2020-04-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skynetsnemesis
Minnesotas senator Scott Jenssen förklarar att läkare tvingas sätta Covid-19 som dödsorsak trots att patienten dött av andra orsaker.

https://tennesseestar.com/2020/04/09/doctors-can-place-covid-19-on-death-certificates-without-confirmed-test-results-minnesota-senator-sa ys/

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vem tvingar? WHO? Läkemedelsindustrin?
Inga läkare tvingas, om man läser artikeln så står det att det är "The document itself was put out by the CDC’s National Vital Statistics System as a “guidance for certifying deaths due to COVID-19.”"
Citera
2020-04-09, 21:48
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
A andra sidan kanske jag inte ska vara så negativ. Om en enda asymptomatisk kan smitta 18 personer, då förstår man varför lockdown inte ger nåt. För då räcker det med en och annan asymptomatisk med viktigt jobb på en och annan buss, arbetsplats eller matbutik, så kommer ett tjog personer att smittas vid varje tillfälle, av vilka de asymptomatiska bland dem i sin tur lätt var och en kan smitta ett tjog per tillfälle, och så vidare. Problemet är att det skulle ge ett r0 runt 20, värre än mässling, vilket inte stämmer med vad man uppskatta r0 till. Så det ter sig lite motsägelsefullt ändå.

Jag håller med. Mycket är motsägelsefullt just nu.
Citera
2020-04-09, 21:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Innan Jul uppfattade jag.

Inslaget handlade ju om festivalen Summerburst. Jag kollade igen, de pratade varken om jul eller juli, utan juni.
Citera
2020-04-09, 21:49
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Tyskland visar tendenser till snabb ökning av fall. Detta trots hårda restriktioner.

Kanada visar nu också tendenser till ökning. De har mindre restriktioner.

Kanada har inte det pratats om så mycket, men de klarat sig extremt bra.hittills. De verkar dock vara i relativt tidigt skede av spridningen.

Hårda restriktioner verkar allt mer ha en tveksam effekt, även om det i vissa länder fungerat bra.

FHM har försökt förklara det sedan tidernas begynnelse, ungefär.
Citera
2020-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?

Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?
Man har väl inte börjat använda IV-platserna på fältsjukhusen ännu? Så det borde finnas platser kvar.
Citera
2020-04-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Jag ger bara lite referenser.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Allt FHM säger är lögn, lögn och förbannad lögn enligt Flashback-epidemiologerna
Citera
Medlem
Citat:
Är Søren Brostrøm en "expert" inom citationstecken? Chef på Sundhedsstyrelsens (danska Folkhälsomyndigheten)

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/14/kommentar-danmarks-beslut-att-stanga-granserna-ar-politik-inte-experternas

Det citerede har ingen relation til artiklen i den svenske avis, og slet ingen relation til at Danmark skulle forfølge den svenske politiske linie - nemlig flokimunitet!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
2.5 procent * 2.4 miljoner = 60000 smittade vid det givna tillfället. Vid CFR = 1 så är det 600 av dem som kommer dö senare.

Hittills har det dött 500 i Stockholms län men dessa var ju smittade innan mätningen.

Kan det då vara ca 5 procent i Stockholms län som har varit eller är smittade nu? Räknar med att de 500 döda betyder att det varit ungefär lika många som blivit friska.

Möjligtvis tillkommer nån procent till om man ska räkna in hur många som är på IVA o hur många smittade historiskt det krävs för det

Vet egentligen inte vad man skall tro ibland.

Ponera att vi högt har 250k smittade i Stor-Sthlm och redan nu är vi på Cremonese/Bergamo nivåer??? Wutt..

Extremt långt ifrån flockimmu.

Kanske man ibland får tro på tokskallar som Tom Britton som påstår via sina integralfunktioner att vi har i stort sett flock immu och 55 procent smittade...

Dock så motsäger ju FHM's senaste "titthåls" polls det.

Om jag får spekulera så tror jag vi har mellan 30-49 procent smittade i våra No Go Zoner och bland etnisk svensk medelklass under 4 procent.

Det är mina 20 cent iaf.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-09 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Men livet är allt för intressant för att man skulle vilja missa något och gå och dö i stället.

Verkligen!
Jag blir väldigt glad för din skull, Jag antar att du är yngre än mig och inte mött så mycket av livet ännu.
Jag har förstått vid min ålder att livet är överskattat, den som är död lider inte och när man är tillräckligt gammal så kan man välja döden.
Citera
2020-04-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
The mean number of deaths in Mars 2015 to 2019 is 8 297 in Sweden.. The number of deaths in March this year is 8 013. The global pandemic caused a decrease in death rate for March of 284 people.
See "Preliminär statistik över döda" here: https://bit.ly/39JF4VX

Så vårt handtvättande och den sociala distanseringen o s v har sparat liv, då avsaknad vinterkräksjukan och vanliga influensan/förkylningar inte kostat lika många liv som vanliga år? Blir intressant att se siffror i jämförelse i april och maj
Citera
2020-04-09, 21:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Antalet som dött av Corona kommer skrivas ned ordentligt efter detta är över. Inte för att det kommer ske mörkning, utan för att just nu skrivs alla in i Corona statistiken som dör med Corona i kroppen. Även om du dör i en bilolycka.

Enda sättet att mäta detta korrekt är genom att mäta överdödlighet. I Sverige kommer den siffran vara ganska pålitlig, medan politiker j andra länder kommer att försöka rättfärdiga sina nedstängningar. Om folk får veta hur effektlösa och onödiga, i vissa fall även kontraproduktiva, dessa isoleringar är, kommer sittande regeringar att få en väldigt tuff sits. Samtliga regeringar som infört kraftiga åtgärder kommer att göra allt de kan för att Corona ska framstå som att de stoppat en hivpandemi
Word! Exakt så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in