2020-04-09, 17:01
Avslutad
De försöker bryta efter 2 jävla frågor?? Vad är det här för korrupt skit?
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Uppenbarligen inte Sverige.
Han sa på presskonferensen idag att man även inkluderar hjärtinfarkter, blodproppar med mera när man nu reviderar upp statistiken.

I Norge går man inte tillbaks alls och undersöker sådant.
https://www.svd.se/dodstal-kunde-varit-hogre-om-vi-raknat-som-sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är det viktigaste att Flashback ska ha minutaktuella siffror att debattera eller att sjukvården prioriterar vård före administration?

Från ett underhållningsperspektiv så är omedelbar rapportering viktigast. Om inte man rapporterar korrekt, hur vet man då när bubblan ska vaskas? Säger fan sig själv. Men om du hatar debatt och data som avspeglar här och nu kan du passande skriva på något hästforum för skvallerkärringar som sätter tom snack över allt annat!
Citera
Medlem
Jag följer italienska tidningar, bl.a. Il Tirreno som har en väldigt bra redovisning varje dag hur det ser ut i Toscana. Jag har antecknat dag för dag sedan den 1 april hur många tester som gjorts och hur många smittade man hittat.

Sedan den 1 april (8 dagar) har man i Toscana genomfört nästan 28.000 tester. Det är framförallt vårdpersonal som testas. Genom dessa tester har man hittat nästan 1.800 smittade personer, drygt 6%.

De flesta av dessa är alltså personer som jobbar i vården och som inte har några symtom. Knappt några läggs in på sjukhus utan sätts i karantän.

Man isolerar dessutom alla som varit i kontakt med de smittade. Det finns många artiklar i Il Tirreno som är intressanta. Googleöversättningen fungerar någorlunda.

Se t.ex. https://iltirreno.gelocal.it/regione/toscana/2020/02/29/news/coronavirus-la-situazione-in-toscana-11-contagiati-1.38533262

Toscana har ca 3,7 miljoner invånare.

Varför testar vi inte fler, identifierar smittade och misstänkta smittade och skaffar oss kontroll på hur det ser ut? (Obs - retorisk fråga!) FHMs gissningar gör mig bara mer och mer rädd och deprimerad. Politiker och myndigheter verkar ha noll koll.
Citera
2020-04-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Står ingenting om de du svamlar om

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, du har fel.
Det har uttalars utan omsvep på PK att det är det som är grunden till besluten.
Barn med psykiska problem, barn med problem att vara hemma av andra orsaker.
Dvs inte smittskydd vilket bör vara FHMs fokus utan politisk ideologi.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Är det AT-nivå på förklaringsmodellen?

Så man är aldrig hemma och smittar enligt svenska modellen?

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det var ingen lögn. Vi hade en händelse för några år sedan där en 13-årig pojke dog, därför att man troligen bedömt fel vem som behövde akutvårdsteamet bäst, finns två här, och de hade tre fall. Det utmättes kritik för eventuellt bristande omdöme, eftersom endast omdöme låg till grund. Hade de följt listor så hade ingen föreslagits som ansvarig.

Tyvärr har ni alla blivit hjärntvättade av Aftonbladet och ni tror på allting som mainstreammedia säger. De som en gång var er största fiende har nu blivit som den största källa till gemenskap som finns i era liv. Tragiskt att se hur blinda vissa människor blir, och jag lider verkligen med er. Jag hoppas att ni kan hitta ert gamla jag, och att ni kan hitta tillbaka till er gamla Flashback anda. Att ni nu vill se Sveriges befolkning lida genom ett långdraget sjukdomsförlopp är dock drag som liknar en psykopat, och jag hoppas att era svarta hjärtan nån gång i framtiden blir mjuka igen ❤️ det finns folk där ute som tror på er också, glöm aldrig det
Citera
2020-04-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Lyssnar på presskonferensen nu med Damberg, FHM och Polisen.

Någon som kan förklarar var skon klämmer för att inte införa förbud på dess:
- folkgrupper ner till 10 personer
- uteserveringar och matställen max x personer per m2
- resor utanför egna kommun/region ej tillåtet, kontroller kommer att sättas upp

Nu är det rekommendationer och regler, som inte ska tolkas som tips. Vem bryr sig när solen skiner och en kall öl lockar.

Verkar som regering och FHM inte vill komma med förbud för då kommer frågan direkt, varför gjorde ni inte detta tidigare? Allt ansvar ska kvarstå på den enskilde för det är bästa försvaret när ansvaret senare kommer att utkrävas.

Det går också att fråga sig vad som regeringens utökade mandat kommer att användas till egentligen...
Restriktioner Funkar inte på restauranger och barer m.m , där alkoholen går in går vettet ut! det blir ohållbar arbetsmiljö för dom anställda att försöka hålla ordning på fulla bångstyriga människor.
Citera
2020-04-09, 17:03
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vilken poänglös presskonferens.

Det är nog det som är poängen. Man vill söva Sverige. De som sover sött och drömmer om fornstora dar ställer inga obehagliga frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stäng. Genast kineserna gjorde det sa jag det, stäng allt. Sorgligt att ha sett det komma och bara kunnat vänta.
Stäng vad? Hela landet?
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Ändå var de CE märkta. Men det hjälpte tydligen inte.

Kom de från Kina så betyder CE-märket antagligen bara China Export och inte att de uppfyller de europeiska kraven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det går inte förbjuda resor utanför kommunen pga grundlagen.

Det är dock lagligt att med imperativ säga åt folk att inte resa. Res inte! Det har inte regeringen gjort. Regeringen har sagt att vi inte ska resa i onödan vilket ingen gör. Folk reser för att de i likhet med Sveriges ministrar vill fira påsk med sin familj etc. Det skulle förvåna mig om ens hälften av riksdagsledamöterna är kvar i Stockholm imorgon. Om regeringen hade sagt: Res inte! hade uppemot 100 % varit det. I var fall hade alla ministrar kunnat fås att stanna i Stockholm.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det media som rapporterat lite slarvigt? Så här stod det i media (igår):

En ökning från 40 till 45. Per dag.

Sorry, bröt mig in i diskussionen. Trodde ni pratade om dagens presskonferens.

Igår sa han 45 ja. (”Igår var det 40 i genomsnitt per dag, nu är det 45 eller kanske till och med lite mer”)

Fast egentligen var det snarare 50, sett till en vecka bakåt. Skrev ett inlägg om det igår.
Citera
2020-04-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Jag har också svårt att förstå...
Vad jag tror sker är att sjukhus/regioner rapporterar in dödsfall med konstaterade coronasmittade personer, dock verkar dessa rapporter sakna döddatum eller iaf så är det en siffra över döda som inte tidigare har rapporterats.
Sedan gör Sverige något specifikt annorlunda än tex Norge, vi matchar folkbokföringsregistret med konstaterade coronasmittade. Dvs de som är reggade som döda matchas mot ett 'positiva corona'-register.
Så det som initialt var 104 döda den 9/4, korrigeras sedan efter de faktiska dödsfallsdatumen. Så dessa 104 sprids ut över kanske senaste 7 dagarna.

Norge har en annan metod: Sjukhusen/läkarna ringer in själva och rapporterar dödsfall med corona som inträffat den dagen. Ingen matchning mot 'dödregistret' görs.

Rapporteringen upphör kanske inte på helger, men rapporteringen minskas, både i Sverige och i många andra länder. Helt enkelt pga att färre personer jobbar på helgen, tex läkarna prioriterar garanterat hellre patientvård än att rapportera. Vilket sedan ger en peak varje mån-tis då helgens dödsfall rapporteras in.

Tack för en förklaring
-Frågan som följer är vad är fördelen med detta system ?
Finns det ingen fördel med rapportering och konstaterande i realtid?
Är jag dum som hade uppskattat detta för att kunna följa hur det utvecklas?
Naturligtvis förstår jag att jag inte kan göra något åt något men en smula av kontroll hade känts bättre än ingenting just nu...
Citera
2020-04-09, 17:04
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Damberg skärper tonen inför påsk: ”Jag vill inte se någon trång uteservering”
Damberg positionerar sig som statsministerkandidat när Löfvén avgår. Här gäller det att tänka karriär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in