2020-04-08, 16:37
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Men det är ändå bättre än feminist och sosse Sverige.

Jag har stark känsla av att feministvågen här peakade under metoo-hösten 2017.

Sedan dess har feminismen blivit avsevärt svagare i Sverige och resten av väst. Nu skrivs det väldigt sällan om feminism här.

Både Sverige och resten av Europa har ju haft en väldig konservativ våg under de senaste åren.

De konservativa partier som i början kallades "populister", är nu så etablerade och stora att nästan ingen vågar kalla dem "populister" längre.

SD är ju troligen största parti nu, och Sossarna fortsätter att försvagas.

Borgerliga och konservativa partier stöds snart av två tredjedelar av väljarkåren.

Och de borgerliga och konservativa partierna förbereder för nedläggning och privatisering av stora delar av public service (Sveriges Radio och SVT). Detta kommer vi att få se mer av efter nästa val, då de borgerliga och konservativa bildar regering.

Så, ifall vänsterpolitik är anledningen till att du flyttat utomlands, då kan du snart arbetskraftsåtervandra till Sverige.

(Och naturligtvis ta med dig en sexig kinesiska, som du plockat upp under din tid i Kina.

Avsevärt bättre att låta sina barn med en sådan, att växa upp i Sverige, än att låta dem bli hjärntvättade i det Kommunistparti-indoktrinerade kinesiska utbildningssystemet.)

Guldåldern för expatriates i Kina, var under 00-talet. Nu går den tiden mot sitt slut, och alltfler utlänningar och utländska företag lämnar diktaturen Kina.

Det finns en hel tråd om detta:

Kina-forumet är dött och färre flyttar till Kina

https://www.flashback.org/t2986249

Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Är det bara jag eller känns det som att "guldperioden" är slut. Jag tror vi är flera som känt det på oss sedan några år tillbaka, när Kina började bli mer och mer ogästvänligt mot utlänningar. Nu flyr utländska företag landet och tittar mer på länder runtomkring (Vietnam, Kambodja, Pakistan) för tillverkning och etablering.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-08 kl. 16:52.
Citera
2020-04-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Jag har stark känsla av att feministvågen här peakade under metoo-hösten 2017.

Sedan dess har feminismen blivit avsevärt svagare i Sverige och resten av väst. Nu skrivs det väldigt sällan om feminism här.

Både Sverige och resten av Europa har ju haft en väldig konservativ våg under de senaste åren.

De konservativa partier som i början kallades "populister", är nu så etablerade och stora att nästan ingen vågar kalla dem "populister" längre.

SD är ju troligen största parti nu, och Sossarna fortsätter att försvagas.

Borgerliga och konservativa partier stöds snart av två tredjedelar av väljarkåren.

Och de borgerliga och konservativa partierna förbereder för nedläggning och privatisering av stora delar av public service (Sveriges Radio och SVT). Detta kommer vi att få se mer av efter nästa val, då de borgerliga och konservativa bildar regering.

Så, ifall vänsterpolitik är anledningen till att du flyttat utomlands, då kan du snart arbetskraftsåtervandra till Sverige.

(Och naturligtvis ta med dig en sexig kinesiska, som du plockat upp under din tid i Kina.

Avsevärt bättre att låta sina barn med en sådan, att växa upp i Sverige, än att låta dem bli hjärntvättade i det Kommunistparti-indoktrinerade kinesiska utbildningssystemet.)

Guldåldern för expatriates i Kina, var under 00-talet. Nu går den tiden mot sitt slut, och alltfler utlänningar och utländska företag lämnar diktaturen Kina.

Det finns en hel tråd om detta:

Kina-forumet är dött och färre flyttar till Kina

https://www.flashback.org/t2986249

Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om det. 90% av svenska kvinnor röstar på vänster partier enligt statistik vilket är en skam. Men man kan ju hoppas att SD vinner, vilket jag tvivlar på. Men SD är fortfarande sossar som vill ha välfärd och hög skatt, jag är emot detta.

Hade jag flyttat tillbaka till Sverige hade jag max kunnat tjäna 45-50k före skatt vilket inte räcker till att bibehålla min levnadsstandard. I Kina med samma jobb tjänar jag 60.000 SEK efter skatt vilket är dubbelet så mycket som i Sverige.

Vad jobbar du själv med i Sverige om man får fråga? Men jag kanske överväger att ta hem en kinesiska om Sverige blir bättre. Saknar de svenska fjällen och maten. Men lönerna är så extremt låga i Sverige så jag ser inte hur jag skulle kunna försörja en fru och ha roligt dessutom.
Citera
2020-04-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Som jag delat med mig i en tidigare tråd kan man tjäna riktigt bra i Kina med europeiska och svenska mått mätt (men inte lika bra som i USA). Det finns absolut möjlighet att tjäna mer än i Stockholm och att ha en högre levnadsstandard.

Det jag tänker mig nu och faktiskt fantiserar om är att vi bygger upp en svenskghetto i Shanghai, lite som judarna har sina egna kvarter i New York. Vi ska bli kända för att jobba hårt, starta företag, bygga stora familjer, hålla oss till oss själva, tala vårt eget språk, bära kläder enligt vår egen sköna svenska stil.

Detta kommer bli ett allt mer attraktivt alternativ för er i Sverige eftersom ekonomin kommer tanka och ligga nere resten av 2020, medans Kinas ekonomi redan har kommit igång igen och företagen anställer.

Tänkte vi kan diskutera det här lite inombördes och lägga upp strategier för hur vi tar över Shanghai.

Svenskar är inte kända för att jobba särskilt hårt. Det gnälls mest om arbetstider och komptimmar, och att allt är så jobbigt.

En svensk kommer gå in iväggen och bli utbränd utomlands

Kina är i övrigt dåligt betalt, har osäkra visum och Kina vill inte ha permanenta gäster i sitt land.
Senast redigerad av nongming 2020-04-09 kl. 14:04.
Citera
2020-04-09, 16:59
Medlem
Citat:
90% av svenska kvinnor röstar på vänster partier enligt statistik vilket är en skam.

Det är omöjligt, för bara 39,4 % av väljarna röstar på vänsterpartier (se nedan).

Om "90% av svenska kvinnor röstat på vänsterpartier", så hade krävts att

1) vänsterpartierna minst haft 45%-igt väljarstöd, och

2) inga män alls röstat på vänsterpartier.

Citat:
S 24,9 %
V 10,2 %
MP 4,3 %

Summa 39,4 %

https://val.digital/

Citat:
Men SD är fortfarande sossar som vill ha välfärd och hög skatt, jag är emot detta.

Jodå, Sverige är en välfärdsstat, och kommer säkerligen så förbli.

Men, det kommer att bli betydligt mindre av feminist- och identitetspolitiskt trams i svenska debatten framöver, det är jag ganska säker på.

Feministerna och identitetspolitikerna har redan blivit avsevärt tystare. För några år sedan (kanske ungefär då du lämnade Sverige?), så var situationen hemsk. Men det där har redan förbättrats påtagligt. Nu kan man andas igen.

Vill dock påpeka att den politiska debatten i Kina, som jag följer, är avsevärt mer inskränkt och trångsynt än den svenska debatten.

Läser du ledare i kinesiska tidningar, så får du bara rena pekpinnar från Kinesiska Kommunistpartiet.

Extremt genomskinliga och ganska korkade klichéer, är det enda man får om man följer den kinesiska debatten.

Citat:
Vad jobbar du själv med i Sverige om man får fråga?

Vill inte avslöja personlig info, på Flashback.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-09 kl. 17:13.
Citera
2020-04-11, 07:49
Medlem
Citat:
NEJ, de är INTE ledande på många områden.

Och vad baserar du det på? Jag har visat på motsatsen....
Citera
2020-04-11, 10:29
Medlem
Shanghai är väldigt tättbefolkat och saknar ren luft. Det är extremt fuktigt där året om mer eller mindre.
Citera
2020-04-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Och vad baserar du det på? Jag har visat på motsatsen....

På egen erfarenhet. Du har inte bevisat ett skit.
Citera
2020-04-11, 20:20
Medlem
Skrattar alltid gott när folk säger jobba med vadå? Diskare? Bärplockare? Jag känner många som pluggat till ingenjör jobbat något år eller så sedan flyttat till kina. Varför? Jo för visserligen så är det en stor majoritet som tjänar dåligt men tänk er dom där personerna med bra utbildning och kompetens som ska få dom där billiga arbetskraften att få igenom en otroligt billig men ändå behålla effektiviteten och någorlunda kvalitetsduglig.... dom där få individerna kan tjäna så otroligt mycket.

Är du som person en problemlösare du gillar kanske mecka med bilar eller teknisk lagt du löser oftast problem själv istället för ringa någon då tycker jag du ska skaffa dig en examen och flytta dit för om du kommer in på en trainee och visar framfötterna så är det mesta löst....

Visum?

Alltså visar du att du är arbetsvillig och löser deras efterfrågan då har du redan kommit halvvägs sedan är det bara att säga så pass nogrannt att man: Jag är här för att jobba och lösa era problem. Jag är inte här för Svensk vägnar eller diplomat från Svensk feminism regering. Då är allting klart.
Citera
2020-04-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Skrattar alltid gott när folk säger jobba med vadå? Diskare? Bärplockare? Jag känner många som pluggat till ingenjör jobbat något år eller så sedan flyttat till kina. Varför? Jo för visserligen så är det en stor majoritet som tjänar dåligt men tänk er dom där personerna med bra utbildning och kompetens som ska få dom där billiga arbetskraften att få igenom en otroligt billig men ändå behålla effektiviteten och någorlunda kvalitetsduglig.... dom där få individerna kan tjäna så otroligt mycket.

Är du som person en problemlösare du gillar kanske mecka med bilar eller teknisk lagt du löser oftast problem själv istället för ringa någon då tycker jag du ska skaffa dig en examen och flytta dit för om du kommer in på en trainee och visar framfötterna så är det mesta löst....

Visum?

Alltså visar du att du är arbetsvillig och löser deras efterfrågan då har du redan kommit halvvägs sedan är det bara att säga så pass nogrannt att man: Jag är här för att jobba och lösa era problem. Jag är inte här för Svensk vägnar eller diplomat från Svensk feminism regering. Då är allting klart.

Jo, så där var det för 20 år sedan i diktaturen Kina.

Då var diktaturen Kinas arbetarlöner fortfarande låga och internationellt konkurrenskraftiga, och många västerländska företag ville bygga stora fabriker där.

Självfallet ville de västerländska företagen ha chefer och management från Väst, som var väl införstådda i det egna företagets arbetsrutiner och företagskultur.

Så för 20 år sedan anställdes många västerlänningar, av västerländska företag som öppnade fabriker i diktaturen Kina.

Men idag är diktaturen Kinas arbetarlöner inte konkurrenskraftiga längre.

Detta pga fyra decennier av ettbarnspolitik, som gjort att diktaturen Kina sedan drygt ett decennium tillbaka har snabbt minskande arbetskraft.

Och när arbetskraften minskar i antal, så ökar konkurrensen om fabriksarbetarna, och deras löner ökar snabbt.

Och ökar kinesiska fabriksarbetares löner, då stiger kostnaden för att producera i diktaturen Kina, och de utländska företagen börjar flytta sina fabriker från diktaturen Kina, till andra länder med lägre löner: Vietnam, Indien, Bangladesh osv.

Och flyttar de utländska företagen sina fabriker från diktaturen Kina, då kommer de att börja avskeda de västerländska chefer och ingenjörer som de anställt i diktaturen Kina, eller be dem att flytta med till Vietnam eller Indien, för att öppna nya fabriker där.

Och det är just det som hänt under de senaste åren i diktaturen Kina: Allt fler utländska företag lägger ner sina fabriker där, avskedar de lokalt anställda i Kina, och flyttar verksamheten till andra länder med lägre löner, och mindre politisk risk, än diktaturen Kina.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-11 kl. 21:15.
Citera
2020-04-14, 11:40
Medlem
Citat:
Det är omöjligt, för bara 39,4 % av väljarna röstar på vänsterpartier (se nedan).

Om "90% av svenska kvinnor röstat på vänsterpartier", så hade krävts att

1) vänsterpartierna minst haft 45%-igt väljarstöd, och

2) inga män alls röstat på vänsterpartier.

https://val.digital/

Jodå, Sverige är en välfärdsstat, och kommer säkerligen så förbli.

Men, det kommer att bli betydligt mindre av feminist- och identitetspolitiskt trams i svenska debatten framöver, det är jag ganska säker på.

Feministerna och identitetspolitikerna har redan blivit avsevärt tystare. För några år sedan (kanske ungefär då du lämnade Sverige?), så var situationen hemsk. Men det där har redan förbättrats påtagligt. Nu kan man andas igen.

Vill dock påpeka att den politiska debatten i Kina, som jag följer, är avsevärt mer inskränkt och trångsynt än den svenska debatten.

Läser du ledare i kinesiska tidningar, så får du bara rena pekpinnar från Kinesiska Kommunistpartiet.

Extremt genomskinliga och ganska korkade klichéer, är det enda man får om man följer den kinesiska debatten.

Vill inte avslöja personlig info, på Flashback.

Jaja, men rent generallt är svenska kvinnor mer vänster och älskar invandrare, det är min erfarenhet. Och det kan jag inte acceptera.

Sverige har fin natur och god mat men de låga lönerna, höga skatterna och världens sämsta kvinnor gör det inte till ett land som jag vill bo i. Då föredrar jag diktaturen Kina.
Citera
2020-04-14, 14:47
Medlem
Citat:
Jaja, men rent generallt är svenska kvinnor mer vänster och älskar invandrare, det är min erfarenhet. Och det kan jag inte acceptera.

Sverige har fin natur och god mat men de låga lönerna, höga skatterna och världens sämsta kvinnor gör det inte till ett land som jag vill bo i. Då föredrar jag diktaturen Kina.

Är inte du invandrare i diktaturen Kina, och sover runt med lokala kvinnor som älskar invandrare?
Citera
2020-04-17, 09:12
Medlem
Citat:
Är inte du invandrare i diktaturen Kina, och sover runt med lokala kvinnor som älskar invandrare?

Det är skillnad, jag har 130 i IQ medan afrikanerna i Sverige har 80 i IQ. Mina gener förbättrar genpoolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in