2020-04-09, 13:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG INFORMATION

Inte nog med att Anders Tegnell bara är en tjänsteman och alltså inte har det formella ansvaret utan det är hans chef Johan Carlsson, han specialitet omfattar inte virologi då han är en bakteriolog.

Klinisk bakteriologi ligger inom forskningsfältet virologi. Björn Olsen som ju flitigt uttalar sig och citeras är infektionsläkare, inte virolog.

Sedan är det ju inte Johan Carlson som utför det operativa arbetet. FHM har för övrigt en rådgivande referensgrupp med experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Du verkar inte förstå hur en verksamhet styrs och fungerar. Den högsta chefen behöver inte vara expert på allt.
Citera
2020-04-09, 13:31
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Någon som vill sätta en hundring på att om två veckor kommer vi få en stor topp i våran kurva pga påsken och dom där muslimska högtiderna. Nu hade regeringen kunnat gå ut och sagt att nu har vi en lockdown i 2 veckor för folk (Sthlmare) kommer inte lyssna

Nä, de kan inte det, vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tänkt så jag också. Tur att jag kom på mig själv att jag var på gränsen till att bli en egoistisk psykopat.
Inte klokt att ha sådana tankar egentligen.
Nä fy fasiken.

Nu funderar jag på om Stefan tänker så också men mer att det måste dö några , inte jag förstås, inte mina släktingar och just för att infrastruktur, ekonomi och allt vad hör ihop med det inte skall raseras. Han erkänner inte det för sig själv att det är viktigast för honom och Tegnell kanske tänker helt tvärtom. Några människor måste dö för att inte alla skall dö.

Spekulationer.
Glad i allafall för att det både i Italien och Spanien tycks vända.
Nya Zeeland säger detsamma men där har endast en person dött .
Belgien fortsätter att leverera många dödsoffer i förhållande till folkmängd. Finns det någon statistik som visar hur stor andel av de avlidna som är bantufolk från gamla Belgiska Kongo?
Citera
2020-04-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Oj ursäkta mig. Ja vi säger så. Jag ska nominera henne t världens alla priser för denna människa har upptäckt ngt som ingen annan har.
Varför är du ett efterblivet troll? Hon återger endast vad den italienska folkhälsomyndigheten har kommit fram till i sina rapporter om coronaviruset, har du några sakliga invändningar mot det hon rapporterar? Kan du peka på en enda felaktighet?
Citera
2020-04-09, 13:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Hahahahaha och om så lite dör. Vrf stängs länder ner om detta stämmer? Hahahaaha
Är snarare så att länder börjar öppna upp nu när de ser fakta på dödstalen. Tidigare gick länder på politikers magkänslor. Du kan läsa de första sidorna i den här tråden och ta del av alla postare som ansåg att jordens undergång var här. Alla skulle dö och de som inte kremerades skulle återuppstå som zombier.

Sverige är dock ett undantag där man har gått på fakta och experters råd.

Ta del av de faktarapporter om viruset som nu kommer på löpande band istället för att springa runt i den här tråden och sprida känslor som bara bygger på rädsla för det okända.
Citera
Medlem
Det totala antalet bekräftade smittade i världen är 1 519 213
88 531 personer har dött.
330 877 personer har tillfrisknat.
Källa: Worldometers
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
San Marino har nu 34 döda på en befolkning på 33 000 så lägre dödlighet än 0,1 % kan vi nog inte räkna med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Varför är du ett efterblivet troll? Hon återger endast vad den italienska folkhälsomyndigheten har kommit fram till i sina rapporter om coronaviruset, har du några sakliga invändningar mot det hon rapporterar? Kan du peka på en enda felaktighet?
Jag har ej fått original källan än.. Utan ni hänvisar t wegerup.
Citera
2020-04-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Förnekare? Förnekare av vad? Och vilken data vill du ska användas ur ett italienskt perspektiv som inte kommer ifrån det italienska civilförsvaret?
Vart är datan???
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då startar den passiva eller aktiva dödshjälpen beroende om man pumpar triage-patienter fulla med morfin. Antar det sistnämnda för att de skall hinna dö snabbare och lämna plats för nya sjuka.

"Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.

Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

Vi har ju aktiv dödshjälp i Sverige som vi kallar palliativ vård, eftersom det är olagligt att mörda. I vanliga fall när någon ska dö inom en kort tid ges överdos av morfin och patienten dör. Eftersom det redan görs, kan det fortsättas med. Man gör det ju på äldreboenden med, fast då kommer doktorn dit och dödar dem.

Förstår inte varför man får begå lagbrott så här, och förstår inte hur man får sätta ut livräddande eller behandlande medicin på en svårt sjuk patient utan patientens vetskap, Då patienten är talbar, ska patienten själv be om detta förfarande och en ansökan ska fyllas i. I annat fall kan anhörig vara proxy. Men läkaren får inte bestämma, och inte utan att informera, vilket sker nu. Detta dödandet av patienter har funnits i många år.

Och då handlar det inte om patienter som uppenbart är i livets slutskede, man går mycket på kronologisk ålder. Det handlar mer om att läkaren inte vill lägga mer krut på den patienten. Flera gånger har sköterskor som haft hand om dessa patienter tidigare gått in och bråkat med läkaren och krävt att behandlingen ska fortsätta och i många av de fallen har patienten repat sig helt.

Vad gäller covidpatienter så kan de ju bli avrättade om de är i rätt ålder. Min far som har lätt att repa sig från sjukdomar trots att han är 81, skulle dömas ut och dödas. Han är mycket aktiv. Han gör alla hushållssysslorna förutom den tyngsta städningen. Han går minst 5 km om dagen med rätt bra kondis. Går relativt snabbt och vilar inte. Han fick ett höftledsbrott att läka som var utdömt. Han har mild till mellansvår kol men får aldrig problem med att andas. Han har ingen påverkan som förträngning av luftstrupe. Han har någon påverkan på levern efter infektion, men inget som stör. Han är väldigt smart och dessutom helt klar i huvudet och har bra kognitiv hälsa. Han gör allt för min styvmor och lite till, som är krassligare. Min far har långa rökstopp men veckor här och där då han röker några cigg. Har haft svårt att sluta helt. Kör fortfarande bil bättre än de flesta. Har ett roligt liv fullt av engagemang i massa saker. Plus hobbyer han brinner för. En mycket aktiv pensionär.

Sjukdomarna skulle ju sätta honom över 80 år biologiskt, även om han är mycket yngre biologiskt, för det som är fel på honom är tydligen då ändå två organsystem och då är det kört.

Min far har överlevt omöjliga hälsokriser förr. Han är lika envis nu.

Aldrig att ett coronavirus skulle döda honom. Det viktigaste skulle vara för mig som barn att se till att han inte fick vård så att han hade en chans att överleva. För hamnade han på sjukhus med corona skulle de ju bara döda min lilla pappa!
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
San Marino har nu 34 döda på en befolkning på 33 000 så lägre dödlighet än 0,1 % kan vi nog inte räkna med.

Sannolikt ligger dödligheten i spannet mellan 0,2 - 0,5%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vet ej om någon räknat med den procenten? Källa till det i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in