Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 13:55
  #1
Medlem
Jonipoons avatar
Är det bara jag eller känns det som att "guldperioden" är slut. Jag tror vi är flera som känt det på oss sedan några år tillbaka, när Kina började bli mer och mer ogästvänligt mot utlänningar. Nu flyr utländska företag landet och tittar mer på länder runtomkring (Vietnam, Kambodja, Pakistan) för tillverkning och etablering.

Den stora förhoppningen om att Kina skulle bli mer öppet och liberalt har dött ut. Fram tills ungefär 2012/2013 låg en stark känsla i luften att Kina var påväg åt rätt håll. Nu har det istället utvecklats till det motsatta - man känner att Kina är påväg åt FEL håll.

Nationalismen och xenofobin under Xi Jinping har eskalerat till nivåer som kändes otänkbara för 6 år sedan. Väst har nu utmålats som en fiende och hot istället för att vara en allierad hjälpande hand. Vi minns väl alla när det gick rykten om att Shanghai Free-Trade Zone skulle bli den första platsen i Kina med ett helt ocensurerat internet när det öppnade i 2013. Jag tror det var tänkt att bli så när Hu Jintao var ledare, men Xi Jinping stoppade planerna så fort han kom till makten.

Kina är inte längre ute efter att spela boll på fotbollsplanen tillsammans med väst och USA, istället bygger man en helt egen fotbollsarena vid sidan om (metaforiskt). Man vill bli en ny slags supermakt med ekonomisk kontroll över andra länder (och då främst utvecklingsländer) som köper all ens teknik och produkter och därefter blir lydiga nickedockor i politiska sammanhang där Kina söker stöd i känsliga frågor.

Med detta sagt så märker man av det ökade hatet mot utlänningar och väst för varje dag som går. Utländsk media utmålas som propaganda av kineser som säger att all kritik mot Kina är en komplott för att skapa en falsk bild av landet. Jag är så jävla trött på alla glashjärtade kineser som säger åt mig att "gillar du inte Kina kan du dra härifrån!" bara för att jag ger en ynka pynka kritik mot Kina. För bara några år sedan när man kritiserade Kina så var det generella svaret från kineser något i stil med "ja, vi i Kina har problem men väst måste ge oss en chans att utvecklas". Hjärntvätten av kineserna via statlig media har satt enormt djupa spår.

Vi kommer att få se en ökad kontroll av utlänningar och utländska företag i Kina framöver. T.ex. så kommer fler västerländska restauranger drivna av västerlänningar stängas ner "utan anledning" och ersättas av kinesiskt ägda restauranger (händer redan i Shanghai). Vi kommer att mötas av fler glåpord på gatan där man ber oss att "fuck off", osv. Landet kommer att bli mer och mer stängt och fritt, på alla plan. Vill man verkligen bo kvar i Kina då?
Citera
2018-10-19, 14:39
  #2
Medlem
hieroboams avatar
Beror helt på hur ekonomin går verkar det som, tillväxten i GDP var nästan det dubbla 2010 så alla var glada och trevliga, men nu är det dags att peka finger och det går absolut inte att peka ut någon kines då.
Citera
2018-10-19, 14:50
  #3
Medlem
Kina har alltid varit ogästvänligt och falskt, men nu visar de tydligen mer öppet sina känslor inför väst.

Det är ju tur att kina pga sin diktatur aldrig kan komma före fria länder, utan de kommer alltid ligga steget efter.

Väst har ju judarna, och i grymhet och ondska kan ingen liten kinesdiktator ens jömföra sig.
__________________
Senast redigerad av Odiskadmugg 2018-10-19 kl. 14:53.
Citera
2018-10-19, 14:54
  #4
Avstängd
Densvartadildons avatar
Någon som kan översätta TS tråd? Iallafall delen där han pratar om att nationalismen och xenofobin vuxit de senaste åren.
Citera
2018-10-19, 17:28
  #5
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Beror helt på hur ekonomin går verkar det som, tillväxten i GDP var nästan det dubbla 2010 så alla var glada och trevliga, men nu är det dags att peka finger och det går absolut inte att peka ut någon kines då.
Va? Visst, tillväxten är mycket lägre nu än 2010 men lönerna fortsätter ju att öka. Det är ju inte det som är problemet, problemet är ju förhållandesättet till utlänningar och omvärlden som försämras.
Citera
2018-10-19, 17:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Någon som kan översätta TS tråd? Iallafall delen där han pratar om att nationalismen och xenofobin vuxit de senaste åren.
Ts är patetisk kinahatare. Se objektiva The Coming War on China (2016)
Citat:
The movie started with the Bikini islands, which is a foreign island FAR from the US mainland annexed by the States for military and human laboratory purposes. China is indeed making a move on the disputed area of the South China Sea. While I am not defending the absurdity of this action, it is hypocritical of the US to criticize China while itself is spreading its military influence all over the world for it's economical and political purposes. The movie is rather unbiased because it also exposes the social inequality of China as a result of the economic reforms. Both countries have their problems, but this movie gives an insight to the viewers for the reasons we wouldn't see from the western media: Being demonized by the western mainstream propaganda, China has no choice but to react to the suppression of the States or it will meet the same fate as the Bikini islands or the Okinawa island.
Skall understrykas att Kina fått erbjudande av USA att härska över världen med USA men nekat för Kina är inte folkmordisk skapelse som USA.
__________________
Senast redigerad av Persetan 2018-10-19 kl. 17:44.
Citera
2018-10-19, 17:53
  #7
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Någon som kan översätta TS tråd? Iallafall delen där han pratar om att nationalismen och xenofobin vuxit de senaste åren.
Herregud. Bor du i Kina? Antagligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Ts är patetisk kinahatare. Se objektiva The Coming War on China (2016)

Skall understrykas att Kina fått erbjudande av USA att härska över världen med USA men nekat för Kina är inte folkmordisk skapelse som USA.
Jag är inte ett Kinahatare, det är snarare patetiskt av dig att tolka mitt inlägg som det. Mitt inlägg är neutralt och jag lyfter fram en oro baserad på fakta. Det finns mycket saker jag gillar med Kina men precis som med allt annat här i världen så måste man få lov att kritisera saker och ting. Om du inte kan acceptera det är du en NPC.

The Coming War on China är absolut ingen objektiv dokumentär. Objektiva dokumentärer i överlag är extremt sällsynta.

Du har ingen talan om du baserar dina åsikter på dokumentärfilmer. Har du bott i Kina själv? Känner du kineser? Kan du tala kinesiska?
Citera
2018-10-19, 18:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag är inte ett Kinahatare, det är snarare patetiskt av dig att tolka mitt inlägg som det. Mitt inlägg är neutralt och jag lyfter fram en oro baserad på fakta. Det finns mycket saker jag gillar med Kina men precis som med allt annat här i världen så måste man få lov att kritisera saker och ting. Om du inte kan acceptera det är du en NPC.

The Coming War on China är absolut ingen objektiv dokumentär. Objektiva dokumentärer i överlag är extremt sällsynta.

Du har ingen talan om du baserar dina åsikter på dokumentärfilmer. Har du bott i Kina själv? Känner du kineser? Kan du tala kinesiska?
Jo du är kinahatare. The Coming War on China är objektiv dokumentär. Den visar ekonomiska orättvisor i Kina, det som västlig propaganda däremot inte visar och denna dokumentär gör är monstruösa USAs hot mot Kina, USA har inget annat än folkmord i sin historia. Det är som med deras gunstlingar Israel och Turkiet, folkmordiska skapelser. Jag känner många kineser och det är ett av få folkslag som i mitt modersland inte är kravlösa drägg.
Citera
2018-10-19, 21:26
  #9
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Va? Visst, tillväxten är mycket lägre nu än 2010 men lönerna fortsätter ju att öka. Det är ju inte det som är problemet, problemet är ju förhållandesättet till utlänningar och omvärlden som försämras.
Varför tror du att förhållandesättet ändrats? Det går sämre nu än förut och det är någons fel.
Citera
2018-10-19, 22:39
  #10
Medlem
Jag tycker trådskaparens inlägg var klart intressant att läsa och hoppas att det kommer fler substantiella inlägg i den här tråden.

Allt vad jag vet om Kina har jag snappat upp från andrahandskällor och via handel med dem.
Jag kände dessutom en person som tillsammans med sin familj lämnade landet under kulturrevolutionen, men den personen finns inte längre. Så var det klargjort att jag står på sidolinjen i detta ämne.

Kunskapskanalen hade häromdagen en bra dokumentär om Kinas president https://www.svtplay.se/video/19525952/varlden-enligt-xi , det påstås att presidenten har Mao som förebild.

Ett fragment till minne jag har, kan för mitt liv inte minnas titel eller författare, är en nationalekonomisk bok om den ekonomiska utvecklingen i olika länder i världen eller något sådant skriven av en erkänd amerikansk nationalekonom på 60-talet.
Det som frapperar mig när jag tänker på boken är att man trodde att Sovjetunionen hade en ekonomisk modell som gjorde stora framsteg.
Det är naturligtvis stor skillnad på Kinas fria marknadsekonomi och Sovjetunionens kommunistekonomi men jag undrar om inte partiets övervakande hand kommer ge negativt utslag på sikt när det gäller Kinas konkurrenskraft.
Citera
2018-10-19, 22:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Kina har alltid varit ogästvänligt och falskt, men nu visar de tydligen mer öppet sina känslor inför väst.

Det är ju tur att kina pga sin diktatur aldrig kan komma före fria länder, utan de kommer alltid ligga steget efter.

Väst har ju judarna, och i grymhet och ondska kan ingen liten kinesdiktator ens jömföra sig.

Ett har jag ingen åsikt om.
Två håller jag med.
Tre
Citera
2018-10-20, 15:54
  #12
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Jo du är kinahatare. The Coming War on China är objektiv dokumentär. Den visar ekonomiska orättvisor i Kina, det som västlig propaganda däremot inte visar och denna dokumentär gör är monstruösa USAs hot mot Kina, USA har inget annat än folkmord i sin historia. Det är som med deras gunstlingar Israel och Turkiet, folkmordiska skapelser. Jag känner många kineser och det är ett av få folkslag som i mitt modersland inte är kravlösa drägg.
Vad har ekonomiska orättvisor i Kina att göra med väst? Kinas inhemska problem är deras egna och ingen annans. USA har inte gjort folkmord, och USA har alltid haft stöd från FN och dylikt när de gjort sina anfall. Det är inte direkt så att USA bryter mot de internationella samfundens regler. USA portar t.ex. inte människorättsorganisationer från att besöka USA.

Dessutom är inte detta en diskussion om USA utan om Kina. Om du försöker vinkla tråden åt ett annat håll så gör du bort dig. Det verkar som att du saknar erfarenhet i ämnet utan förlitar dig på dokumentärer.

Att du känner ett par kineser i Sverige betyder absolut ingenting. De är bosatta i Sverige och har en annan världsbild, det är inte samma som den typiske kinesen i Kina. Det är som att jag skulle säga att "Jo fan jag känner ju en pizzabagare från Bosnien, så allt jag säger om Bosnienkriget stämmer eftersom jag känner en person från Bosnien!".

Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Varför tror du att förhållandesättet ändrats? Det går sämre nu än förut och det är någons fel.
Tja därför att jag har bott där sedan 2009 och jag märker förändringen? Jag är inte den ende direkt, det är bara att gå in på Reddit så kan man läsa samma sak från utlänningar från alla möjliga länder i Kina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback