2020-04-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
DET SMITTAR GENOM LUFTEN.

Johan pratade på festen och när han pratade så fyllde han lokalen med ett moln av virus som de andra andades in och blev smittade av.

Aerosoler som utsöndras när smittade (som ofta verkar vara helt friska) pratar eller andas.

Se denna video om forskning i Japan.

Covid-19 spread by micro droplets

https://youtu.be/LLzMDvzWeV8

FHM:s riktlinjer är helt värdelösa.

"Stanna hemma när du är sjuk" och "tvätta händerna" har nästan ingen effekt alls för att minska smittspridningen.

Folk som känner sig helt friska springer runt i samhället och smittar andra i affärer, på jobbet, på fester och i kollektivtrafiken bara genom att prata och andas.

Jo. Syftade på att FMH sagt att de utan symptom inte smittar. Och här har vi alltså en asymptomatisk super-duper-spridare.
Citera
2020-04-09, 21:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Tror man det så skaffar man väl andningsskydd och använder det. Skapligt tjat om staten i den här tråden.

Jag använder andningsskydd och för första gången idag mötte jag en annan person med andningsskyd.
Bryr du dig så agerar du.
Citera
2020-04-09, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vad fint att du niar mig!

Behövs väl inga studier för att misstänka att resten av Europa skrattar åt oss? Kommentaren gällde de metoder som svenska myndigheter använder sig av för att stoppa trängsel på krogar. Om du tycker att det är tillräckligt är det helt OK med mig men man behöver knappast stödja sig på forskning för att misstänka att det inte kommer att hjälpa. Det räcker med en god portion sunt förnuft.
Nu har ju inte Europa så mycket att skratta åt med tanke på att det inte går särskilt bra för resten av Europa heller.
Citera
2020-04-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvad en eller anden dansk "ekspert" udtaler i en svensk avis siger ingenting om regeringens politiske linie, den siger derimod noget om hvordan denne svenske avis ønsker at situationen i Danmark skal beskrives, med udgangspunk i at den svenske strategi er den bedste og at Danmark selvfølgeligt ønsker at forfølge den svenske politiske kurs - det gør Danmark så desværre ikke, og derfor får man heller ikke regeringsmedlemmer til at beskrive denne "ønskelinie" men derimod en "ekspert"
Der findes "eksperter" i Danmark med alle mulige og umulige holdninger, så det er inget problem at få en udtalelse som flugter svensk ønsketænkning.

Är Søren Brostrøm en "expert" inom citationstecken? Chef på Sundhedsstyrelsens (danska Folkhälsomyndigheten)

Citat:
"Det är inte något som fanns i vår verktygslåda, det är ett mycket tydligt politiskt beslut".

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/14/kommentar-danmarks-beslut-att-stanga-granserna-ar-politik-inte-experternas
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, det ändrar naturligtvis ingenting. Det här är alla kommuner med minst 50 döda så vad någon landsbygdsby gjort eller inte gjort är rätt irrelevant.
Eller nån större kommun i södra Italien som klarat sig bra.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
2,5% av urvalsgruppen bar på viruset dagen för test. Inte riktigt översättningsbart till att 2,5% idag totalt har varit smittade i Stockholm.

Jag inväntar KTHs antikroppstest innan jag vågar dra någon som helst slutsats.
Hoppas såklart på så högt tal som möjligt.
Om Köpenhamn hade 3,5 den 22-26 mars, så kan ju Stockholm omöjligtvis ha lägre med tanke på Sveriges åtgärder kontra Danmarks

Har du källa på det? Det är nämligen så att det inte finns något tillstånd i Danmark att göra såna tester. Statens seruminstitut hade heller inte gjort något test per 30 mars.

Citat:
Statens Serum Institut er tæt på at kunne udbrede en antistoftest, der via en blodprøve kan afgøre, om personer har været smittet med covid-19.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7728369/Ny-test-kan-vise-om-du-har-haft-corona

Max två års immunitet förväntas

Citat:
Når personer har et højt antistofniveau, så har de meget svært ved at blive smittet igen i en periode op til 2 år.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Jag misstänker att dom räknat in de som dör utanför sjukhusen.
Det var för flera dagar sedan de räknade in dem.
Citera
2020-04-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Försöka få fram lite positiva effekter av denna Pandemi? Kommer bara på ett fåtal punkter:

*Mindre spridning av andra smittsamma sjukdomar på t ex dagis och skolor.
*Förbättrat miljö och mindre luftföroreningar.
*Dansbanden i Sverige riskerar att gå i konkurs.
*Mindre andel personer besöker akuten och lättakuten som inte har där och göra annars.
*Eurovision är inställt.
*Folk börjar tvätta sig och är mer renliga.

*Familjer umgås mer och är tillsammans mer.
Citera
2020-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du verkar vara en riktigt hederlig och hyvens person på alla sätt, din empati lyser igenom i dina inlägg tycker jag. Tack ♥️🌹👍

Uppskattar verkligen att du bryr dig om Sverige och det är ett alldeles utmärkt förslag, Sverige borde absolut be Norge om hjälp. Jag hade nog reagerat exakt likadant som du, ifall Norge hade varit i en sån här situation.

Kanske att det redan pågår sådana samtal bakom kulisserna, som vi i allmänheten inte känner till. Dock skulle det kunna vara så, att Sveriges ledning låter sin stolthet och prestige stå i vägen, jag vet inte.

Jag skäms över Sveriges ledning och känner inte igen mitt land längre.. det betyder mkt att du som norsk påtalar hur hemskt du tycker detta är, det hjälper mig att känna att det är andra utifrån som ser vad som pågår här, och blir förskräckta.

Det är härligt att veta att det finns empati kvar därute i världen. För som jag känner nu, är döda svenskar inte så viktigt för vår ledning, det är bara siffror. Och en kurva. Statistik....

Takk for dine vakre og gode ord! ♥️🌹 Du er et veldig godt menneske som tenker på andre og som ønsker at andre mennesker skal ha det godt! ♥️🌹
Det kan hende at det er slik som du skriver; at myndighetene i Sverige, Norge og eventuelt andre naboland allerede har samarbeidsplaner om å hjelpe hverandre. Jeg håper og tror at det er slik

Det er veldig positivt at Sverige har kjøpt flere respiratorer slik at flere mennesker kan få hjelp! Se Disputators innlegg her:

Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Man har köpt in ÅTTAHUNDRA extra respiratorer, utöver de 300 som man redan skickat ut från beredskapslager och de som redan fanns ute på landets IVA... Man räknar uppenbarligen med betydande mängder samtidiga IVA fall...

Er disse respiratorene allerede levert til svenske sykehus? Er dette respiratorer som er produsert i Sverige?

Noen nevnte tidligere i diskusjonen at Sverige eksporterer de mange av de respiratorene som blir produsert i Sverige.
Men Sverige har kanskje lignende ordninger som Norge (se sitatet under) som sikrer at nødvendige ting blir beholdt i landet i slike krisesituasjoner som det er nå?

Fra "Redegjørelse om norske tiltak for å møte koronavirusutbruddet. Dato: 10.03.2020":
"Den 28. februar ble det vedtatt en kongelig resolusjon som gir hjemmel for Helse- og omsorgsdepartementet til å fastsette regler for å sikre tilgang på legemidler, medisinsk utstyr og annet utstyr som f.eks. munnbind som følge av utbruddet av koronaviruset. Den kongelige resolusjonen gir Helse- og omsorgsdepartementet adgang til å innføre meldeplikt, rasjonering, restriksjoner på salg eller eksportforbud for å ha oversikt over og sikre tilgang til nevnte produkter."
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/redegjorelse-om-norske-tiltak-for-a-mote-koronavirusutbruddet/id2693018/
Senast redigerad av POlROT 2020-04-09 kl. 21:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
30% visade på låga värden av antikroppar.

"It is also noteworthy that the levels of NAbs in patients were variable. About 30% of 299
patients failed to develop high titers of NAbs after COVID-19 infection. However, the 300
disease duration of these patients compared to others was similar. Notably, there were 301
ten recovered patients whose NAb titers were very low, under the detectable level of 302
this study (ID50: <40), suggesting that other immune responses, including T cells or 303
cytokines, may contribute to the recovery of these patients. Whether these patients were 304
at high risk of rebound or reinfection should be explored in further studies. On the other 305
hand, two patients had very high titer of NAbs, which were over ID50: 15989 and 21567 306
respectively, but did not show any antibody-related adverse reactions."

Det finns inget i studien som stödjer ditt påstående om "undantag snarare än regel".
30% är en anmärknings hög andel och det är därför man i studien förespråkar mer forskning eftersom detta kan ha stor inverkan effektiviteten hos ett vaccin och möjligheten till flockimmunitet.

Is this the German study where they estimated 6-12 months of immunity?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller nån större kommun i södra Italien som klarat sig bra.

Öh, va? 50 döda är av alla anledningar så alla större städer är täckta.

Klarat sig bra förresten? Du tror ju inte på viruset så vad menar du? Det finns städer som drabbats mycket hårdare än så här och dubblerad dödlighet är för Italien som helhet.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Det är ju just den biten var på ICA igår, fullt med pensionärer och definitivt mer än 50 pers i lokalen.
Det börjar bli fullt i sommarstugor runt ikring då Stockholmarna trots avrådan åkt hit.

Dessa går ju då på det lokala, ICA, Apoteket, Systembolaget etc, ja du fattar.

På det stora hela är åtgärderna nog tyvärr rätt tandlösa på många håll.
Det bli inkonsekvent och då blir flera smittade, flera behöver vård, och flera kommer att dö tyvärr.

Då kan Staten slå ifrån sig ansvaret och säga "Ni följde inte våra rekommendationer".

Sanningen är ju att man egentligen gjort mycket lite i form av faktiska åtgärder.
Sen alla luddiga motsägelser i detta från Tegnell främst, ja vad ska man säga.

Den samlade bilden jag har personligen av detta är inte positiv.

Tyvärr så tror jag att du har rätt, Lasse och Eva ska ut till sommarstugan för grannarna ska det och sedan sitter de och skålar med vänner och skrattar åt stackarna som sitter instängda i stan. Tidigare på dan var de på den lokala Ica-affären och har fyllt på med mat och groggvirke och spridit smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in