2020-04-09, 15:12
Medlem
Dödligheten verkar vara mellan 0.5 - 1.0 % ändå baserat på andelen smittade i Stockholm enligt AT. Det är dock oklart för mig hur många invånare som man ska anta bor i området.

Dödsfall: 486
Invånare: 2.000.000
Smittade: 70.000 (2.5-3.5%*2.000.000)

486/70.000 = 0.69%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag noterade oxå detta. Jag noterade oxå att det var ungefär vad du uppskattade innan enligt förra veckans sentinel, som kom ut först nu.

Du hade alltså tillgång till den, och försökte svamla bort detta med vecka 13:s sentinel.

Som jag misstänkte

Jag har bara gått på förra veckans influensasentinel. Har inte sett om det kommit någon ny. Bara att läsa siffrorna innantill i vecka 13 sentinelen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tegnell klassiker...

Vet inte om alla i denna tråd vet vem Holmer var och hans jakt på Palmemördaren. Han körde ständigt med ett begrepp som var enligt följande; "Jag ser ett ljus i tunneln". Apropå att de skulle fånga den som hade mördat Olof Palme.
Men som vi vet gick det åt skogen och jag känner att Corona-Bob Tegnells arbete också kommer att gå åt skogen.
Citera
Medlem
Skulle inte eftersläpningar vara historia nu enligt Tegnell? Verkar ju fortfarande vara ett problem trots nya systemet som han pratade om.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Vägrar ni att lyssna på att det är eftersläpning i rapporteringen?

"Eftersläpning" ja. :-)

På 2 veckor har det dött det 250% mer i Sverige än på vad det gjort på 3 veckor, ja. :-)
Citera
2020-04-09, 15:13
Medlem
Dbloodss avatar
Restauranger, barer, uteserveringar, köpcentrum och kollektivtrafik lär vara de stora spridarna. Ingen jävla kurva kommer flacka så länge detta rullar som vanligt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Vi kommer även ihåg de som gapade om 40% dödlighet genom hela befolkningar, miljontals döda i mars osv. Slutsats: idioter finns det gott om.
Största idioten är väl du som tycks skita i antalet som redan har dött av covid-19 bara du efteråt och redan nu får sitta och säga jaha ja eeh, vart tog det 40% dödstalet vägen och miljonerna som skulle dö he, he, he( vilken god idiot jag är)
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ärligt talat så tror jag inte det går att komma undan att bli smittad, inte i längden.
Morsan som är kroniskt lungsjuk och behöver syrgas 16 timmar om dygnet har varit i princip helt isolerad i 4 veckor. Farsan har varit nere i byn och handlat två ggr, på "pensionärstiderna", i övrigt har de fått maten levererad till dörren. Och idag fick morsan svar på sitt vanliga prov som sjukhuset tar på henne att hon hade Corona. Så jag vet i fan hur någon skulle kunna klara sig ifrån att bli smittad i långa loppet

Beklagar verkligen.
Hoppas det går bra för er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Den 20 mars 2020 var det en dag i Italien när det dog 100 personer per dag (100 gånger 6 = 600).
Italien hade då varit i lockdown i 12 dagar. Ingen fick gå ut om det inte var för att handla mat eller medicin. Och man behövde ha ett intyg för att ens kunna göra det.
Alla var rädda. Människorna. Regeringen. Myndigheterna.
Alla var hemma och väntade med hopp att PK kl 18 skulle ge bättre resultat. Men icke. Det skulle dröja ett tag innan det skulle bli bättre.
Alla var instängda i sina hem. Folk satt på balkongen och spelade instrument. Och sjäng. Och alla kände sig som om man var mitt i ett krig.

Den 9 april 2020 var det en dag i Sverige när det dog 100 personer per dag.
Det var andra dagen i raden som det var 100 dödsfall per dag.
Dagen innan hade man sagt på PK att det börjar se bra ut. Den eminenta statsepidemiologen sa också ganska självsäkert att vi nu nått en platå. De flesta instämde och litade på detta i samband med att man var medveten om andra gånger då samma person givit vetenskapligt fakta som visat sig vara korrekt.
Han la också till att som tur är ser det nu bättre, till och med mycket bättre, för Stockholm, där antal avlidna har tydligt minskat.
Men den dagen var alltså 100 personer som hade avlidit. För andra gången i rad.
Man har fortsatt påpeka att man ska följa de viktiga rekommendationer såsom att tvätta händer, att hålla avstånd (dock lite oklart antal cm som man skulle distansiera sig). Dagen innan hade samma eminente vetenskapsman även dessutom börja säga att kanske ska man kunna börja planera sommaren trots allt, utan att för den delen vara mindre försiktiga.
Rapporterade inte döda per dag vännen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
I dag kl. 16.30 hålls en pressbrief med inrikesminister Mikael Damberg, rikspolischef Anders Thornberg, MSB:s generaldirektör Dan Eliasson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson och Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell.
https://www.regeringen.se/

MSB: "Vi har lagt ut information på 40 olika språk på vår webbplats"

Damberg: "Vi har förstärkt polisens resurser kring sjukhusen"

Thornberg: "Många sjuka inom poliskåren, men vi klarar detta"

Carlson: "Jag vet inte....."

Socialstyrelsen: "Vi får rapporter om akut brist på skyddsmaterial från mängder av sjukhus. Men nej, inget saknas".
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Någon som hörde SVT:s rapportering från Malmö?
Reportern hade pratat med 95-årig dam på ett äldreboende där 3 av 10 hade dött i COVID.
Så fick damen testas. Det visade positivt. Hon hostade och var rädd.
Damen hade berättat för reportern att de inte haft besök på länge men att några i personalen hade jobbat, snoriga och hostande.

Så jävla sorgligt. Stackars tant. 😰
Ja, verkligen. Stackars alla gamla som nu sitter som dödens lammungar. Offerlamm. Många dör också ensamma i fruktansvärd ångest.
Jag lyckades kämpa mig igenom sjukdomen men det var fasansfullt. Jag valde att vara ensam och låste in mig för att inte smitta någon. Kanske generna hjälpte mig, mina förfäder från både mor och far kom ifrån Norrlandskusten i Sverige.
Jag orkar inte ens tänka på de riktigt gamla som nu måste lida så mycket. Sverige borde kunna skydda sina gamla bättre. Det här är en total mardröm och skandal.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
De senaste 7 dygnen har det rapporterats 511 dödsfall. Det blir i snitt 73 per dygn.

Jag pratar om antalet döda, inte antalet som rapporterats. Flera av de som rapporteras kan hänföras till föregående period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in