2020-04-09, 22:10
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
För hon tog säkert hem smittan med målet att sprida den i Sverige?
Vad gör de för nytta att hon ska få hot och skuld nu...

Du ska inte lägga dig i vad jag ska göra, jag vill veta vem det är.

Någon måste veta!
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Någon som förstår varför Stefan Löfven tycker det är oansvarigt att utsätta sig för risk att smittas? Hela regeringen och FHMs plan går ju ut på att så många som möjligt skall bli smittade och personer i riskgrupper får sitta i karantän eller eventuellt dö tills det finns ett vaccin.

Jag har själv slutat att vara försiktig. Bättre att bli sjuk nu än närmare sommaren.

Själv så skyr jag hela FHMs taktik. Vi är ett litet land och kunde enkelt kopierat Sydkoreas taktik där landet skulle kunnat vara fortsatt relativt öppet och utan att offra alla äldre.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vet egentligen inte vad man skall tro ibland.

Ponera att vi högt har 250k smittade i Stor-Sthlm och redan nu är vi på Cremonese/Bergamo nivåer??? Wutt..

Extremt långt ifrån flockimmu.

Kanske man ibland får tro på tokskallar som Tom Britton som påstår via sina integralfunktioner att vi har i stort sett flock immu och 55 procent smittade...

Dock så motsäger ju FHM's senaste "titthåls" polls det.

Om jag får spekulera så tror jag vi har mellan 30-49 procent smittade i våra No Go Zoner och bland etnisk svensk medelklass under 4 procent.

Det är mina 20 cent iaf.

San Marino har 5 gånger fler döda per capita än Stockholm. Så att vi skulle vara nära flockimmunitet är inte troligt
Citera
Bannlyst
Nu har dom gjort test på stockholmarna som är hårdast drabbat.

2,5% Bär på viruset https://omni.se/studie-2-5-procent-bar-pa-coronaviruset-i-stockholm/a/e8LX9R

Det är 24500, Så det matematikern sa för 2 veckor sen att det redan är 100.000 tals smittade i Sverige var nog inte riktigt så.

Så matematiskt om jag träffar på 40 personer i göteborg så kommer 1 av dom att smitta mig? Korrekt?
Citera
2020-04-09, 22:12
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/patienter-i-behov-av-intensivvard-kan-felaktigt-ha-prioriterats-bort

Ingen hade kunnat se det komma
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
LÄS!

En vän delade detta på Facebook.
Jag håller med i de han skriver, även om ja inte är insatt i vem han är eller vad gruppen har för syfte (upplys mig gärna den som vet).

Dag 22 var det totala antalet avlidna 0,36 per 10.000 invånare. Sedan dag 23 har antalet ackumulerade dödsfall ökat som följer: 0,39, 0,46, 0,57, 0,67, till dagens siffra: 0,77. För Stockholm är motsvarande serie: 0,87, 0,96, 1,07, 1,29, 1,62, 1,78 och dagens 2,07.

I de flesta övriga regioner har nära en fördubbling skett eller mer, i Södermanland är dödstalet högre än i Stockholm och i Dalarna, Gävleborg, Jönköping och Östergötland är man snabbt på väg dit. Vad som hittills 'räddat' totalsiffrorna är att både Skåne och Västra Götaland fortfarande ligger efter, men åtminstone i den senare regionen är utvecklingen nu tydligt pekande på att man är på väg, med nära en tredubbling av fallen på dessa senaste sex dagar.

I förrgår noterade jag att gruppen 90+ inte vårdades på intensivvården alls. Igår såg jag att de 23 män och kvinnor i åldrarna 80-89, som funnits med i förrgår inte heller längre fanns med. Där har man alltså dragit ur pluggen, och låtit någon annan, som man ansåg ha ett längre och kanske lyckligare liv framför sig, ta över. Det är dock vare sig de första eller sista 23 liven som kommer offras på grund av en havererad strategi. Samtidigt har polisen fattat posto på sjukhusen. För när efterfrågan och utbud handlar om liv och död så kan människor bli desperata.

Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva. Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva. Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva. Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva. Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva. Under hela denna tid har Tegnell stått och yrat om sin utplanande kurva.

*

Magnus Stenlund
Sunt Förnuft

Du vet var han hittat dessa staplar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns ju många andra virus också som inte tagit semester bara för att coronan kommit på besök. Folk brukade känna sig krassliga även innan detta nya fenomen dök upp.
Nja, influensan tycks ha tagit semester liksom vinterkräksjukan, alla förmaningar tycks ha haft störst effekt på dem, alltid något.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Allt du behöver veta stod i artikeln.

Du verkar ha svårt för engelska så du kan testa med Google Translate. Det funkar ganska bra.
Du länkade till 2 artiklar. I denna:
https://www.ft.com/content/55a136c0-...6-9e099dd05256
Står det "Become an FT subscriber to read"
I denna:
https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/http%3A%2F%2Fblogs.ft.com%2Fthe-world%2Ffiles%2F2020%2F04%2Fitaly-s-number-of-deaths-rose-sharply-70 0x500-webmed.png?fit=scale-down&source=next&width=700
Står det inte heller nåt om antalet döda i Italien.
Din tes att dubbelt så många dog i Italien i mars behöver belägga att ca 120 000 dog i Italien i mars. Var kan jag hitta det?
I mars 2019 dog det 57 882 personer 2019:
https://www.statista.com/statistics/1109538/monthly-number-of-deaths-in-italy/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lockdown in UK is working fine, 900+ daily deaths or so. Congratulations!

Deaths peak after 2.5-3 weeks of lockdown before planing out. It will increase for half a week to a week before slowing.

It is a great loss, but I am far more worried for Sweden.
Citera
2020-04-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vem tvingar? WHO? Läkemedelsindustrin?
Departement of health. Om du läst artikeln och sett videon så hade du inte behövt fråga...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Den enda logiska förklaringen då är att folk struntar i de "hårda" restriktionerna. För viruset ringer väl inte en taxi eller?

Nej, dels så finns det många samhällsviktiga funktioner som måste rulla (och som därmed fortsätter smittspridningen). Det andra är spridningen fortsätter sedan i hemmet, så det räcker med att en person tar hem det, så har den hel familj att smitta där hemma.

Alltså: Att isolera bort smittan helt och hållet är fullständigt omöjligt, eftersom det alltid finns vissa saker som är bokstavligt talat livsviktigt. (Sjukvård, mat, äldrevård, militär, polis, etc).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Sverige expirement landet

all forskning statitisk visar att låsa samhället är bättre för att minska smitt spridning.

är vi dåliga på räkna statistik ?

Vilken statistik talar du om? Länka gärna så vi får ta del av materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in