2020-04-09, 15:13
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Den 20 mars 2020 var det en dag i Italien när det dog 100 personer per dag (100 gånger 6 = 600).
Italien hade då varit i lockdown i 12 dagar. Ingen fick gå ut om det inte var för att handla mat eller medicin. Och man behövde ha ett intyg för att ens kunna göra det.
Alla var rädda. Människorna. Regeringen. Myndigheterna.
Alla var hemma och väntade med hopp att PK kl 18 skulle ge bättre resultat. Men icke. Det skulle dröja ett tag innan det skulle bli bättre.
Alla var instängda i sina hem. Folk satt på balkongen och spelade instrument. Och sjäng. Och alla kände sig som om man var mitt i ett krig.

Den 9 april 2020 var det en dag i Sverige när det dog 100 personer per dag.
Det var andra dagen i raden som det var 100 dödsfall per dag.
Dagen innan hade man sagt på PK att det börjar se bra ut. Den eminenta statsepidemiologen sa också ganska självsäkert att vi nu nått en platå. De flesta instämde och litade på detta i samband med att man var medveten om andra gånger då samma person givit vetenskapligt fakta som visat sig vara korrekt.
Han la också till att som tur är ser det nu bättre, till och med mycket bättre, för Stockholm, där antal avlidna har tydligt minskat.
Men den dagen var alltså 100 personer som hade avlidit. För andra gången i rad.
Man har fortsatt påpeka att man ska följa de viktiga rekommendationer såsom att tvätta händer, att hålla avstånd (dock lite oklart antal cm som man skulle distansiera sig). Dagen innan hade samma eminente vetenskapsman även dessutom börja säga att kanske ska man kunna börja planera sommaren trots allt, utan att för den delen vara mindre försiktiga.
Myndigheter i Sverige skiter i Coronan, och sina medborgare! De tycker väl att man kan avvara några tusen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det där snacket om att bara gamlingar blir svårt sjuka i covid-19 är totalt felaktigt:

Martin Vukman, 36, gick och kände sig småsjuk i flera veckor.
Då bröt covid-19 ut och han fick köras akut till sjukhus med dubbelsidig lunginflammation.
Han beskriver sig själv som vältränad och utan underliggande sjukdomar.
– I söndags trodde jag det var slut med mig, jag var så dålig, berättar Martin från sjukhuset.
Han berättade inte hur mycket han super?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men alltså, gud va du är duktig-applåder- kan inte vi bli kompisar så kan vi gissa tillsammans och se om vi får rätt? och får vi det så spammar vi tråden till stenåldern låter det som en bra idé?
Bästa idiot.
Det behövs modeller som kan förutsäga utvecklingen. Som du märkt klarar inte FHM av det och hur vet man vilken modell som har förmåga att förutsäga framtiden?
Man låter modellen förutsäga framtiden och sedan mäter man skullnaden i förutsägelse med utfall. För att öht ha en meningsfull diskussion om sjukdomens utbredning och dödsfallstakten så måste vi ha ett hum om vad som väntar. En matematisk förutsägelse är den enda objektiva då den är fri från fördomar och förväntningar. Jämför Tegnells nsiva förutsägelser som speglar hans nervösa önsketänkande.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Löfvén rasar mot trängsel på krogarna men gör samtidigt ingenting åt det.

Där har vi en stark ledare
Citera
2020-04-09, 15:14
Medlem
Nu börjar människor dö utanför sjukhusen (troligen åldringar). Räkna med stora eftersläpningar och statistik som justeras om flera månader...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rapporteras-aven-dodsfall-i-covid-19-utanfor-sjukhuset

Att det börjar rapporteras nu betyder väl att det pågått i flera veckor...

Jag litar inte på nån längre.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
E du på riktigt? Ditt (brist på resonemang e ju under all kritik. Om du alltid hävdar eftersläpning, kan du ju alltid skylla pa det så ingen kan ha koll på vad siffrorna är egentligen. Nyttig idiot var ordet. Alternativt troll. Samma sak.

Självklart kan man ha koll på siffrorna. Är du helt pantad? Kolla FHMs hemsida där det finns excel filer med exakta dödsdatum och antal. Helt öppet, gå in och kolla.

Det vill du inte va? Du vill skita i det för att siffrorna blir värre utan att ha koll på dödsdatum/eftersläpning.

Haha. Busteeed!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Dödligheten verkar vara mellan 0.5 - 1.0 % ändå baserat på andelen smittade i Stockholm, det är dock oklart för mig hur många invånare som man ska anta bor i området.

Dödsfall: 486
Invånare: 2.000.000
Smittade: 70.000 (2.5-3.5%*2.000.000)

486/70.000 = 0.69%
Vad får du procentandelen totalt smittade ifrån? Vet du något som vi inte vet?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
I Ecuador slänger man lik ut på gatorna:

https://youtu.be/Tak_fw_0QbM

Läste en artikel om detta och det enda många kunde göra var att placera kistorna med den avlidna utanför byggnaderna.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ingen har sagt att det bara är äldre som blir svårt sjuka. Inte från officiellt håll iallafall. Kanske någon här inne har sagt det.
Okej, AT säger att vi ska skydda de över 70+
Citera
2020-04-09, 15:15
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Det är inte 107 som dött idag. En stor andel av de som rapporterats in idag är dödsfall som skett tidigare dagar. Vägrar ni att lyssna på att det är eftersläpning i rapporteringen?

Helt korrekt. Idag har det säkert dött fler än så, och det redovisas först om 4-5 dagar.
Citera
2020-04-09, 15:16
Medlem
Citat:
Det där snacket om att bara gamlingar blir svårt sjuka i covid-19 är totalt felaktigt:

Martin Vukman, 36, gick och kände sig småsjuk i flera veckor.
Då bröt covid-19 ut och han fick köras akut till sjukhus med dubbelsidig lunginflammation.
Han beskriver sig själv som vältränad och utan underliggande sjukdomar.
– I söndags trodde jag det var slut med mig, jag var så dålig, berättar Martin från sjukhuset.
Var det han som det stod i expr. om? En intervju där han hostade konstant..
Citera
2020-04-09, 15:16
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Okej, AT säger att vi ska skydda de över 70+

Bland annat, ja. Finns ju några andra riktlinjer också, tänkte om du missat dom så finns dom på FHMs hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in