Citat:
Ursprungligen postat av
Spalkin
Det är lätt att bli frälst när man är ny. TÄNK dock på att 40% ökning är absolut drömscenario och händer INTE med precision. Du hade m.a.o TUR. Vicore är en skitaktie som knappt funnits 5 år. Lägg ingen vikt på den, köp som tidigare tipsat om Investor, Lundbergs etc varje månad tills du iaf har bättre koll.
Håller inte med. I ett hypotetiskt scenario med en särskild händelse där nästan alla aktier rasar 20-80% oavsett påverkan av händelsen i fråga, menar du på allvar att det är "tur" om någon korrekt identifierar vilka aktier som inte kommer att påverkas av händelsen och sedan går in i dessa?
Jag är ingen börshaj men jag tror inte att jag under min livstid får se bolag med ingen som helst negativ påverkan rasa 30-50% på kort tid. Jag tar gärna en corona-scare med jämna mellanrum. Jag har tillhört Tegnell-permabull-fraktionen under hela krisen och jag underskattade världens reaktion mot viruset och sålde inte av något inför, men var inte heller så tungt investerad så med köpen i mitten av mars ligger jag ändå på plus för året.
Det generella köpläget är borta nu, så att rekommendera Investor och Lundbergs NU är att ta mycket risk till liten potentiell reward. Även bortsett från corona så är svensk ekonomi på väg in i en lågkonjunktur och mindre än 20% sättning från ATH i Investor är helt absurt. Perfekt nu när de paniksäljande småspararna tankar på, börsen vandrar nedåt igen, småspararna säljer i panik på -23% för året i sommar och året slutar på -10%. Det är det bästa scenariot. När den riktiga lågkonjunkturen väl kommer så står Sverige så fruktansvärt illa rustat. Förvärvsfrekvensen i åldrarna 16-64 år under den brinnande högkonjunkturen innan corona var ca 5 procentenheter lägre än den var 1990 och får vi en liknande lågkonjunktur är vi nere på under 70%. Försörjningsbördan för den arbetande befolkningen kommer att bli helt extrem. Den potentiella fallhöjden i Investor är lätt 50%.