2020-04-09, 13:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi har alla haft konstiga tankar. Jag har önskat att min trakasserande granne ska dö i covid.

Har även "hoppats" på att hälften ska dö av så det blir en ny värld, kanske en bättre värld med nystart. Och mycket lugnare och mindre stress.

Vilket inte är klokt. Infrastrukturen skulle gå åt helvete. Det skulle bli kaos. Och alla skulle vara ledsna för att de förlorat någon.
Tänkt så jag också. Tur att jag kom på mig själv att jag var på gränsen till att bli en egoistisk psykopat.
Inte klokt att ha sådana tankar egentligen.
Nä fy fasiken.

Nu funderar jag på om Stefan tänker så också men mer att det måste dö några , inte jag förstås, inte mina släktingar och just för att infrastruktur, ekonomi och allt vad hör ihop med det inte skall raseras. Han erkänner inte det för sig själv att det är viktigast för honom och Tegnell kanske tänker helt tvärtom. Några människor måste dö för att inte alla skall dö.

Spekulationer.
Glad i allafall för att det både i Italien och Spanien tycks vända.
Nya Zeeland säger detsamma men där har endast en person dött .
Citera
2020-04-09, 13:27
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag läste "den svenska tallriken" ... var la jag mina glasögon?

Vi är fortfarande inte uppe i 166 döda om dagen. Även om våra grannländer klarar sig bättre verkar den svenska taktiken fungera. Frågan är hur länge Danmark och Norge samt Finland klarar nedstängningen
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det kommer att visa sig och är ingen säker analys. Nya data kommer hela tiden och statistik från Kina är inte definitiv.
Från "normalcy bias" till "ingen säker analys" på ett inlägg. Den redovisade dödligheten (0.6%) överensstämmer ändock med uppgifter från både Diamond Princess och Sydkorea.

Men det är klart, du kan förstås ha en poäng då dödligheten nog ligger närmare 0.3 procent.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-03-22-en.pdf?__blob=publicationFile
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Denna människa är för rolig.hela världen är emot denna människas teorier.

Vi har 5800 testade per miljon enligt Worldometer. 8400 bekräftat smittade.
Givetvis är mörkertalet stort.

Intressant är en jämförelse med Portugal som har ungefär lika stor befolkning (mindre yta dock) 13000 smittade.
Det fattiga landet har lyckats testa 12800 per miljon.
Citera
Medlem
Citat:
Ja detta är helt sjukt. Detta måste vara årets citat på fb.. Jag hänvisar min data t wegerup. Hon går ifrån att bevaka Zlatan t att få årets nobelpris i ekonomi och medecin.
Du tror alltså att det stavas "medecin", och du ska kritisera Wegerups trovärdighet i frågan? Kan du peka på en enda felaktighet i hennes rapportering? Inser du själv att hon inte påstår någonting själv, utan bara översätter och återger ISS rapporter och fynd?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Någon som vill sätta en hundring på att om två veckor kommer vi få en stor topp i våran kurva pga påsken och dom där muslimska högtiderna. Nu hade regeringen kunnat gå ut och sagt att nu har vi en lockdown i 2 veckor för folk (Sthlmare) kommer inte lyssna
Citera
2020-04-09, 13:28
Medlem
Citat:
Varför åker du inte t alla länder och pratar om. Din sak? När 0.01 dör enligt dig så har ju hela världen fel och du rätt?
För det första är det ju rent praktiskt omöjligt att lämna landet, har så varit en period och kommer med största säkerhet fortsätta att vara så ett tag.

För det andra så förändrar inte den siffran de restriktioner som införs? Jag och många, många miljontals människor i Sverige och runt om i världen är beredda att göra stora uppoffringar på många olika plan för att skydda riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination).

För det tredje så baserar Wegerup sina siffror på det italienska civilförsvarets uppgifter, och som jag sa så skriver hon på ett lättförståeligt vis så att vanligt folk utan akademisk utbildning på ett enkelt vis ska kunna skaffa sig en bild av nyhetsläget.

Och du har fortfarande inte svarat på varför jag skulle ljuga om att inte behöva uppsöka sjukhus för vård?
Citera
2020-04-09, 13:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du tror inte att det finns andra virologer på FHM??
Det tror jag nog men var är de? Det står alldeles klart kan man såga att Anders Tegnell bara är the fall guy.

Hans "ljuset i slutet av tunneln" Holmér typ.
Citera
2020-04-09, 13:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ok. Och vad vill du säga med det?
Vi kanske skulle ha en virolog vid rodret. Eller att Johan Carlson tar det ansvar han är satt att ha.
Citera
2020-04-09, 13:30
Medlem
kazangass avatar
Någon skrev att Johan Carlson på FHM var expert inom bakteriologi, och att man då inte kunnig/passande för att hantera frågor inom 2019-nCOV.

Han kan mycket väl vara fullständigt inkompetent, men det är inte på grund av att hans sakområde är bakterier. Han är liksom en virolog kunnig inom området som kallas mikrobiologi.

Haka inte upp er på exakta titelformuleringar.
Citera
2020-04-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
För det första är det ju rent praktiskt omöjligt att lämna landet, har så varit en period och kommer med största säkerhet fortsätta att vara så ett tag.

För det andra så förändrar inte den siffran de restriktioner som införs? Jag och många, många miljontals människor i Sverige och runt om i världen är beredda att göra stora uppoffringar på många olika plan för att skydda riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination).

För det tredje så baserar Wegerup sina siffror på det italienska civilförsvarets uppgifter, och som jag sa så skriver hon på ett lättförståeligt vis så att vanligt folk utan akademisk utbildning på ett enkelt vis ska kunna skaffa sig en bild av nyhetsläget.

Och du har fortfarande inte svarat på varför jag skulle ljuga om att inte behöva uppsöka sjukhus för vård?
Du fortsätter att försvara Wegerups artikel? Hahaha helt ärligt har ni förnekare verkligen tappat greppet.
Citera
2020-04-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
IlDivino har tappat det totalt nu. Tror inte man kan göra bort sig mer än han gjort nu genom det inlägget. Herregud jag garvar fullt ut nu!
Läs mitt svar till Lallladins inlägg, där motiveras Wegerup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in