2020-04-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Nej,
det hänvisar till provinsen Bergamo med 1 miljon invånare som ligger i regionen Lombardiet med 10 miljoner invånare.

Det här är enkla grejer. Jag vet inte vad det är du inte förstår.

EDIT: PS! Staden Bergamo har 120 000 invånare vilket inte precis är by med svenska mätmetoder utan skulle varit en av Sveriges folkrikaste kommuner...

Det står ju förfan i artikeln vad de avser. Läs gängen så kommer du förstå. Avslutar dör jag.

Eller menar du på allvar att det skulle dött 5k , nästan 5x mer ön i hela Sverige, i bergamo? Och sedan typ 10k till om man räknar med helanitalien?

Det skulle göra bergamo till ytan och befolkning 900% värre än Newyork
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tyvärr så tror jag att du har rätt, Lasse och Eva ska ut till sommarstugan för grannarna ska det och sedan sitter de och skålar med vänner och skrattar åt stackarna som sitter instängda i stan. Tidigare på dan var de på den lokala Ica-affären och har fyllt på med mat och groggvirke och spridit smitta.

Hahah, ja du satte ord på det tragikomiska i detta.

Om detta virus har potentialen att få sjukvård att gå på knäna i vissa delar och länder att göra desperata åtgärder, (effektiva eller inte).

Så finns verkligen den perfekta grogrunden för massiv smittspridning i Sverige idag.
De som kommer dö om 2-3 veckor är ju de som blev smittade på det lokala ICA:t idag.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Is this the German study where they estimated 6-12 months of immunity?

No, it´s a Chinese study.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047365v1
Citera
2020-04-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Verkar som ditt föregångsland norge killgissar också..
Det är omöjligt att lita på en enda rapport än så länge, det spretar åt alla håll.

https://www.nrk.no/norge/derfor-kan-varmere-vaer-minske-smittespredning-1.14978648

Mitt förebildsland är Sydkorea. Jag vet inte i vilken utsträckning de killgissar. Men det är ganska uppenbart att Anders Tegnell gör det.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tycker inte alls det framgår att det var han som smittade alla andra.

Skidsemestern i österrikiska Ischgl var en drömresa för att fira en kompis 50-årsdag och firandet fortsatte hemma i Sverige med stor fest på fredagen efter hemkomst.

På måndagen kom den officiella varningen. Ischgl var hårt drabbat av Corona.

Det verkar ha varit fler som var i Schigl som även var med på festen i Sverige. Själv fick han inga symptom. Många andra på festen blev dock sjuka. Varför utpekades han som den som smittat de andra? För att han var den första som testades? Vilket han gjorde bara för att chefen krävde intyg på att han inte hade corona innan han fick komma till jobbet. Så han låtsades vara sjuk för att få bli testad och testade positiv. Men han blev aldrig sjuk.

"– Eftersom jag var den som smittats först så fanns det ju de som tyckte att jag inte hade skött mig. Men varningen hade ju först kommit på måndagen, efter 50-årsfesten, och jag hade inte känt någonting innan festen."

Därför utpekade jag honom. För han säger det själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är exakt så här det går till.
Viruset är extremt, extremt smittsamt. Det har vi vetat i en månad nu och fått det bekräftat gång på gång.
Ändå finns det så många som förnekar och förminskar. 'Som en influensa', 'drabbar bara äldre', 'dör inte så många fler än vanligt' bla bla bla.

Så här går det till. Smarta och seriösa forskare i Japan visar och förklarar.

Covid-19 spread by micro droplets

https://youtu.be/LLzMDvzWeV8
Citera
2020-04-09, 21:27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag använder andningsskydd och för första gången idag mötte jag en annan person med andningsskyd.
Bryr du dig så agerar du.

Jag gör det också. Vi verkar blir allt fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Har du källa på det? Det är nämligen så att det inte finns något tillstånd i Danmark att göra såna tester. Statens seruminstitut hade heller inte gjort något test per 30 mars.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7728369/Ny-test-kan-vise-om-du-har-haft-corona

Max två års immunitet förväntas

Ledsen men jag orkar inte leta upp den igen, har länkat tidigare i tråden.
Det var berlinske som skrivit artikeln hur som helst.
Citera
Medlem
Varför vissa delar av Europa (bla Tjeckien och Österrike) och Asien infört munskydd och varför swe kommer att införa det inom snar framtid (om vi vill ha en framtid) (men då kanske Tengele måste gå först)

Nassim Nicholas Taleb
@nntaleb
·
18h
FAT TAIL PROPERTY
90-98% of the diffusion can be reduced by limiting superspreaders & forcing masks:
+ Subways/buses
+ Conferences (especially involving psychologists/behavioral economists)
+ Planes
+ Elevators
+ Bars with bad Negronis
+ Indoor restaurants/cafés

Rest is normal.
Citera Tweet

Spencer Wells
@spwells
· 18h
Coronavirus super spreader: A funeral, a birthday party and a trail of death show why social distancing is vital Microbe https://straitstimes.com/world/united-states/coronavirus-super-spreader-a-funeral-a-birthday-party-and-a-trail-of-death-show?xtor=CS3-20&utm_source=STiPad&utm_medium=share&utm_term=202 0-04-09%208%3A04%3A12
Senast redigerad av pollarn 2020-04-09 kl. 21:29.
Citera
2020-04-09, 21:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Immuna eller som är det förmodade antalet som kommer att bli sjuka i Stockholm? Om de är sjuka så sprider de bara.

Finns det en fördel i att folk dör, svar ja.
Vi har en global överbefolkning och det finns inte resurser för alla.
Evolutionen har sitt pris, klart att evolutionen kommer att bestämma i slutändan.
Corona är en del av evolutionens fungerande och vi är offren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Beror väl på hur länge man är immun. Blev man smittad i mars är det ju inte säkert att man fortfarande är immun om 6 månader. Dessutom kan viruset ha muterat till nästa våg.

Absolut vi får se, men med erfarenhet från tidigare virus borde man åtminstone ha viss immunitet till nästa våg. Finns inte mycket som tyder på att Covid-19 skiljer sig mycket från andra virus, speciellt andra coronavirus.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det står ju förfan i artikeln vad de avser. Läs gängen så kommer du förstå. Avslutar dör jag.

Eller menar du på allvar att det skulle dött 5k , nästan 5x mer ön i hela Sverige, i bergamo? Och sedan typ 10k till om man räknar med helanitalien?

Det skulle göra bergamo till ytan och befolkning 900% värre än Newyork

Mår du riktigt bra? Vad som står i artikeln är vad jag säger och inte vad du säger. Provinsen Beragmo betyder provinsen Bergamo, inget annat.

Du har dessutom undvikit att förstå en annan central punkt. Det är enormt många fler som dött av covid-19 än vad statistiken säger. Det är det som de höga dödssiffrorna visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in