2020-04-09, 15:19
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja det pratas om att de skulle ha några veckor kvar att leva ändå. För en person som är 69 kan den har trettio år kvar att leva annars. Trettio år att se barnbarn och barnbarns barn och den historiska verklighetens utveckling är rätt lång faktiskt. Varför missunnar man dem det?

Läste om din situation och hoppas att ni kan sitta i självkarantän utan allt för mycket med. Det är inte lätt för de som är en värre situation än många andra.

30 år kvar att leva? Du vet att medelåldern i Sverige ligger kring 80 år för kvinnor?
Citera
2020-04-09, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Finlands siffror.

2 döda sen igår!

42 har dött i Finland nu.

Sverige har 19 gånger döda Finland!

Sverige maxar deras dödsantal totalt med abra dagens +107 nya dödsfall. Jodå det går braaaa Tegnell, jodåsåatte...

https://c19.se/
Citera
2020-04-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Undersökningen mätte hur många om bar på viruset vid detta tillfället.
Det var inte en undersökningen gällande immunitet.

Fast hittills visar väl datan på att man bär på viruset relativt länge i allmänhet? Med tanke på att spridningen i Stockholm verkat tagit fart månadsskiftet februari-mars är det osannolikt att man testat särskilt många som haft viruset men nu är negativa.
Citera
2020-04-09, 15:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
De gjorde en studie med slumpmässigt urval i Stockholmsregionen förra veckan med 700-800 individer där 2.5% befarades smittade. Sen la jag till 1% för de som smittats tidigare.

Presenterades på presskonferansen idag.

Det är egentligen en sifferlek, men man lär ändå hamna kring 0.5%.

Du höftar med andra ord. Räknat in lag-time från infektionstillfälle till död i förhållande till andelen smittade "just nu", enligt dina beräknar?
Citera
2020-04-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
De gjorde en studie med slumpmässigt urval i Stockholmsregionen förra veckan med 700-800 individer där 2.5% befarades smittade. Sen la jag till 1% för de som smittats tidigare.

Presenterades på presskonferansen idag.
Aha okej då är jag med. Professorer i såväl smittskydd som matematisk statistik har beräknat betydligt högre än just 3,5% nämligen, och Tegnell spekulerade väl svävande om mellan 5-10%. Tänker att du då räknar lite lågt, men du kanske har goda grunder till din väl tilltagna säkerhetsmarginal?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Detta var konstigt. Regeringen har tagit hem 200 personer från Dubai.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mlKo/leila-35-fick-hjalp-ut-ur-stangda-dubai-en-spokstad

Där är ju hon mäklarkvinnan Leila igen. Hon som för några månader sedan hyllade flytten till underbara Dubai och att hon inte saknade ”trångsynta och tråkiga” Sverige.

Men nu passar det att komma hem minsann!

Skulle inte förvåna mig om vi skattebetalare får stå för notan också

(FB) Aftonbladet gör resereportage om Dubai - "Islam är en fredlig religion"
Citera
Bannlyst
Citat:
Nu kom Finlands siffror.

2 döda sen igår!

42 har dött i Finland nu.

Sverige har 19 gånger döda Finland!

Journalist: "En fråga till Adolf Tegnell: hur kommer det sig att Finland har bättre statistik på avlidna jämfört med Sverige"?

Adolf Tegnell: "Vi vet inte säkert. Vi kommer att ha ett möte med finska kolleger för att ta reda på vaför det finns denna diskrepans".
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Bästa idiot.
Det behövs modeller som kan förutsäga utvecklingen. Som du märkt klarar inte FHM av det och hur vet man vilken modell som har förmåga att förutsäga framtiden?
Man låter modellen förutsäga framtiden och sedan mäter man skullnaden i förutsägelse med utfall. För att öht ha en meningsfull diskussion om sjukdomens utbredning och dödsfallstakten så måste vi ha ett hum om vad som väntar. En matematisk förutsägelse är den enda objektiva då den är fri från fördomar och förväntningar. Jämför Tegnells nsiva förutsägelser som speglar hans nervösa önsketänkande.
Jag säger vad jag tycker om dessa hemmasnickrade domedagsstatistiker, säg mig en enda som har något hum om vad han pratar om här vad det gäller att förutse Coronastatistik? det är ett evigt gottande i andra människors öde och lidande, det är avskyvärt och vidrigt.
Du kan kalla mig för vad som, det rör mig inte i ryggen medans du tar illa vid om någon säger något negativt om dessa FB-profeter! du är pinsam...
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Stackars dom.

Nej inte utan karantäner. Nu är det en praktisk ättestupa för staten.
Jag tror inte karantän hjälper heller, annat än på kort sikt för att få ned en topp. Men istället får man ett längre förlopp, med lika många döda i slutänden
Citera
2020-04-09, 15:22
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bland annat, ja. Finns ju några andra riktlinjer också, tänkte om du missat dom så finns dom på FHMs hemsida.

Nä, tvätta händerna och social distansering. Detta hade även större barn kunnat räknat ut...

De råd som FHM hittills kläckt ut sig, hade även skolsköterska kunnat kommit på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Så om vi använder Anders siffror med 2,5% smittade förra veckan (jag räknar på 1 april) och en fördubbling av antalet smittade var 6-9 dag (jag använder 6) så skulle vi i dag ha ungefär 200 000 Stockholmare som har varit eller är smittade.
Antalet smittade/bärare av Covid-19 i Stockholm var 2,5% i v 14. Nu i v 15 är Stockholm uppe på platån med ett icke stigande antal döda/dag. Det innebär att antalet smittbärare också borde vara konstant. I alla fall om vi är ganska nära R 1. Var 5:e dag har vi nya smittbärare, men även nya som blivit immuna, 2,5%. Denna kurva av smittbärare borde sjunka ca 14 dagar innan dödskurvan börjar sjuka i Stockholm då det blir en eftersläpning av de smittade som blir kritiskt sjuka och senare dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det kommer dö fler i Corona än influensa även om influensa har vaccin.
Dagens stolpskott. Om du tänker efter en gång till kanske du inser den bristande tankeverksamheten bakom det du skrev.
Men, visst, jag håller med om att fler kommer att dö av covid-19 än av en influensasäsong. Det blir dock inte de enorma skillnader som kan motivera doomesdagprofetiorna i denna tråd. Finns inte en risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in