2020-04-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nja, den generella riktlinjen i tråden är att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet, medans man gärna litar på samma när det passar.

Nej den generella riktlinjen är att vara kritisk när någon talar i egen sak utan att kunna underbygga detta med en trovärdig källa.
Citera
2020-04-09, 12:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Väldigt stor skillnad. Alla bidrag utom barnbidraget är inkomstprövande. Tycker du inte alla ska få socialbidrag också? Bostadsbidrag? Etableringsersättning?

Priset blir en hyresmarknad som inte fungerar och en bostadsbubbla. Stockholm är mkt dyrare att köpa i än i svinrika Oslo, Köpenhamn, Hamburg, Birmingham, Helsingfors. Detta trots att köpkraften är HÖGRE i alla dessa städer än i Stockholm. Tycker du det känns friskt?

Finns inget som säger att hyresmarknaden skulle fungera (som du menar) bara för att vi införde marknadshyror. Jag är inte särskilt förtjust i hyresreglering, men vi sitter i en ganska dålig sits för att kunna införa marknadshyror inom en snar framtid. JAg bryr mig inte heller ett skvatt om det, då jag inte hyr, utan äger, så jag har ingen häst i loppet.
Citera
2020-04-09, 16:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej man fick in marknadspris för hyresfastigheter.
Finns det ett marknadspris för hyresfastigheter? Vad är marknadspriset för t ex kvarteret Gråmunkeholmen i Gamla stan?
Det är ett välkänt faktum att man sålde för billigt. Alliansen ville av ideologiska skäl sälja så mycket som möjligt så fort som möjligt och satte därför priset lågt. Det finns hur mycket som helst att läsa om detta.

" resultatet visar att staden tar mindre betalt än de privata aktörerna."
"man vill bli av med bruksvärdessystemet och allmännyttan inne i Stockholm"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4362284
Citera
2020-04-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Finns det ett marknadspris för hyresfastigheter? Vad är marknadspriset för t ex kvarteret Gråmunkeholmen i Gamla stan?
Det är ett välkänt faktum att man sålde för billigt. Alliansen ville av ideologiska skäl sälja så mycket som möjligt så fort som möjligt och satte därför priset lågt. Det finns hur mycket som helst att läsa om detta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4362284

Det är klart det gör, hyresfastigheter kan köpas och säljas.
Citera
2020-04-10, 06:57
Avslutad
Citat:
Finns inget som säger att hyresmarknaden skulle fungera (som du menar) bara för att vi införde marknadshyror. Jag är inte särskilt förtjust i hyresreglering, men vi sitter i en ganska dålig sits för att kunna införa marknadshyror inom en snar framtid. JAg bryr mig inte heller ett skvatt om det, då jag inte hyr, utan äger, så jag har ingen häst i loppet.

Den fungerar bättre i varje land som har det än Sverige. Varför skulle det inte funka hä
Citera
2020-04-10, 14:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Den fungerar bättre i varje land som har det än Sverige. Varför skulle det inte funka hä
Du menar att vem som helst kan få en hyresrätt i London eller New York? Konstigt att inte alla bor där då, det är ju väldigt attraktiva städer.
Citera
2020-04-10, 16:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Beror på hur man menar med hyresmarknaden. Sverige är tämligen unika med sin bostadsform hyresrätter som är kommunalt ägda och sedan stränga regler för uthyrande av privata bostäder.

Frågan är om du helt vill ta bort alla regleringar kring alla former av uthyrande eller om du vill ha kvar några och i sådant fall varför?
Citera
2020-04-10, 17:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det vet jag inte, men det borde gå att räkna fram. Priset borde sättas efter hur mkt man kan ta ut i hyra och hur stor sannolikhet det är att det ständigt är full beläggning oavsett konjunkturläge och sedan spelar givetvis fastighetens skick roll.

Citat:
Var då?

Citat:
Det är mkt möjligt att det kan vara så. Men speciellt långt under marknadspris lär det inte vara då det är kriminellt att rea ut allmänna tillgångar.
Citera
2020-04-10, 19:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det vet jag inte, men det borde gå att räkna fram. Priset borde sättas efter hur mkt man kan ta ut i hyra och hur stor sannolikhet det är att det ständigt är full beläggning oavsett konjunkturläge och sedan spelar givetvis fastighetens skick roll.
Jag påstår att det inte finns något "marknadspris", och att husen reats ut av Alliansen för att helt enkelt privatisera allmänna tillgångar i nyliberal anda. Man ville avveckla Allmännyttan och överföra egendomarna i privat ägo, vilket nu också gjorts. Det har röstats igenom i allmänna val, men då ska folk inte klaga på bristen på hyresrätter på bostadsmarknaden heller.
Citat:
Det är mkt möjligt att det kan vara så. Men speciellt långt under marknadspris lär det inte vara då det är kriminellt att rea ut allmänna tillgångar.
Och vem ska beakta dessa kriminella handlingar? Polisen? Om ingen tar tag i problemet och driver detta blir det ju inga åtal, och så ser det ut nu. Bevisfrågan är inte heller alldeles enkel. Och vad händer vid en eventuell vinnande dom, vem ska bli återbetalningsskyldig? Samma kommun..?
Citera
2020-04-11, 09:02
Avslutad
Citat:
Du menar att vem som helst kan få en hyresrätt i London eller New York? Konstigt att inte alla bor där då, det är ju väldigt attraktiva städer.

Så länge du kan betala för dig/är beredd att bo smått. Men jämförelsen är patetiskt. Jämför med Helsingfors. Alla har en HR inom en eller två veckor.
Citera
2020-04-11, 09:09
Avslutad
Citat:
Beror på hur man menar med hyresmarknaden. Sverige är tämligen unika med sin bostadsform hyresrätter som är kommunalt ägda och sedan stränga regler för uthyrande av privata bostäder.

Frågan är om du helt vill ta bort alla regleringar kring alla former av uthyrande eller om du vill ha kvar några och i sådant fall varför?

Man kan ha kvar lite social housing etc.
Citera
2020-04-11, 16:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Så länge du kan betala för dig/är beredd att bo smått. Men jämförelsen är patetiskt. Jämför med Helsingfors. Alla har en HR inom en eller två veckor.
Det var just det där med att betala. För den som har tillräckligt stor plånbok är ju boendet aldrig några problem. Därför är det lite falskt att påstå att bostadsmarknaden "fungerar utmärkt" i andra storstäder. För de som kanske har ett ekonomiskt tak på max tiotusen i månaden är bostadsmarknaden i Stockholm trots allt ganska lockande. även om man får köa några år.
Helsingfors är väl inget bra exempel. Inget ont om Finland men så speciellt attraktiv är väl inte den stan för bostadssökande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in