2020-04-09, 19:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det plus skolor och gränser borde ha stängts ned omedelbart. Allt icke nödvändigt förutom matvaru och apotek.

Men du vill att det skall finnas mat i Butikerna och medicin på Apoteken?
Citera
2020-04-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Var har du läst det? För efter nyår i Stockholm hade vi samma symtom som corona. Sjuk i 3-4 veckor. Aldrig varit så dålig förr.
Jag har flera bekanta som insjuknade i nått som liknar corona redan i mitten av Januari, det tog 6 veckor eller mer innan dom kände sig ok.
Citera
2020-04-09, 19:14
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det fetade.
När det började spridas stängde Italien "lite grann". Så småningom.
Fast när det spreds ordentligt så fick de panik och stängde rejält. A la Kina.
Det hjälpte.

Jag skrev lite bakvänt.
Du missade dom två INTE där antar jag?
Citera
2020-04-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Detta utser Flashback till dagens bästa inlägg. För oss som levt ett tag och haft ledande positioner så känns mönstret igen. Man förbereder en reträtt och håller ryggen fri inför den katastrof som kommer nu!

Ja visst är det så. De börjar vittra vartåt det är på väg och skademinimeringen är igångsatt. De skäller offentligt på några random utvalda representanter för pöbeln (restauranger, påskresenärer) så att deras track record ska se bra ut efteråt.
Det blir Johan Carlson eller vad han heter, Tegnells chef, som får ta smällen gissar jag.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar som Tegnells linje med flockimmunitet har fått sig två rejäla törnar, kanske därför han var så väldigt lågmäld och spänd på dagens presskonferens:

a) Dels att kanske mindre än hälften av vad man tidigare trott har eller har haft viruset så här långt i Stockholm (kanske bara 15-20% istället för 30-40% som tidigare uppskattats).
b) Dels att det blir allt mer osäkert om man får en långvarande immunitet mot Covid-19 om man har haft sjukdomen. Kanske bara ett bra vaccin kan ge en mer långvarig immunitet.

Både a) och b) stärker linjen att stänga ner hårt och vänta på ett vaccin, istället för att köra på flockimmunitet genom befolkningen.

Hur länge ska man stänga ner hela samhället, och har du funderat på vad för konsekvenser det kan ha?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är jag för dum för att förstå logiken i detta inlägg?

Säkert oklart uttryckt .

Om ekonomin i Sverige (utan lock-down) varit i väsentligt bättre skick än i andra länder (med lock-down) hade vi sett en relativt starkare utveckling på börsen här än i andra länder. Argumentet att FHM lyckats hålla den svenska ekonomin mer levande än andra länder genom att bevara rörelsefrihet ser, baserat på detta, inte ut att stämma.

Att FHMs beslut varit populärt hos svenskarna i allmänhet beror nog delvis på att det varit kortsiktigt trevligt för folket. Många måste jobba hemma och utan restriktioner blir det mer eller mindre som en extra liten semester. Hur det slutar får vi se men tror personligen det får konsekvenser i väsentligt högre dödstal här än i andra delar av världen.

Alla frågor välkomna .
Citera
2020-04-09, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag har kommenterat artikeln som du babblade om och nöjer mig med det.

Att du undvikit samtliga frågor, är därmed noterat! Jag visste såklart redan att du skulle göra det!

Vad gör du ens i tråden?
Citera
Medlem
Regim-TV i sitt esse. När vi för andra gången på tre dagar har >100 döda på ett dygn så väljer Rapportredaktionen att sluta med sitt dagliga omnämnande av hur många som dött. De säger inte ett ord om det. Istället bjuds vi på ett käckt reportage om en kille som skulle ha fått sin stomipåse borttagen, men säger att han så gärna kliver ur operationskön för att ge plats åt andra. Vi får även höra från en butikschef på ICA berätta att de anställer arbetslösa flygvärdinnor och chefen för arbetsförmedlingen meddela den glada nyheten att det nu finns lediga jobb i bärplockarbranschen.

Var 15:e minut dör någon av covid-19. Inget att se här. Cirkulera.

https://www.svtplay.se/video/26143636/rapport/rapport-9-apr-18-00-6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du förstår väll att konsekvenserna av att inte isolera Wuhan skulle
gjort hela kina till Stockholm...... Total katastrof...
Sedan så glömmer du att Kineserna testade och plockade bort smittade.
OSV, OSV,......

Tror inta att du är så dum att du inte förstår karantän. Du vet mycket väl att de höga dödssiffrorna
i Italien och Spanien är pga av smitta innan karantänen.

Här har du en bättre förklaring
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
När jag räknar på Tegnell tester och siffror om 10% spridning så får jag en risk för att hamna på IVA som ligger så lågt som runt en halv procent. Det skulle I så fall betyda att OM flockimmunitet fungerar så kan den nås redan till jul med lite tur.

Vad kommer nu andra som räknar på detta fram till?
Citera
2020-04-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men du vill att det skall finnas mat i Butikerna och medicin på Apoteken?

Som det gör i exakt alla länder med lock down, ja.
Det är det onödiga som stängs ner, inte det nödvändiga.
Citera
2020-04-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Än mer intressant blir det om det dött 100st dagisbarn varenda dag på grund av corona..eller 900 tills idag..Dessa barn är ju bra om de dör så att de inte behöver uppleva livets vedermödor, besvikelser, arbetslösshet och liknande så det är väl lika bra att dessa dör och slipper lida ? Dessutom så kan de döda ungarna enkelt ersättas med lite extra sex

Man sparar ju in på barnbidrag och att folk inte behöver större lägenheter..Då blir det ju enklare att skaffa en lägenhet i framtiden. Ingen kunskap går ju förlorad heller då de är tomma i bollen och inte fyller någon funktion i samhället då de helt saknar utbildning som är användbar.

Dagis lokaler kan man ju bygga om till flyktinganläggningar eller så kan man ju importera in barn från andra länder om det skulle behövas.

Är det så folket i denna tråd skulle resonera om barn dog istället för de gamla ? De gör ju det nu om de gamla titt som tätt och nekar dessa gamla skukvård ?

Bra reflektion!
Omvänt men ändå likadant. Och tomma lokaler behöver vi inte oroa oss för, du har (tyvärr) rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in