Citat:
Jag förstår inte alls hur du resonerar beträffande vad han säger i de avlyssnade telefonsamtalen. Han hade väl ingen aning om att han då började tillhöra dom misstänkta och inget tydde på att han visste att han var avlyssnad.
Vad han säger tyder på ett genuint ointresse eftersom han inte hade något att med saken att göra. Tillämpas Occams rakkniv bör man stanna vid den minst komplicerade förklaringen och inte börja spekulera om kodord eller ställa upp ad hoc hypoteser att pundaren kanske anade att man börjat avlyssna honom.
Han är vidare vad jag kunnat se den i rövargänget som minst ändrar sin story om sina förehavanden under resans gång. Kanske inte sann i varje detalj. Dock tycker jag att det borde ha räckt med två ojäviga av varandra oberoende alibivittnen för att åklagare helt enkelt borde ha släppt åtalet. Det tror jag du också inser. I ett "vanligt" mål hade det blivit utgången. Men nu var det Palme som mördats och dessutom hade ju Crille sin "handel och vandel".
Vad han säger tyder på ett genuint ointresse eftersom han inte hade något att med saken att göra. Tillämpas Occams rakkniv bör man stanna vid den minst komplicerade förklaringen och inte börja spekulera om kodord eller ställa upp ad hoc hypoteser att pundaren kanske anade att man börjat avlyssna honom.
Han är vidare vad jag kunnat se den i rövargänget som minst ändrar sin story om sina förehavanden under resans gång. Kanske inte sann i varje detalj. Dock tycker jag att det borde ha räckt med två ojäviga av varandra oberoende alibivittnen för att åklagare helt enkelt borde ha släppt åtalet. Det tror jag du också inser. I ett "vanligt" mål hade det blivit utgången. Men nu var det Palme som mördats och dessutom hade ju Crille sin "handel och vandel".
Skall vi ta det här med alibivittnena lite mer grundligt?
Vad gäller dessa så är alltså problemet med dem att de inte är speciellt tillförlitliga som personer. Menar du att det inte spelar någon roll för trovärdigheten i vad de uppger?
Algot Åsell finns det en hel del utsagor om här: https://moparkivet.wordpress.com/dok...vittnesforhor/
Om du läser lite om honom, anser du att hans uppgifter troligtvis måste vara sanning? Bör vi tro på honom rakt av?
Enar Holms vittnesmål diskuteras här: https://m.youtube.com/watch?v=qH_
Inte heller han framstår som något under av tillförlitlighet och trovärdighet. Man kan som det sägs konstatera att flera av hans tidsuppgifter rörande annat vid kontroll befunnits inte stämma.
Både detta att ingen av de två männen är vidare trovärdig allmänt och att deras vittnesmål inkommer sent gör att deras utsagor inte är av så stort värde. Lägg till det att inget objektivt kan stärka deras vittnesmål.
Möjligen kan de räcka till att skapa rimligt tvivel om att Christer Pettersson kunnat utföra mordet, vilket i så fall gör det rätt att han frikänns. Det har jag inga problem med. Men de räcker defintivt inte till att påstå att vi med dem som grundval på något sätt kan utesluta CP som GM.
Holm kan, även om han nu sett CP mordkvällen i Rotebro, mycket väl ta fel på tid så mycket att det var vid en senare tidpunkt han sett honom, vilket gör att CP kommit hem så sent att han tidigare hunnit utföra mordet.
Åsell kan iofs också tagit fel, men troligare i så fall är kanske snarast att han helt enkelt ljuger, då han verkar ha kapacitet att hitta på saker.