2020-04-09, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Andelen som dör i Sverige är skyhögt över många andra länder. Beror det på usel vård eller är det Svenskarna som har dåligt immunförsvar?

Beros på typiska svenska egoismen och narcissismen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Nu frågade du inte mig, men jag kan berätta hur jag haft det. Även om jag inte fått testa mig då, så visst, det kan vara något annat men det känns knepigt. Oidentifierbart. Har haft tur, är inte allvarligt.

Svajig låg feber som kommer och går, någon dust om dagen. De senaste dagarna bara en gång om dagen. Låg dock, Max 38 i början. (Har normalt låg kroppstemperatur så det känns direkt när det går över 37.)

En knepig känsla i lungorna, ganska högt upp på huvudsakligen vänster sida. Ett tryck i revbenen och mot ryggen.

Men det värsta är den jävla tröttheten och mattheten. Jag orkar nästan ingenting.

Inga smaknedsättningar, ingen allvarlig hosta men lite.

Är väldigt sällan sjuk men något stämmer inte här. Försöker gå en promenad varje dag för att röra på arslet och inte förfalla totalt.

Okej. Så det gör nästan snarare ont över hjärtat än lungorna? 🤔
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Lyssnar på presskonferensen nu med Damberg, FHM och Polisen.

Någon som kan förklarar var skon klämmer för att inte införa förbud på dess:
- folkgrupper ner till 10 personer
- uteserveringar och matställen max x personer per m2
- resor utanför egna kommun/region ej tillåtet, kontroller kommer att sättas upp
...

Det går inte förbjuda resor utanför kommunen pga grundlagen.
Citera
2020-04-09, 16:56
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hahah så mycket för uppmaningar och råd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7bbm/nu-lamnar-stockholmarna-stan

Ja det var otroligt väntat. Det klart 08orna drar iväg från stan. Vem hindrar dem? Vem har sagt att de inte får? Vem trodde att vädjanden skulle funka? Man måste vara fullständigt bortkopplad i hjärnan och verkligheten om man verkligen tror att detta inte skulle ske.
Citera
Medlem
Damberg skärper tonen inför påsk: ”Jag vill inte se någon trång uteservering”

Nu lär nog alla svenskar lyssna? Damberg ryter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu börjar människor dö utanför sjukhusen (troligen åldringar). Räkna med stora eftersläpningar och statistik som justeras om flera månader...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rapporteras-aven-dodsfall-i-covid-19-utanfor-sjukhuset

Att det börjar rapporteras nu betyder väl att det pågått i flera veckor...

Jag litar inte på nån längre.

Det är exakt detta jag försökt lyfta många gånger, att det kan finnas ett mörkertal och att statistiken då blir väldigt missvisande. Därför önskar jag att vid redovisningar som riktar sig till allmänheten från FHM och regeringen, så bör de ta upp detta. Och problematisera, analysera kring det. Men det är väl för obekvämt att prata om att äldre dör hemma eller i äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Pris? Jag ser till liv och hälsa, inte pengar.

Italienarna behöver pengar för att leva. Ju mer pengar de har desto bättre (och längre) lever de.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Enligt er har det redan dött 100 000-tals av Corona i Sverige, allt mörkat av regeringen o judarna. Som vanligt.

Han har troligtvis rätt om 1000 döda.
Många är äldre som dör hemma eller på äldreboende, eftersom de inte testat så avskriver man dödsfallet som annan orsak än COVID-19
Citera
2020-04-09, 16:57
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, jag är inte med på skillnaden.
Och du skrev faktiskt att man ska se på den ”övergripande situationen”.

Jag tycker att det är utmärkt att media tar upp detta - det är deras jobb. Det är inte meningen att makthavarna ska kunna stå med huvudena i sanden och låtsas som att det regnar.
Så du anser att det är god journalistik att ta en ögonblicksbild från en avdelning på exempelvis Södersjukhuset och vinklar det som att hela region Stockholm är i samma läge trots att de som faktiskt ser läget på hela sjukhuset eller hela regionen har en annan uppfattning?

Allt för att generera ”klick” och med ökad panik bland befolkningen som resultat.
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
I slakthusområdet i Stockholm har det hyrts ett gigantiskt kylutrymme (som tidigare stått övergivet) för att få plats med liken. Insynsskydd och väktare utanför dörren ingår i planen.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Tät trafik ut ur Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7bbm/nu-lamnar-stockholmarna-stan
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Kan någon tala om för mig varför denna eftersläpningen existerar ?
Vad är det som gör det så svårt att rapportera ?
Jag förstår ju att om någon dör utanför vården så måste det tas prover för att analysera men det verkar ju sällan göras så det borde inte vara så många odiagnostiserade så det handlar om 30-40 personer per dag.
Och varför upphör rapporteringen så fort det blir helg ?

Är det viktigaste att Flashback ska ha minutaktuella siffror att debattera eller att sjukvården prioriterar vård före administration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in