Citat:
Ursprungligen postat av
bombayduck1
Det är onekligen en lektion men om det är positivt vet ha fan.
Nej, det är brutalt på alla sätt. DOCK så tror jag att det är positivt ur ett globalt hållbarhetsperspektiv.
Jorden överbefolkas och vår överkonsumtion kan inte fortsätta på dagens nivå. Det är många överens om. Den ekonomiska kollaps vi står inför kombinerat med ett minskat resande kan få en kraftig inbromsning i global uppvärmning och rädda (tillfälligt?) vår planet.
Att vi drabbas ekonomiskt är tufft då vi får det materiellt sämre, men förr eller senare kommer klimatförändringarna, förutsatt att vi fortsätter konsumera som idag, att drabba oss alla ännu värre än denna pandemi.
Översvämningar, torka, svält m m innebär miljontals döda och en miljöflyktingström som får nuvarande flyktingströmmar att framstå som en vindpust.
Jag kanske låter kall men jag tror att allt har ett pris. Denna pandemi kan vara en katalysator till en positiv förändring. Högt pris förvisso....
Det kommer även andra prövningar efter Corona. Jag tänker på en ökad nationalism. Alla länder kommer behöva se om sitt eget hus ur ett kontinuitetsperspektiv. Hur kan länder säkerställa att man är självförsörjande i tillräcklig utsträckning för att upprätthålla ett fungerande samhälle utan att förlita sig på import från Kina m fl? EU’s roll riskeras att luckras upp efter att vissa länder visat sitt rätta ansiktet denna kris. Exportförbud av skyddsutrustning och konfiskering av materiel (Mölnlyckes lager Frankrikes ex). Håller unionens solidariska hållning om det kniper?
Gränserna stramas åt och den militära spänningen ökar p g a olika länders tillgångar.
Hoppas vi svenskar håller blicken högt och håller hårt i vårt demokratiska patos. Vi är i grunden ett fantastiskt land, även fast många i denna tråd tycker annorlunda.