2020-04-09, 18:38
Medlem
Hoppas varenda socialdemokratisk väljare som är över 80+ stryker med i Corona.

Amen
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast alla vet väl att opinionsundersökningar med endast 1000 respondenter är väldigt spretiga och inte särskilt tillförlitliga?
Undersökningen konfirmerar siffror vi har från andra länder angående dödligheten.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Flockimmunitet är enda utvägen som sagt. Goda nyheterna är att vi är mycket närmare än man tror, eftersom smittan pågått ända sen i höstas, och de allra flesta får inte ens symtom. Antagligen ligger vi på närmare 30% redan nu.

Du måste följa med bättre i händelseutvecklingen.

Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
SCB publicerar i dessa Coronatider dödligheten dag för dag, och kommer att ge ut denna data varje vecka. Senaste rapporten var i måndags. I den var data fram till 25/3 tillförlitlig (det är en ganska stor eftersläpning) och där kunde man tydigt se att överdödligheten steg från i stort sett noll till drygt 50 personer om dagen den 25/3.

https://www.euromomo.eu/

Enligt euromomo har vi ingen överdödlighet i Norden vecka 14 (förra veckan).

Men vecka 15 bör Sverige ha det tror jag.

Men man måste räkna på dödligheten på längre perioder för att få en rättvis bild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Tänker det med . Man kan inte vara helt säker med ett virus när det gjort debut.

Exakt, och att det skulle ha spridits så snabbt till hela världen, skulle isf betyda att det är mer smittsamt än mässling, och isf är karantän verkligen helt effektlöst...
Citera
2020-04-09, 18:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Försök se det så här, dom som håller presskonferenserna är förmodligen bara marginellt mer kunniga än dig och mig. Dom har förmodligen sprungit på alltför många genus- och hbtq-kurser istället för att fortbilda sig i det dom borde vara bra på. Eftersom du är aktiv fotbollsspelare är du förmodligen för ung för att minnas detaljer kring palmemordet. Där satt Hans Holmér och höll presskonferenser och duperade en hel nation som trodde att han var en massiv expert. I själva verket var han en politiskt tillsatt politruk som inte kunde någonting om spaningsarbete. Det är nog inte lika illa idag med våra "experter" men ganska dåligt ändå.

Precis som dig stör jag mig på inkonsekvensen i samhället. Något som förmodligen är en direkt orsak till att det tydligen inte går att peka med hela handen.

Skolor och förskolor håller öppna men gymnasier och universitet håller stängda. Detta trots att det sedan länge är bevisat att barn kan smitta vuxna. Många smittar också asymptomatiskt vilket gör att myndigheternas råd att stanna hemma vid symtom blir tämligen verkningslöst.

I min stad håller museerna stängda men biblioteken öppna. Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad?

Löfven gapar och hotar krogarna som inte beivrar trängsel men samtidigt låter han badhusen vara öppna. Än en gång, vad är skillnaden?

Vi har inte sett slutet på detta och fram till dess när vi har facit i hand ska jag vara ödmjuk men jag kan inte skaka av mig känslan av att vi är i händerna på dårar.

De sjabblar lite med vissa saker öppna, vissa stängda, låter folk resa under påsk för lite spridning, kommer att fya folket efteråt om de reste för mycket, lite rekommendationer som en del följer, andra inte o.s.v.

De vill ha spridning. Lagom. De tror ännu på den där flockimmuniteten.
Blir väl årets ord det där som alla nu har börjat använda.

Själv vill jag inte vara med i den flocken så jag håller mig isolerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan ha startat med olika antal spridare per miljon i de olika länderna. Antag till exempel att Sverige började med 100 i flygande smittade alpresenärer och Finland med 15, Norge med 8 och Danmark med 17. Jag säger inte att det nödvändigtvis var så, siffrorna hittade jag vara på, men man kan inte bara titta på antalet döda per miljon för att avgöra var det spridit sig snabbast. Utgångspunkten kan mycket väl se olika ut i de olika länderna.

Norge hade fler kända importfall från Österrike och Italien än Sverige.
Kommer inte ihåg siffrorna, men Norge hade cirka 800+ medan Sverige hade 700'ish?

Smittspridningen var också lite högre i Norge i början, men minskade efter åtgärderna.

Den första stora spridningen av viruset, och första dödsfall, var ungefär på samma tid i Sverige och Norge, skillnaden var bara några dagar, så Tegnells påstående att epidemin befinner sig i olika stadier i de två länderna, är uppenbarligen fel !
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Skit också😅

Det kan dock uppträda som snuva eller täppa på barn om jag förstått det rätt i studier från Kina. Mindre än 5% hade snuva, främst bland yngre som symptom. Absolut karaktäristiskt annars är torrhosta, ont i halsen och hög feber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Din observation är helt rätt. Finland, Norge och Danmark har alla satt in kraftfulla åtgärder för 2-4 veckor sedan och det är nu detta vi ser i sjunkande dödssiffror i de tre länderna. Läget i sjukvården i de länderna är i stort sett lugnt nu.

Man kan jämföra med 2-3 veckor sedan, då låg Danmark betydligt sämre till än Sverige.

Sverige kör på utan åtgärder, här är diskussionen mest om vi har möjligtvis ska säga åt krogar som fortfarande har smockfullt och folk som slickar på varandra i baren. Under de kommande dagarna kommer skillnaden med all sannolikhet att explodera, och det kan vara detta som tillslut knäcker vår onde härskare Tegnell.

Det kommer inte att kröka ett hårstrå på Tegnells huvud. Han har redan börjat rabbla sitt försvar i förväg, om folk nu gör det de ska så fortsätter kurvan plana ut...
Han har ju också mellan raderna skyllt smittan på äldreboenden på personal och anhöriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja vem annars ska påstå det om inte de själva?
Den som läckt rapporten t ex?
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.

Sanningen är att det finns inget skydd nu när viruset är här. Försökt tala om det i veckor nu. Karantän är för att hindra att sjukdomar släpps in. Det har uppenbarligen misslyckats.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det sjunker ju ändå. Jag är inne på att Sveriges taktik kan vara rätt för oss men så som det exploderade i Italien så hade dom inget annat val än lockdown.

Vad säger att det inte skulle sjunkit, oavsett vad, efter dom gick genom härdsmältan som varit? Ingen som vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in