2020-04-09, 13:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Belgien fortsätter att leverera många dödsoffer i förhållande till folkmängd. Finns det någon statistik som visar hur stor andel av de avlidna som är bantufolk från gamla Belgiska Kongo?
Inte vad jag hittat, skulle även vilja ha muslimers överrep. i Sverige, tror den är enorm och anledningen till varför våra nordiska grannländer klarar sig så mkt bättre.
Citera
2020-04-09, 13:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klinisk bakteriologi ligger inom forskningsfältet virologi. Björn Olsen som ju flitigt uttalar sig och citeras är infektionsläkare, inte virolog.

Sedan är det ju inte Johan Carlson som utför det operativa arbetet. FHM har för övrigt en rådgivande referensgrupp med experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Du verkar inte förstå hur en verksamhet styrs och fungerar. Den högsta chefen behöver inte vara expert på allt.
Jodå, det förstår jag, Anders Tegnell är bara en tjänsteman och utan tjänstemannaansvar kommer ingen att kunna hållas ansvarig när detta är över. Tegnell kan göra vad han vill utan att behöva räkna med efterräkningar.
Citera
2020-04-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror jag nog men var är de? Det står alldeles klart kan man såga att Anders Tegnell bara är the fall guy.

Hans "ljuset i slutet av tunneln" Holmér typ.
Jag hörde en av deras virologer i P1 häromdagen. Ska se om jag kan länka till programmet.
Citera
2020-04-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Halvsvårt att försöka sig på seriösa diskussioner när du ignorerar den fakta som inte stödjer din tes och dessutom kommer med personangrepp när argumenten tryter.
Va? Argumentet? Du hävdar att 99.9 överlever. Sen kopierade jag hennes text där de står att 97.2 överlever.

Sen hävdar du att du har räknat ut med riskgrupperna är 99.9. Men när jag frågar efrer den uträkningen så blir du helt galen och anklagar mig för personangrepp?
Citera
2020-04-09, 13:53
Medlem
Klockan 16.30 håller inrikesminister Mikael Damberg en pressträff efter mötet med krishanteringsrådet. Även rikspolischef Anders Thornberg, MSB:s generaldirektör Dan Eliasson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson och Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell deltar.
Citera
2020-04-09, 13:54
Medlem
10 minuter kvar, hur många döda idag?
Gissar 40-60 och runt 80-90 när dagen är slut.
Citera
2020-04-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Va? Argumentet? Du hävdar att 99.9 överlever. Sen kopierade jag hennes text där de står att 97.2 överlever.

Sen hävdar du att du har räknat ut med riskgrupperna är 99.9. Men när jag frågar efrer den uträkningen så blir du helt galen och anklagar mig för personangrepp?
Jag skrev ju den uträkningen i mitt föregående svar? Ditt svar på det inlägget bestod av personangrepp.
Citera
2020-04-09, 13:55
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Vad är de du inte fattar???
Han menar att 99,9% utanför riskgrupperna överlever.
97,2% så är riskgrupperna inräknade. Idiot
Citera
2020-04-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag skrev ju den uträkningen i mitt föregående svar? Ditt svar på det inlägget bestod av personangrepp.
Jag ser inga formler utan bara massa svammel.
Citera
2020-04-09, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jodå, det förstår jag, Anders Tegnell är bara en tjänsteman och utan tjänstemannaansvar kommer ingen att kunna hållas ansvarig när detta är över. Tegnell kan göra vad han vill utan att behöva räkna med efterräkningar.

Om du förstod varför tog du upp det till diskussion då?

Naturligtvis kan inte en enskild tjänsteutövare få efterräkningar om vederbörande inte brutit mot lagen. Statsepidemiologen har för det första en chef och för det andra är det regeringens ansvar om de vill följa eller inte följa rekommendationer från myndigheterna. I Norge gick regeringen som bekant emot Folkehelseinstituttets rekommendationer och fattade beslut på politiska premisser.
Citera
Medlem
Jaha, blir det presskonferens som vanligt vid 14 eller? Hur många dödsfall idag? Jag tror att det är över 100 idag tyvärr. Men vi kommer nog att nå peak inom ett par dagar, jag tror det i alla fall. Jag hoppas det med. Vi ligger på Italiens nivå just nu, sett till vår befolkning. Italien har 60 miljoner invånare, vi har 10 miljoner. 100 döda här måste alltså räknas som 600 döda i Italien. Det vore total katastrof om vi kom upp i högre dödstal än 160 på en dag för då har vi gått om Italien.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag hörde en av deras virologer i P1 häromdagen. Ska se om jag kan länka till programmet.
Men nu står Anders Tegnell i rampljuset och alla både lyssnar och hänvisar till honom. Och han är inte ens formellt ansvarig utan det är Johan Carlson.

the Fall Guy helt enkelt.

Naturligtvis inget ministerstyre men inte heller något tjänstemannaansvar. Vad kan gå fel liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in