2020-04-09, 15:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Pastor. Inte präst.

Men om jag inte har fel så gick hon ur pastorsämbetet. Frågan är varför hon gjorde det - det står säkert nånstans i fupen. Kanske pga att hon mådde dåligt i relationen med SD i kombination med pastorstiteln och dess utövande. För det gjorde hon. Hon avskydde att hon faktiskt hade en kärleksrelation med en gift man. Och det rimmade illa med pastorstiteln. Tro inte att hon lallade omkring och var lycklig och inte brydde sig. Hon hade ordentliga samvetsförebråelser och mådde skit.

Hon såg vilken skitstövel SD var, men förmådde inte bryta sig ur. Lik andra misshandlade, psykiskt och fysiskt, kvinnor såg hon det goda i SD och fokuserade på det. Dock, i slutet, var hon på väg ur relationen. Men det tålde inte SD. Han tog livet av henne. När en kvinna tar sig ur en destruktiv relation så är det den farligaste situationen för henne.

Kan ha varit ett tufft läge där, att välja på kyrkan eller på SD... Kyrkan framstår ju inte som ett så attraktivt alternativ då, får man förmoda.

#KIUBMB!
(Kasta inte ut barnet med badvattnet)
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-09 kl. 15:31.
Citera
2020-04-09, 15:25
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag avsåg absolut inte att läxa upp dig! Det var intressant även för mig att ta reda på fakta.

Menade inte dig utan jag har fått ett antal inlägg om att präst och prost inte är samma/lika. Sprickor i allmänbildningen och det skyller jag på samhället.
Citera
2020-04-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja hon verkade vara fd PASTOR. Det verkar underligt att hon hon var på väg ut ur denna relation men ändå bakar en chokladkaka och bjuder in SD så sent som kvällen för mordet. Lite tvetydigt och dubbla budskap om man försöker bryta med nån men ändå tar sig tid att baka och bjuda in dåren på fika. Vet inte hur man skulle tolkat detta själv?
Det är komplicerat. Man måste nog veta hur det funkar mellan man och kvinna i en destruktiv relation. Det är väldigt dubbelt. SD hade ett hårt grepp om henne. Allt var på hans villkor. Hon började vakna och dra sig ur relationen men det gick långsamt. Hon klarade inte att helt bryta. Kakan och fotot på densamma var ett sätt att bjuda in SD. Kanske för sex, kanske för samtal. SD själv hade under relationen ömsom hotat henne (och hennes barn) till döden, ömsom talat om att han älskade henne. Hon pendlade mellan hopp och förtvivlan.

Bry inte din hjärna med det - du kommer aldrig begripa. Det krävs att man antingen varit där själv, eller ha ett rörligt intellekt där man kan se från flera håll och från flera vinklar samt kunna sätta sig in i situationer som inte berör en själv.
Citera
2020-04-09, 15:28
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Jag tror knappast att barnen kommer fara illa av vad hennes föräldrar gjort.

Deras syn påverkar ju barnen också såklart, inte minst eftersom de ofta är barnvakter. Ytterligare en generation kvinnor som kommer ha lärt sig att det är inte så mycket att fästa sig vid om ens man ”begår ett misstag” i flertalet år ...
Citera
2020-04-09, 15:28
Medlem
Citat:
Menade inte dig utan jag har fått ett antal inlägg om att präst och prost inte är samma/lika. Sprickor i allmänbildningen och det skyller jag på samhället.

Inte prost. Inte präst heller. Hon var pastor. Sen finns det ämbeten som diakon, kyrkoherde och en hel del annat. Det är bara att läsa på om man är intresserad.

Det går jättefint att googla runt. Det är en bra sökmotor om man vill lära sig saker.
Citera
2020-04-09, 15:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Titta vad jag hittade:

Måndag den 29 december
sammanvigdes
Malin Hilgendorf och Ulf Wesström. Brudparet
behåller sina respektive efternamn.

https://studylibsv.com/doc/182506/gud-har-ett-namn---betelkyrkan
År 2015

Uppgifter från Crystacloudebeam.

UW och LW vigdes av Svenska Baptistsamfundet, Equmeniakyrkan 1999-09-04.
De flyttade in i huset där UW bor kvar 2001-08-18. De skilde sig 2011-03-25. LW flyttade från UW 2010-08-09.

LW:s och UW:s 3 barn är födda: 2001, 2003 och 2006.

UW var gift med MH mellan 2014-12-29 och 2016-12-21. MH skrev sig aldrig på UW:s adress under äktenskapet.
Citera
2020-04-09, 15:31
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Inte prost. Inte präst heller. Hon var pastor. Sen finns det ämbeten som diakon, kyrkoherde och en hel del annat. Det är bara att läsa på om man är intresserad.

Det går jättefint att googla runt. Det är en bra sökmotor om man vill lära sig saker.

Herregud vi släpper detta med präst/prost/pastor nu.
Citera
2020-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Herregud vi släpper detta med präst/prost/pastor nu.
Alla har läst teologi på högskola. Bara en liten passus. Lärdomar kan man aldrig få för mycket av. Det som var svårt för LW var just hennes ämbete i kombination med relationen med SD. Hon mådde skit av det. Och hennes egen personliga moral sa att det var fel att ha en älskare som var gift. Dessutom med en som varit hennes vän. Vilken sörja. Men SD går inte utan skuld. Hade han inte lekt helikopter med nån annan än Hanna så hade detta aldrig hänt överhuvudtaget.
Citera
2020-04-09, 15:38
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Man ska alltså inte kommentera om man inte varit med från början? Löjligt att köra mobbarattityd mot nyinkomna läsare och såna som inte tycker som "vi som faktiskt varit med från början".

Det är lite som att komma in sist kvarten i en film, fråga vad som hänt och sen konstatera att filen är kass. Vi är biopubliken som hyssjar dig.
Citera
2020-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men gör JG det, sitter han och ljuger i ansiktet på FL?

Kanske inte ljuger rakt av, men undanhåller att berätta vissa saker?
Citera
2020-04-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Då har vi olika uppfattning. En tidigare nära vän är försvunnen. Min bästis blir misstänkt för människorov och det visade sig handla om ett ohyggligt mord. Jag skulle inte glömma några av de detaljer du räknar upp, men möjligen att minnet skulle svikta en del om jag endast kände den misstänkte flyktigt och inte alls var hens bästa vän.

JG:s svarsstil visar tydligt att han brottas med vad han kan eller inte kan säga utan att förstärka misstankarna mot sin ledare. Hans vittnesmål blir inte till värde för någon part för karln talade inte ur skägget. Detsamma gäller Drottningen av minnesluckor.

Bra beskrivning som alternativ till Golvbrunns-Hanna, Drottningen av minnesluckor.
Undrar hur hennes tillvaro är nu efter rättegången och alla skriverier. Jobbar hon? Umgås hon med grannar (fast det har jag svårt att tro iofs)?
Citera
2020-04-09, 15:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Pastor. Inte präst.

Men om jag inte har fel så gick hon ur pastorsämbetet. Frågan är varför hon gjorde det - det står säkert nånstans i fupen. Kanske pga att hon mådde dåligt i relationen med SD i kombination med pastorstiteln och dess utövande. För det gjorde hon. Hon avskydde att hon faktiskt hade en kärleksrelation med en gift man. Och det rimmade illa med pastorstiteln. Tro inte att hon lallade omkring och var lycklig och inte brydde sig. Hon hade ordentliga samvetsförebråelser och mådde skit.

Hon såg vilken skitstövel SD var, men förmådde inte bryta sig ur. Lik andra misshandlade, psykiskt och fysiskt, kvinnor såg hon det goda i SD och fokuserade på det. Dock, i slutet, var hon på väg ur relationen. Men det tålde inte SD. Han tog livet av henne. När en kvinna tar sig ur en destruktiv relation så är det den farligaste situationen för henne.

Du påstår väl inte med dina krumbukter att en teologiskt utbildad pastor inte är bekant med dom 7 dödssynderna?

Aktbilaga 152 vittnesförhör sid 70 månadskiftet 2018-04/05

Daniel märkte på henne att det var något och undrade vad det var som sades i samtalet. Lena svarade att något känns konstigt men hon ville inte berätta vad det var. Daniel frågade henne flera gånger men hon ville inte berätta mer och hänvisade till att hon var pastor och hade tystnadsplikt. Daniels känsla var dock att hon använde tystnadsplikten som ett skäl att inte berätta trots att de gällde henne privat.

Du gör samma misstag som många före dig. Hittar på och förvränger fakta i avsikt att framställa Lena i bättre dager för att när du blir skiven på näsan på felaktigheterna beskylla visselblåsarna för att smutskasta Lena.

Alla skulle få värsta ångesten av att fulknulla en som hon själv högtidligt fått lovat trohet till sin maka som hon sen trakasserade Men inte kåta Lena som körde på och bet sig fast i några år. Så jäkla dåligt kan hon väl inte mått?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-09 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in