2020-04-09, 16:44
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Presskonferensen:

- Damberg: "Läget kan bli värre". "Följ myndigheternas råd." "Jag vill inte se några trånga uteserveringar".

- FHM: "Vi har en ökad smittspridning ute i landet"

-

Det är så sjukt! FÖRBJUD uteserveringar då!
Citera
2020-04-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Presskonferensen:

- Damberg: "Läget kan bli värre". "Följ myndigheternas råd." "Jag vill inte se några trånga uteserveringar".

- FHM: "Vi har en ökad smittspridning ute i landet"

-

som om de trånga uteserveringarna är "boven i dramat", finns ju onekligen mer att rikta fokus mot
Citera
2020-04-09, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Rätta mig om jag har fel men om man utgår från att prevalensen 2.5% för ca 10 dagar sedan speglas i dödstalen idag och viruset har ett r0 på 5,7 så kommer vi få se helt enorma siffror bara i stockholmsregionen.

Siffror som ingen någonsin sett förut.

Då förutsätter jag också att vården kommer att ha kapacitet hela tiden

Vet inte riktigt om jag förstår din fråga fullt ut, men ja. Jag tror vi står inför en enorm ökning av antalet inlagda och så småningom döda i Stockholm. 2,5% smittade är liksom ingenting. Kom sedan ihåg att det är i slutet av sjukdomsperioden som de flesta blir sämre och ev avlider. Ska 70% av 2 miljoner bli smittade är det 1,4 miljoner. Kan vi estimera 1% dödlighet givet att de svårast sjuka faktiskt erbjuds IVA-plats pratar vi ändå 14 tusen döda bara i Stockholm. Det är väl vad vi har framför oss de närmaste månaderna. Jag förstår varför polisen har förstärkt bevakningen utanför våra akutsjukhus i Stockholm. Jag är förbluffad över hur någon kan tro att vi redan börjar se slutet på det här. Vi är bara mycket tidigt i i början. Kan inte dra någon annan slutsats hur gärna jag än skulle vilja. Hinner inte vården med kommer ännu fler att dö. Jag förstår varför många beskriver det som en skräckfilm att titta på den svenska coronastrategin. Jag tror det saknas något i den svenska folkmentaliteten. Egenskaper som uthållighet och känsla för risk och fara. Det kan ha något med att göra att vi inte varit i krig på 200 år. Folk som flytt från krig och elände har större uthållighet och förmåga att överleva även under bistra sociala förhållanden utan att börja klättra på väggarna efter någon vecka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vad tror du karantänsreglerna i andra länder är till för? Svar: För att sakta ned smitt-takten. Medans vi försöker hålla smitt-takten nere på frivillig väg. Givetvis innebär vår väg en högre smittotakt, men förhoppningsvis tillräckligt låg för att vården ska hänga med
Förhoppningsvis?
Skrev du inte att vi var snabbare?

Frivillig väg? Du menar väl ”förvirrande väg”?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
2,5 procent av de slumpmässigt utvalda stockholmare som testades förra veckan visade sig bära på coronaviruset. Det avslöjade statsepidemiolog Anders Tegnell under Folkhälsomyndighetens pressträff på onsdagen, men sade att betydligt fler än så har någon gång blivit smittade.
– Vi vet är att dubbleringstiden är på sex, sju dagar så i dag bär mellan fem och tio procent på viruset, säger Anders Tegnell.
Så spår Anders att Stockholms sjukvård kommer gå under snart? För om antalet smittade dubblats eller fyrdubblats på mindre än två veckor så kommer antalet patienter öka lika mycket två veckor från nu. De som läggs in på intensiven idag smittades ju för 10-20 dagar sedan i de flesta fall. Vi vet ju också att patienterna som hamnar på IVA p g a covid19 ligger kvar väldigt länge..
Senast redigerad av ncr04 2020-04-09 kl. 16:51.
Citera
2020-04-09, 16:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Testas avlidna på äldreboende i efterhand om dom dog i corona/pga corona?

Det vet jag inte. Finns säkert ett mörkertal där. Men de som har testat positivt kommer med i statistiken för avlidna i covid-19 även om de avlider utanför sjukhusens vård.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmone
y Kan tillägga att jag var ensam om att bära mask, maskerna har varit slutsålda i över en månad nu, varför använder inte folk sina masker!?
Kan tänka mig två anledningar. För det första är de svåra att få tag på så jag tror många vill hushålla med de få som de äger. Även om de är slutsålda så är väl dessutom många utan. Den andra anledningen tror jag är att det ännu inte är socialt accepterat. Man riskerar att bli sett som en kufisk person om man springer runt med ansiktsmask i köpcentrum.
Och en tredje anledning kan vara att de som köpt masker är samma personer som i möjligast stor utsträckning undviker att röra sig bland folk.
Citera
Medlem
Man har köpt in ÅTTAHUNDRA extra respiratorer, utöver de 300 som man redan skickat ut från beredskapslager och de som redan fanns ute på landets IVA... Man räknar uppenbarligen med betydande mängder samtidiga IVA fall...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Troligen för att det största andelen maskar går till sjukhusen osv. Här i Sverige har vi inte nån kultur att bära mask. Finns säkert en liten mängd som köper och sen inte använder pga typisk ångest osv
nej, sjukhusen har inget med detta att göra ,jag pratar om alla som köpte masker för snart 2 månader sen , folk köpte slut masker på byggvaruhus och internsajter, kulturen kan jag hålla med om ,men om man nu skäms över att bära mask så är det ju läge att ge bort maskerna till just sjukhusen nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ja om de öppnar upp sina gränser mot Sverige.
(Annars kan man ta en titt på Sydkorea och jämföra)
Räcker att några danskar är smittade och springer runt på gatorna och smittar ner andra så är det igång igen.
Smittan började med en person..person zero.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Nu är det väl några som inte rapporterat än men vi knep nästan bronsplats på nya avlidna, imponerande
Senast redigerad av SeanAvery 2020-04-09 kl. 16:52.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Dom 106 för idag, vilka dagar var dom för???
Det går att se på deras hemsida om några dagar eller så, när de tagit reda på exakt dödsdatum för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in