2020-04-09, 19:00
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Enligt Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet så är 40% av stockholmarna smittade och kurvan börjar plana ut, vilket mycket väl kan stämma då de flesta smittade ej får symtom. Enligt SCB så dog det inte speciellt många fler människor i Stockholm under mars jämfört med tidigare år. Jag tror att väldigt många dör med Corona, inte av. Det kanske kommer bli lite fler döda under våren nu men de flesta av dom som dog hade annars trillat av pinnen under hösten. När vi tittar tillbaka på 2020 kommer vi ha ungefär lika många döda som tidigare år.

Börjar känna mig så lugn nu så det blir att gå ut och ta en öl på puben i helgen
Tyvärr var denna typ av uträkningar rena fantasier vilket jag tidigare påpekat. Förvånande att vanligt folk med bara sunt förnuft och lite koll på statistiken kan ha betydligt mer rätt än Tegnell och Albert.
Citera
2020-04-09, 19:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Hur kan viruset ha spridit sig så lätt till i stort sett alla stora städer i världen men inte till de andra stora städerna i kina?
Tex New York 7000 döda, hur många döda har :
Chongqing 30M invånare
Shenzhen 15M
Peking 21M
Guangzhou 44M
Shanghai 35M
Citera
2020-04-09, 19:02
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nej, nej, nej.

Testerna de gjorde i Stockholm visade att 2,5% hade haft viruset, testerna gjordes förmodligen på de mest utsatta platserna.
Testerna är inte tillförlitliga.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror du seriöst på Rysslands siffror?
Är det därför det flödar in virus i kina via Ryssland?

https://www.nsk.se/2020/04/06/kina-oroar-sig-for-importerade-fall-av-corona/
Skulle lockdown inte hjälpa i Ryssland menar du? Nähä så hur dåligt går det för Ryssland då?
Bättre än Finland men sämre än Sverige kanske?

Ta valfritt land i Afrika eller Sydamerika och jämför med Finland då.

Eller Saudiarabien 44 döda, nästan samma siffra som Finland, men en befolkning på 33 miljoner. Australien 52 döda med en befolkning på 24 miljoner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja.
Gränser, skolor, företag, alla icke nödvändiga butiker förutom matvaru och apotek. O.s.v.
Om vi är beredda att få 45% arbetslöshet och kanske inte några pensioner, visst.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Tänkte på det just..

Om det visar sig att man kan säsongsbestämma coronaviruset..

Det har ju dykt upp nyheter allt mera nu att folk blir återsmittade i corona och att det inte alls kommer leda till någon flockimmunitet samt att det kan bli återkommande sessions med viruset.. om vi har tur, så kanske corona dyker upp mera säsongsbundet beroende på årstid.. i sådana fall kan man ju införa lockdown perioder om vi förutsätter worst case att covid 19 fortsättningsvis fortfarande kommer vara lika dödligt och avge svårläkta skador på inre organ hos de värst drabbade.
Mellan lockdown perioderna finns ju full möjlighet att bygga upp sjukvården samt förbättra andra nödvändiga tilltag som inköp av skyddsutrustning etc samt bygga upp nödvändiga reserver utav matvaror, bränsle osv. Det skulle med andra ord innebära långa ledighetsperioder för folk, men för att klara en sådan omställning, så behöver man också göra en nödvändig omstrukturering utav samhället gällande vilka perioder man betalar in skatter och andra avgifter, hyror osv samt en rejäl planering hur folk skall arbeta under mellanperioderna mellan lockdowns.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.

Dödstalen är ju pga smittade för flera veckor sedan.
Det jag börjar fundera över är att landet varit totalstängt i en månad snart och det är fortfarande över 4000 ny fall varje dag. Det går sakta ner från toppnoteringen men med sån totalisolerong borde ju viruset utrotas.

Det om något är bevis på att lockdown inte är ett sätt att besegra viruset, det är bara ett medel för att platta kurvan.

Än så länge menar de som kan här hemma att vårt sätt plattar ut tillräckligt. Men det höjs även röster för att inte tillräckligt många följer de handlingar som krävs.
Citera
2020-04-09, 19:03
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men vad händer när dessa länder öppnar upp igen?

Det kommer så klart komma fler nya fall, det är vad man gör under tiden landet är stängt som är avgörande. Om man masstestar och isolerar och märker ut fall under karantän, kan man få ner samhällsspridningen och plana ut kurvan ordentligt. Problemet blir importfall när gränsen öppnas, och bör således testa alla som kommer in i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Sverige är för närvarande det enda landet i Europa som är inte stängt. Att stänga gränser hjälper inte, men annars, ja.
Det går inte att stänga ett land som Sverige.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Det här börjar spridas i seriös press också. Något vi har pratat och som jag själv har återkommit till. Vi har att göra med en alldeles ny situation med ett virus ur en familj virus som aldrig tidigare har besvärat mänskligheten och som vi därför antagligen saknar viktig kunskap om. Att nu lansera en skrivbordsprodukt som flockimmunitet baserat på skakig teoretisk grund är direkt vårdslöst:

Studier väckor frågor om immunitet efter covid-19
Ett 50-tal patienter som friskförklarats från covid-19 i Sydkorea har på nytt testat positivt, rapporterar Bloomberg. Enligt landets smittskyddsmyndighet har de troligen inte smittats en andra gång, däremot har viruset återaktiverats hos patienterna.

Samtidigt rapporterar South China Morning Post om en studie som visar att en del patienter som friskförklarats tycks ha oväntat låg nivå av antikroppar. Enligt forskarna kan detta tyda på att alla patienter som varit sjuka inte blir immuna.
https://omni.se/studier-vackor-fragor-om-immunitet-efter-covid-19/a/vQ7bJV
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, Afrika krossar i kampen mot viruset. Afrika borde bli nya måttstocken på en samhälle som fungerar i världen. Det borde inte bli svårt då majoriteten av Flashbackarna älskar Afrika.
Exakt. Så när de säger att de vill lämna Sverige är det Afrika de bör gå till!
Citera
2020-04-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte kunnat följa dramat idag och känner mig helt borta. Men jag har sett siffrorna nu. Jag förstår inte riktigt, Finland, Norge, Danmark har tillsammans 383 döda nu enligt worldometer medan Sverige har 793. Vi har alltså dubbelt så många döda och vi är 10 miljoner mot grannarnas 15 miljoner. Jag ser att vi ökade med 106 döda medan grannarna ökade med bara 24. På mig ser det ut som om övriga nordiska länder har en framgångsrik kamp medan Sverige vacklar?

Fick Tegnell några frågor på detta? Är det olika tidsfaser? Jobbar man med olika kurvor och vi har inte plattat till den tillräckligt?
Ifrågasätts inte Folkhälsomyndigheten eller vad är problemet? Ja han blir kanske adlad till af Tegnell eller von Tegnell och vapenskölden består av en gyllene tillplattad kurva att hängas upp i Riddarhuset? Vad är det som händer?
Alla länder i Europa kommer hamna på minst 600 döda/1M när det här är över. Mindre än så är orealistiskt. Någonstans där lär man, förhoppningsvis, uppnå flockimmunitet.

Så att tävla om vem som ligger först eller sist när man inte ens kommit till 100 döda/invånare saknar mening. Det är bara ett mått på hur långt man har kommit på upptakten till den här resan, och det är väldigt långt kvar.

Ponera att ett vaccin för riskgrupper kommer om 1.5 år. Med dagens dödstakt kommer Danmark att nå 600 döda/1M redan om ett halvår. Norge kommer ha 600 döda/1M redan om ett år, Sverige om drygt tre månader.

Det finns ingen uthållighet i nuvarande åtgärder, i något nordiskt land, ur perspektivet att man ska kunna vaccinera sig ur det här. Till och med Finland kommer att nå 600 döda/1M på drygt 1.5 år, i nuvarande takt som inte kommer stå sig.

Den enda realistiska förbättringen man kan göra av situationen är att ta sig förbi nedstängningen så fort som möjligt, med så lite förluster som möjligt på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in