Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Ett tanke experiment!
Man skall nu börja sortera bort människor som anses inte ha någon överlevnadsgrad på Stockholmssjukhus.
Dock undrar jag vad som sker om;
En person i 80-årsåldern med icke svensk bakgrund kommer in till akuten. Kommer han att sorteras ut för att dö? Speciellt när han har 100+ släktingar som kommer till sjukhuset.
En person med social eller kulturell status som är över 80 år kommer till akuten. Kommer han att sorteras ut för att dö?
En person med politisk bakgrund, exempelvis låt oss säga, Ingvar Carlsson som nu är 85 år. När han kommer till akuten kommer han då att lämnas för att dö enligt triage?
Bra frågor allihopa, tyvärr kommer vi inte få svar på dom i nuläget.
Vi får vänta 1-2 år tills janne josefsson och uppdrag granskning har dammsugit upp folk på insidan, där besluten tas innan vi får 100% tillförlitlig info.
En intressant anekdot att jag hörde ordet triage nämnas i morfindimman på sankt göran ortopedakuten mellan överläkaren och en annan läkare som nyss kom in i rummet där överläkaren bla skulle dra rätt mitt trasiga ben innan operation.
Till slut fick jag deras uppmärksamhet(hög ljudnivå i rummet då det va många som arbeta på mig)
Jag frågade då vad han referera till och fick då till svar att det va ett annat ord för prioritering och att det görs på alla akut patienter vilket är logiskt såklart, men används ordet triage så brett alltså?
Jag sa att jag trodde det ordet bara användes vid livshotande prioriteringar men fick till svars att så inte var fallet.