2020-04-09, 10:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha jaså? Eller så indikerar det att Corona inte är så dödligt som vissa här i tråden tycks tro.

Är det därför bårhusen i Italien är överfulla, eller att det avlidit 2000 personer i New York bara de sista 24 timmarna?

Vad jag sett ligger ändå bästa bedömning på 1-2% dödlighet i en total befolkningspopulation. Ska man då smitta ned 60-70% av populationen i syfte att uppnå en flockimmunitet, betyder det i Sveriges fall 6-7 miljoner smittade och 60-140 tusen döda. Detta MED fungerande sjukvård, där man inte behöver prioritera bort personer som är 60+ för att det inte finns platser....

Har därför väldigt svårt att tro på att 40% av befolkningen i Stockholm är, eller har varit smittade. Är det ÄR som gäller kommer det råda krigsliknande scener på sjukhusen om 1 vecka eller 2. Men eftersom vi inte har en aning är det svårt att veta vad vi ska tro. Jag tror inte att vi ligger ens i närheten av 40%. Skulle siffran vara så hög tror jag vi är in deep shit....
Citera
2020-04-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kurvan är platt ja. Det har den alltid varit.
Det märkliga är att antal dödsfall/dag ökar, utan stora skutt, trots att kurvan är platt.

... Eller, det är inte märkligt, ty kurvan ÄR inte platt. Att AT alltid tycker att kurvan planar ut är därför att vi alltid har eftersläpningar. Ganska enkelt att förstå, kan man tycka.

Johan G tror att vi når en peak gällande antal smittade om 2-3 veckor. Har han rätt kommer kurvan över döda att plana ut om 5-7 veckor. Tills dess får vi nöja oss med att plana ut kurvor medelst eftersläpningar.

Vet inte vilken kurva du syftar på, men Johan G satt i Aktuellt så sent som igår kväll och sa att det verkade som att spridningen började avta i Sthlm. Inte i reda tal, men att ökningen inte är så extrem som förut.
Citera
2020-04-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast att dödstalen ska toköka har folk snackat om i flera veckor nu. Jag tror det när jag ser det.

Däremot kommer dödstalen och inlagda såklart fortsätta ligga relativt högt några veckor till.

Det beror väldigt mycket på vad man menar med toköka. Jag tycker dödstalen är allt för höga redan. Följer man sen siffrorna för antalet nya fall som söker vård, så kan man nog vara på det klara med att dagliga dödsfall kommer ligga på ungefär 200-250/dag när det är som värst. Och det är under förutsättning att det planat ut på riktigt i stockholm nu.
Det vet vi troligtvis inom en vecka ungefär.
Citera
2020-04-09, 10:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan faktiskt vara så att en person som är 80+ har ungefär lika goda chanser att självläka en covid-19 lunginflammation, som att överleva en veckas intensivvård med respirator.

Är det då rätt prioriterat att sätta den personen i intensivvård, när det en timme senare kan komma in en 60-åring som åkte Vasaloppet förra året, och vars enda problem är att den har akut andnöd?

En respirator är för många av de här äldre personerna inte ett val mellan liv eller död, utan mer som att byta ett äpple mot ett päron.
Det här du pratar om är INTE det den nya triageringen som socialstyrelsen tagit fram handlar om.
Senast redigerad av LadySweden 2020-04-09 kl. 11:04.
Citera
2020-04-09, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell: "Slutet av början"

Sedan ett antal dagar tillbaka har kurvan över antalet insjuknade i Stockholmsområdet börjat plana ut, något Folkhälsomyndigheten tolkar som att smittspridningen har stabiliserats.

TT: Hur länge kommer vi i Stockholm att befinna oss i denna fas?
- Det vet vi inte och det beror helt på om vi fortsätter att vara lika duktiga som vi har varit hittills. Men Stockholm kan nog ligga kvar där ganska länge. Kanske i några veckor. Att det blir så länge är ju ett resultat av att vi lyckats trycka ner kurvan, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.
TT: Är detta början av slutet vi ser i Stockholm, eller slutet av början?
- I så fall slutet av början.
TT: Innebär det att vi inte kommer att få en liknande situation som i Italien eller Spanien?
- Vi borde inte få en sådan utveckling, eftersom kurvan (i Stockholm) varit flack väldigt länge. Men nu gäller det att alla fortsätter att hålla i det här och att vi kämpar på i några veckor till.

Är psykopaten på riktigt!?
Citera
2020-04-09, 10:54
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha jaså? Eller så indikerar det att Corona inte är så dödligt som vissa här i tråden tycks tro.

Vi vet i alla fall att det verkar vara betydligt mer smittsamt än vad man trott tidigare (Uppskattat R0=5,7). Dödligheten vet vi för lite om ännu men det börjar alltmer peka på att det inte bara är gamla och sjuka som drabbas av livshotande symptom. Senast i går i expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/martin-36-i-sondags-trodde-jag-allt-var-over-/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal dödsfall i C19 pr milj inv:

322,3 Staten New York
314,1 Spanien
293,3 Italien
194,4 Belgien
170,5 New Jersey
162,1 Frankrike*
139,9 Louisiana
128,8 Holland
104,2 Schweiz
96,0 Michigan
76,6 Luxemburg
66,5 Sverige
62,3 Massachusetts
47,9 Iran
44,9 USA
37,5 Danmark
37,0 Portugal
30,7 Österrike
28,3 Tyskland
19,1 Slovenien
18,8 Norge
13,9 Ecuador
12,6 Kalifornien
11,3 Romania
11,2 Kanada
10,4 Domin. Rep.
10,3 Bosnien
9,8 Turkiet
9,3 Tjeckien, Serbien
8,0 Israel
7,7 Albanien
7,2 Finland
5,9 Ungern
4,6 Kroatien
4,1 Polen
3,9 Brasilien, Sydkorea
3,8 Peru
3,4 Bulgarien
2,6 Marocko
2,5 Chile
2,4 Kina
2,0 Malaysia, Tunisien
1,9 Australien
1,7 Filippinerna
1,4 Colombia
1,2 Saudiarabien
1,1 Mexiko, Kuba
0,9 Indonesien
0,7 Japan
0,4 Ryssland
0,3 Pakistan

WoW, Sverige på 12 plats avseende dödsfall per milj inv
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vet inte vilken kurva du syftar på, men Johan G satt i Aktuellt så sent som igår kväll och sa att det verkade som att spridningen började avta i Sthlm. Inte i reda tal, men att ökningen inte är så extrem som förut.
Ja, ökningen minskar ju ett tag innan peaken nås.
Citera
2020-04-09, 10:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Bortprioriteringen är nu initierad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

Håll framöver koll på er biologiska ålder(gäller framförallt er över 40).

Det där med organen går att räkna på och är påtagligt. Men hur räknar man först ut bioåldern? Räknar gråa hår?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Idag torsdag den 9 så tror jag att antalet inrapporterade fall ligger precis under 100. Men sedan kan man ju undra vad som rapporteras in?

Verkliga dödsfall är nog 2-3 ggr den summan. De gamla på äldreboenden börjar dö nu och de räknas inte in så att pappa staten med FHM kan mörka.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

Jag tror den sociala distanseringen sätter sina avtryck och det är väl bra i sig. Å andra sidan är vårdens kapacitet så låg att det krävs en väldigt långsam smittspridning för att vården ska hinna med. Redan idag är det väl många, speciellt äldre på vårdboenden som inte når sjukhusen. De avlider i Corona inom äldreomsorgen och ingår därmed inte ens i statistiken.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror väldigt mycket på vad man menar med toköka. Jag tycker dödstalen är allt för höga redan. Följer man sen siffrorna för antalet nya fall som söker vård, så kan man nog vara på det klara med att dagliga dödsfall kommer ligga på ungefär 200-250/dag när det är som värst. Och det är under förutsättning att det planat ut på riktigt i stockholm nu.
Det vet vi troligtvis inom en vecka ungefär.

Folk i den här tråden har snackat om dödstal som dubbleras eller tripplernas med några dagars mellanrum för flera veckor sen. Hade det stämt hade vi haft flera tusen döda per dag nu.

Som sagt - tokökningen tror jag på när jag ser den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in