sannolika utfallet.

Men säger man "Så här är det!". Och så är det inte så. Då ligger man lite sämre till.

Givetvis kan man inte vara självsäker på något man inte upplevt ännu Info. Vad skulle du säga om en kapten som säger ALLA LÄMNAR BÅTEN NU, JAG FÖRST, FLYTTA PÅ DIG UNGE!

:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in