2020-04-09, 19:09
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla andra länder i Europa plus övriga världen men Sverige går inte?
Sverige är annorlunda.
-Ingen beredskap
-Ordningsmakten otillräcklig
Citera
2020-04-09, 19:10
Medlem
Verkar inte talas mycket om i media att Tegnell och FHM haft fel igen denna gång angående asymtomatisk smittspridning.
Citera
2020-04-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva utanför kroppen. Forskningsstudier som utförts på närbesläktade coronavirus visar att de kan överleva flera dagar på ytor och föremål men för detta krävs särskilda förhållanden. Överlevnaden påverkas exempelvis av temperatur, solljus och luftfuktighet. Coronaviruset är särskilt känsligt för uttorkning. Mängden virus påverkar också hur länge en yta eller ett föremål utgör en risk för smitta. Studierna är främst utförda i laboratorier med kontrollerad luftfuktighet och temperatur och är därför inte jämförbara med miljöer ute i samhället.

Källa: FHM

Håller man sig isolerad så minskar risken att bli smittad drastiskt... viruset är icke kvar för evigt!
Hur var det nu med HIV viruset?..det finns ju kvar sedan 20 år.
Citera
2020-04-09, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
4 länder sätter idag nya rekord i antall dödsfall som rapporteras på en dag:

Belgien
Holland
UK
Sverige

(Worldometers)

Finns det några relevanta gemensamma nämnare länderna emellan?

De har gjort en Tegneller i början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Detta utser Flashback till dagens bästa inlägg. För oss som levt ett tag och haft ledande positioner så känns mönstret igen. Man förbereder en reträtt och håller ryggen fri inför den katastrof som kommer nu!

Inte kul för Bernie Sanders att ta över eländet nu heller. Lättare vara progressiv lallare i goda tider än i kris.

Som parantes.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar som Tegnells linje med flockimmunitet har fått sig två rejäla törnar, kanske därför han var så väldigt lågmäld och spänd på dagens presskonferens:

a) Dels att kanske mindre än hälften av vad man tidigare trott har eller har haft viruset så här långt i Stockholm (kanske bara 15-20% istället för 30-40% som tidigare uppskattats).
b) Dels att det blir allt mer osäkert om man får en långvarande immunitet mot Covid-19 om man har haft sjukdomen. Kanske bara ett bra vaccin kan ge en mer långvarig immunitet.

Både a) och b) stärker linjen att stänga ner hårt och vänta på ett vaccin, istället för att köra på flockimmunitet genom befolkningen.

Lägg till dödstalen Sv vs de övriga skandinaviska länderna så behöver man smått religös övertygelse för att köpa conceptet
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Artikeln utgörs av diverse spekulationer, det borde ju även du kunna se. Detta är ingressen:

Och nej, National Review är inte en trovärdig tidning. Det är en neokonservativ blaska som helhjärtat avskyr Kinas regering.

Igen, vad anser du vara felaktigt, och på vilka grunder? Vem är patient noll?
Citera
2020-04-09, 19:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Norge hade fler kända importfall från Österrike och Italien än Sverige.
Kommer inte ihåg siffrorna, men Norge hade cirka 800+ medan Sverige hade 700'ish?

Smittspridningen var också lite högre i Norge i början, men minskade efter åtgärderna.

Den första stora spridningen av viruset, och första dödsfall, var ungefär på samma tid i Sverige och Norge, skillnaden var bara några dagar, så Tegnells påstående att epidemin befinner sig i olika stadier i de två länderna, är uppenbarligen fel !

Norge ligger efter Sverige men börjar få kontroll över smittan. Deras striktare lagar mot spridning har haft effekt. Good work Norway
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Plus att kineser är äckliga lögnare som inte skulle reagera nämnvärt om staten sa åt dem att sitta i karantän i 15 år eftersom de är programmerade robotar.

Haha tror faktiskt du har rätt. Kineserna skulle sitta i karantän i 15 år om staten sa så :-)
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Är Taiwan ett pålitligt land vad gäller officiella Covid-19 siffror?

Om ja; herrejävvlar vad de lyckats bra. 24 miljoner invånare och granne med Kina. Låter för bra för att vara sant, eller?

Borde vara, är ett ganska öppet land och bör således vara nästan lika pålitliga som Sydkorea. Taiwan har väl lyckats bäst av alla. De började screena inresande Kineser redan den 31:e december.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla andra länder i Europa plus övriga världen men Sverige går inte?
Jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att det går.

Att stänga ner hela landet vore dessutom en galenskap som skulle kosta fler liv än det räddade.
Citera
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ska berätta exakt. Åkte SL-buss i slutet va mars. Knökful. Borde ha gått hem. Börjar med en krypande känsla att något är fel ca dag 2-3 efter. Sen kommer febern och torrhostan efter ca 5 dagar i mitt fall. Sen orkar man ingenting i ett par dagar, sen tror man att det är över. FEL. Sen kommer nästa släng, samma MO men värre. Upp och ner, dag ut och dag in. Sen får man ont i hela kroppen, speciellt i magen och tarmarna. Kan inte äta, bara dricka. Som i mitt fall whiskey, varmt och vatten, honung och all yoghurt jag hade hemma. Det där pågår i några dagar. Jag hade ett case Paddy hemma och några plattor öl. Utan det hade jag inte överlevt. Hade serien Ozark nerladdad sedan tidigare och man måste också vara upp några timmar och se något framför sig. Sen SOVA, SOVA, SOVA. Torrhostan är alltid där och har precis släppt för mig. Innan den gör det, glöm allt annat. Det är som att andas genom ett sugrör.

Gud vad läskigt det låter, förstår inte ens varför folk har gått runt och sagt att det är en vanlig influensa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in