2020-04-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Om det är endast i syfte att mörklägga något håller jag med om att det är förkastligt, men jag måste säga att jag kan förstå att man tar till det draget med tanke på alla dessa undersköterskor, sjuksköterskor och vårdbiträden som dagligen dyker upp i media och sociala medier med sina egna sanningar. Oftast baserade på en väldigt begränsad överblick av problemet och ALLTID ackompanjerat av en selfie...

På de allra flesta privata arbetsplatser fungerar det så att anställda inte talar med media utan hänvisar i första hand till en kommunikationsansvarig.

Meddelarfriheten är definierad i lagen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Det var därför jag undrade om hur mycket alkohol han drack . . .

Nu är jag ju medveten om att alkoholister får försvagade kroppar men har uppgifter framkommit om alkoholintag har en påverkan på risken att få problem av viruset? Gör alkohol att man klarar det sämre?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Låt oss jämföra Finlands totala mortalitet med vår - när det här året är slut. Många alarmister kommer att bli besvikna när de ser svart på vitt att siffrorna inte avviker speciellt mycket från varandra.

Säger inte att du har fel men jag har oerhört svårt att tro att Finland skulle komma upp i Sveriges nivå i framtiden. Varför skulle de enligt dig?

Totalt antal döda i Finland idag: 42. Antal nya döda idag: 2.

Ganska talande siffror jämfört med Sverige, eller hur?
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Jag undrar om fluortanten från MSB som var med på pressträffen idag får ta del av någon krishantering för sig själv. Stackarn såg skakad ut. Kan inte vara lätt att lyfta på arslet från sitt skrivbord och konfrontera verkligheten.
Citera
2020-04-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nordiska länderna, flest döda per million, plats i världsrankning (ju högre placering desto sämre)

Sverige plats 8

Danmark plats 16
Norge plats 26
Finland plats 44

Finland har 8 döda per miljon invånare. Sverige har 80 döda per miljon.

Mördar-Anders strategi är och förblir världens sämsta.
Finland och Danmark har lock down.. deras dödstal kommer när dom släpper ut fårskocken på gatorna.
Citera
2020-04-09, 15:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är för högt, min beräkningar är mellan 50 000-100 000 smittade förra veckan (baserat på sentinelen förra veckan). Detta gäller dock tvärsnitt vid en mätning, det ackumulerade antalet som är eller har varit smittade är 2-3 x högre.
Nu ska vi se...

2.5% i region Stockholm hade pågående infektion för 7-8 dagar sedan (PK nyss). Ca 2.5 miljoner tillhör regionen. 62.500 i Stockholm hade pågående infektion för en vecka sedan. Enligt AT har man virus i kroppen i 5 dagar. Har ingen aning om var han hämtar den siffran, då studier visar en mycket längre tid att bli virusfri, men vi kan väl anta att det stämmer för sakens skull.

Om 62500 smittades för 7 dagar sedan och perioden för när smittan kan mätas är 5 dagar får vi 62500x X (procent döda)=Y (antal döda)/5

1% döda skulle då innebära 125 döda/dag i 5 dagar i slutet av nästa vecka (i Stockholm). Detta då givet att det tar 17 dagar i snitt från smitta till död.

Låter det rimligt för dig?
Citera
2020-04-09, 15:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan Löfven erkänner i expressen. Vi har misslyckats med att skydda de äldre.

Det är ju uppenbart så erkänna kan de väl enkelt göra.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Statsministern i intervju med SvD:

Bekymmersamt att den svenska beredskapen har monterats ner över tid.
– Under lång tid har ju det här dragits ned på, säger han till tidningen.

7 partier, alla utom SD, röstade FÖR dessa neddragningar i krisberedskapen. Löfvéns eget parti gick i täten - man ville montera ner mest tillsammans med V och Mp.

Haha herregud vilken katastrof våra politiker är.

Nu säger han även att VI har misslyckat att skydda våra äldre som att allt ansvar är på folket. Nej Löfvén, ansvaret ligger också på er politiker som inte varit tillräckligt hårda med förbjud och dylikt eller som monterat ner vår beredskap.

Exempelvis förbjöd man besök på äldreboenden alldeles för sent, dessa skulle kommit några veckor INNAN man tog beslutet.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Nä, tvätta händerna och social distansering. Detta hade även större barn kunnat räknat ut...

De råd som FHM hittills kläckt ut sig, hade även skolsköterska kunnat kommit på.

Jag tror de flesta normala vuxna hade räknat ut det utan att FHM sagt det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Finland och Danmark har lock down.. deras dödstal kommer när dom släpper ut fårskocken på gatorna.

Ja om de öppnar upp sina gränser mot Sverige.
(Annars kan man ta en titt på Sydkorea och jämföra)
Citera
2020-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har fått intrycket att de som får en mild eller omärkbar infektion också blir av med den snabbt, medan de som blir allvarligt sjuka bär på den längre. Det antas finns många fler i den första gruppen så ganska många borde ha kunnat haft den. Det är kanske när immunförsvaret får kämpa som det tar tid. (Jag försöker vara optimist.)
Ja fast symtomfri är inte lika med virusfri. Jag har inte sett några stora studier men datan hittills tyder på att man bär på viruset länge (även efter symtomfrihet).
Citera
2020-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Jag undrar om fluortanten från MSB som var med på pressträffen idag får ta del av någon krishantering för sig själv. Stackarn såg skakad ut. Kan inte vara lätt att lyfta på arslet från sitt skrivbord och konfrontera verkligheten.
Stackarn fick ju relevanta frågor om deras verksamhet.
Tur nog så upptäcktes det och frågestunden avbröts, men det måste ha varit traumatiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in