2020-04-09, 18:29
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Det är lätt att bli frälst när man är ny. TÄNK dock på att 40% ökning är absolut drömscenario och händer INTE med precision. Du hade m.a.o TUR. Vicore är en skitaktie som knappt funnits 5 år. Lägg ingen vikt på den, köp som tidigare tipsat om Investor, Lundbergs etc varje månad tills du iaf har bättre koll.

Håller inte med. I ett hypotetiskt scenario med en särskild händelse där nästan alla aktier rasar 20-80% oavsett påverkan av händelsen i fråga, menar du på allvar att det är "tur" om någon korrekt identifierar vilka aktier som inte kommer att påverkas av händelsen och sedan går in i dessa?

Jag är ingen börshaj men jag tror inte att jag under min livstid får se bolag med ingen som helst negativ påverkan rasa 30-50% på kort tid. Jag tar gärna en corona-scare med jämna mellanrum. Jag har tillhört Tegnell-permabull-fraktionen under hela krisen och jag underskattade världens reaktion mot viruset och sålde inte av något inför, men var inte heller så tungt investerad så med köpen i mitten av mars ligger jag ändå på plus för året.

Det generella köpläget är borta nu, så att rekommendera Investor och Lundbergs NU är att ta mycket risk till liten potentiell reward. Även bortsett från corona så är svensk ekonomi på väg in i en lågkonjunktur och mindre än 20% sättning från ATH i Investor är helt absurt. Perfekt nu när de paniksäljande småspararna tankar på, börsen vandrar nedåt igen, småspararna säljer i panik på -23% för året i sommar och året slutar på -10%. Det är det bästa scenariot. När den riktiga lågkonjunkturen väl kommer så står Sverige så fruktansvärt illa rustat. Förvärvsfrekvensen i åldrarna 16-64 år under den brinnande högkonjunkturen innan corona var ca 5 procentenheter lägre än den var 1990 och får vi en liknande lågkonjunktur är vi nere på under 70%. Försörjningsbördan för den arbetande befolkningen kommer att bli helt extrem. Den potentiella fallhöjden i Investor är lätt 50%.
Senast redigerad av Nord88 2020-04-09 kl. 18:59.
Citera
2020-04-09, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Fy fan vad lite du kan om börsen. De kapar med 20 MILJONER fat per dag.

https://www.di.se/live/uppgifter-ryssland-och-saudiarabien-overens-oljepriset-stiger/

Jag hade återigen RÄTT.

Du borde kallas börsclownen.

Nej, 10 miljoner fat, din nolla.

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Global-Oil-Producers-Agree-On-Joint-10-Million-Bpd-Output-Cut.html

Och då handlar det inte om OPEC+, som min kommentar handlade om, utan inkluderar betydligt fler länder.

Gör om, gör rätt.
Citera
2020-04-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, 10 miljoner fat, din nolla.

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Global-Oil-Producers-Agree-On-Joint-10-Million-Bpd-Output-Cut.html

Och då är det inte OPEC+, vilket min kommentar handlade om, utan inkluderar betydligt fler länder.

Gör om, gör rätt.

Bahaha, du påstod att 10 miljoner fat var en fantasisiffra. Du påstod dessutom en massa andra saker. Men inte ett enda rätt hade du.

Jag kommer att förfölja dig, din börsclown, och visa alla vilken värdelös "börskung" du är.
Citera
2020-04-09, 18:57
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Någon som kan förklara hur det kommer sig att börserna stiger? Är det bara för att det börjar rapporteras om att corona börjar plana ut?

Räknar man inte med att efterdyningarna av corona blir företag som går omkull, stor arbetslöshet, negativa BNPs , vilket ger ringar på vattnet med sjunkande bostadspriser , sämre privatekonomi för människor , mindre konsumtion osv osv osv

Är noll insatt, köper bara lite fonder via banken ibland med namn som typ "usa-fond" , "asien-fond", "sverige-fond", och ser att dom går upp i värde när börsena går upp och vice verca... men "tycker" inte att de borde öka så som det gör för tillfället, utan snarare rasa. Tacksam som sagt om någon kunnig ville förklara !

Börsen kollar inte på vad som händer just nu utan den blickar in i framtiden och diskonterar detta. Börsen föll exempelvis kraftigt innan de absolut största dödsfallen trillade in.
Vidare så tar FED i med hårdhandskarna med ordentliga stimulanser vilket hjälper börsen uppåt.
Citera
2020-04-09, 19:05
Medlem
Man skall köpa guld i oroliga tider.

- Sedan skiter jag i de fantastiska vinsterna som aktier kan innebära.

Guldet har ökat från 1.619 dollar per ounce / 6 april. till 1.685 dollar per ounce idag 9/4.

- Jippie. - Jag har tjänat hundratusen dollar den senaste veckan utan att göra något!

Ja. Ja...

- Tror ni att ni lever i en absurd drömvärld där ingenting är normalt...

- Välkommen till kapitalismen.

/XE
Citera
2020-04-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Självklart är det framgångsrikt av avstå en placering om man bedömer att vi står på randen till lågkonjunktur och man visar sig ha rätt.

Nej om det var självklart skulle andra redan ha agerat så och då skulle priserna redan ha anpassats efter det.
Citera
2020-04-09, 19:08
Avstängd
Citat:
Bahaha, du påstod att 10 miljoner fat var en fantasisiffra. Du påstod dessutom en massa andra saker. Men inte ett enda rätt hade du.

Jag kommer att förfölja dig, din börsclown, och visa alla vilken värdelös "börskung" du är.

10 miljoner fat är en fantasisiffra om det främst handlar om Ryssland och Saudiarabien.
Om man inkluderar resten av OPEC, USA, Kanada, Brasilien, Norge etc. så är det en annan sak.

Men du är väl en korkad 90-talist som inte tittar på detaljerna.
Citera
2020-04-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
10 miljoner fat är en fantasisiffra om det främst handlar om Ryssland och Saudiarabien.
Om man inkluderar resten av OPEC, USA, Kanada, Brasilien, Norge etc. så är det en annan sak.

Men du är väl en korkad 90-talist som inte tittar på detaljerna.

Bla bla bla bla bla bla,

Enkelt att komma med efterhandskonstruktioner om varför du hade fel.

Herregud, släpp det. Inse dina begränsningar. Realpolitik är inte din grej.

Fortsätt titta på företags nyckeltal. Låt oss andra analysera geopolitik.
Citera
2020-04-09, 19:15
Avstängd
Citat:
Bla bla bla bla bla bla,

Enkelt att komma med efterhandskonstruktioner om varför du hade fel.

Herregud, släpp det. Inse dina begränsningar. Realpolitik är inte din grej.

Fortsätt titta på företags nyckeltal. Låt oss andra analysera geopolitik.

Det här har ingenting med "realpolitik" att göra. Det handlar om fysikaliska begränsningar för oljefält.
Citera
2020-04-09, 19:16
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej om det var självklart skulle andra redan ha agerat så och då skulle priserna redan ha anpassats efter det.

Du har problem med läsförståelsen.

Refunds påstående är lika självklart som att påstå att om man trodde att Sverige skulle vinna mot Kanada i VM-finalen i ishockey 2017 så gjorde man rätt i att spela Sverige inkl.OT till 2.70. Marknaden har brister oavsett om det kommer till bedömningen av ekonomin eller utfallet av idrottsevenemang. Den vet inte allt och gör inte alltid korrekta prissättningar.
Citera
2020-04-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arioso
Stort tack för råd! Förstår liknelsen med marathonlopp, men blev bara så paff över värdeökningen; Vicore gick upp ca 40%, medan jag har över en milj på sparkonto på Ikanobanken med 0,0065% ränta. Törs inte lägga om allt till fonder/aktier, men jag ska nog flytta över mer i alla fall.

Du måste ta hänsyn till inflation

Säg att inflationen ligger på 1%

Då urholkas ditt värde på sparkontot med 1% varje år även om summan inte minskar

Det blir inte roligt efter 20 år typ
Citera
2020-04-09, 19:18
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Men det fungerar ju inte så. Marknaden tar ofta fel. När covid-19 var känt och spred sig utanför Kina tickade börsen uppåt och ignorerade viruset helt för att totalt krascha så fort länder började stänga ner. "Många" såg risken och sålde av innan länderna stängde ned.

På samma sätt förstår samma individer nu att vi rör oss in i en lågkonjunktur och är inte ivriga att köpa för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in