Jag följer italienska tidningar, bl.a. Il Tirreno som har en väldigt bra redovisning varje dag hur det ser ut i Toscana. Jag har antecknat dag för dag sedan den 1 april hur många tester som gjorts och hur många smittade man hittat.
Sedan den 1 april (8 dagar) har man i Toscana genomfört nästan 28.000 tester. Det är framförallt vårdpersonal som testas. Genom dessa tester har man hittat nästan 1.800 smittade personer, drygt 6%.
De flesta av dessa är alltså personer som jobbar i vården och som inte har några symtom. Knappt några läggs in på sjukhus utan sätts i karantän.
Man isolerar dessutom alla som varit i kontakt med de smittade. Det finns många artiklar i Il Tirreno som är intressanta. Googleöversättningen fungerar någorlunda.
Se t.ex.
https://iltirreno.gelocal.it/regione/toscana/2020/02/29/news/coronavirus-la-situazione-in-toscana-11-contagiati-1.38533262
Toscana har ca 3,7 miljoner invånare.
Varför testar vi inte fler, identifierar smittade och misstänkta smittade och skaffar oss kontroll på hur det ser ut? (Obs - retorisk fråga!) FHMs gissningar gör mig bara mer och mer rädd och deprimerad. Politiker och myndigheter verkar ha noll koll.