2020-04-09, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jo men då kan han ju inte säga att man bara testar de som söker sjukvård, eftersom det är fel?

Tekniskt sett inte men sjukvård + myndigheter. Alternativet som trollen propagerar är att alla testas genom att säga "jag testades utanför sjukvården" utan att hänvisa att de inte har icke kritiska jobb eller är svenssons hemma.
Citera
2020-04-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Baserat på den data som finns tillgänglig från Kina, Italien och nu börjar växa fram i Sverige påstår jag 99,99% utanför riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination).

Varför skulle jag ljuga om att jag testats utan att behöva sjukhusvård? Hade 38,5 graders feber en dag därefter muskelvärk och tappat luktsinne, det är ingenting man behöver söka sjukvård för?
Jasså vart är denna datan då?

Hahahahaha.
Citera
2020-04-09, 13:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Undra om dödligheten går upp vid rökning/förorenad luft?

Väldigt goda nyheter att det är så låg dödlighet.
Har rotat runt i väldigt många preliminära dödsorsaksrapporter från olika länder. Ingen av dessa har angett rökning/förorenad luft som någon väsentlig andel av de döda. Många rapporter har någon form av slask "övrigt" som uppgår till någon enstaka procent av bakomliggande orsaker.

Fortfarande verkar höghög ålder samt diabetes vara nr 1 som orsak.
Citera
2020-04-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG INFORMATION

Inte nog med att Anders Tegnell bara är en tjänsteman och alltså inte har det formella ansvaret utan det är hans chef Johan Carlsson, han specialitet omfattar inte virologi då han är en bakteriolog.
Du tror inte att det finns andra virologer på FHM??
Citera
2020-04-09, 13:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då startar den passiva eller aktiva dödshjälpen beroende om man pumpar triage-patienter fulla med morfin. Antar det sistnämnda för att de skall hinna dö snabbare och lämna plats för nya sjuka.

"Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.

Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer står det så här:

Citat:
Enbart ålder är en dålig indikator på om patienten löper stor risk för skada eller biverkningar av en åtgärd. Däremot kan biologisk ålder påverka en persons möjlighet att tillgodogöra sig medicinska åtgärder [4]. Det är därför viktigt att skilja mellan kronologisk och biologisk ålder. Kronologisk ålder är den tid som förflutit sedan en person föddes. Biologisk ålder motsvarar en
persons biologiska status, som kan vara nedsatt på grund av samsjuklighet eller skörhet.
En 80-åring kan till exempel vara i ett sådant biologiskt skick att hon kan tillgodogöra sig en viss medicinsk åtgärd trots hög kronologisk ålder. På samma sätt kan samma åtgärd hos en 65-åring göra mer skada än nytta om personen är skör eller har svår samsjuklighet.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/mest-sjuka-aldre-och-nr.pdf
Citera
2020-04-09, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej inget jag har sett iaf.
Pratade med syrran som är sjuksköterska i Norrköping och de hade väl ganska bra tryck på IVA men ingen katastrof. Men det var förra veckan, sedan blev hon sjuk i Corona så hon är hemma nu.

Hoppas hon kommer på bättringsvägen snabbt!
Citera
2020-04-09, 13:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du hävdar att 99.9 överlever. Bevisa detta sen kan jag lita på dig.
Bl a Tyskland släppte i dagarna preliminär dödsstatistik. Siffran låg runt 0,002 procent döda av smittade.
Citera
2020-04-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jasså vart är denna datan då?

Hahahahaha.
För enkelhetens skull och för att inte locka in dig i något akademiskt kladd som du skulle uppleva som svårförståeligt så kan du börja med att läsa Jennifer Wegerups artiklar om den italienska datan.

Sedan skulle jag återigen vilja veta varför jag skulle ljuga om att inte behöva söka sjukhusvård?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Bra inlägg och jag tror du har rätt i detta. Det är viktigt att inte få panik, men även vara realist. Problemet är inte corona just nu, om sjukvården varit inställd för en högre belastning hade vi inte haft några problem. Men det är just sjukvårdens förmåga att klara av den belastning den nu får. Vi kommer säkerligen inte vara döende av covid19, utan av den avsaknad av vård som vi inte kan få pga den belastning den gör för vården.

Absolut.

Och om alla stockholmare kan hålla sig hemma och inte kuska Sverige runt också. Jag har flera i min bekantskap som åker till sina lantställen runt om med inställning att de bara ska hålla sig där. Tror de missar poängen med att de inte får ta anspråk på regionens sjukvård om de behöver någon form av vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bl a Tyskland släppte i dagarna preliminär dödsstatistik. Siffran låg runt 0,002 procent döda av smittade.
Hahahahaha och om så lite dör. Vrf stängs länder ner om detta stämmer? Hahahaaha
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Tyskland genomför en studie av den mest drabbade orten/regionen Heinsberg. Första rapporten har nu kommit. Ca 15% är eller har varit smittade av viruset. Dödligheten uppskattas till 0,37 %. Oklart hur det fördelar sig mellan åldrar, troligen för knapert underlag.

https://www.welt.de/vermischtes/article207155699/Coronavirus-Studie-Heinsberg-15-Prozent-immun-erste-Lockerungen-moeglich.html

That’s a nice CFR. I guess they managed to contain the spread quite well and keep it away from the older populations.

Immunity was appraised at six to twelve months, which isn’t good at all.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack, R0 är ju otroligt hög, känns nästan overkligt.
Ja, den spridningen i Wuhan var extrem. Och därmed kan man kanske förstå varför länder var så snabba med att införa drakoniska nedstängningar.

Och som man skriver i rapporten: "Given the rapid rate of spread as seen in current outbreaks in Europe, we need to be aware of the difficulty of controlling SARS-CoV-2 once it establishes sustained human-to-human transmission in a new population (20).

Our results suggest that a combination of control measures, including early and active surveillance, quarantine, and especially strong social distancing efforts, are needed to slow down or stop the spread of the virus. "

Så är det underligt att vi inte har fler fall än vad vi faktiskt har i Stockholms-området, medan norra Italien närmast har brunnit vad gäller smittspridningen. Någonting skiljer, men vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in