Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Jag har skrivit det här så många gånger, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO (antagligen lägre eftersom 9 av 10 inte visar några symptom)
88 % av dom som dött i Sverige är över 70 år.
Att så många dör beror på att dom ligger i riskgruppen (ålder och sjukdomar)
Så vi vanliga som inte har några sjukdomar och är under 70 år kommer inte hamna på nått bårhus. Frågor på det?
Dödligheten varierar land för land och vi vet inte var det hamnar än. Vi har fortfarande fattiga länder kvar om vi ska mäta dödligheten globalt. Just nu kan dödligheten (CFR) vara mellan 0.60 to 7.19. Mycket beroende på hur vården klarar pressen.
Läs mer här:
https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/
Du har inte mycket över till gamla mäniskor märker man. Trump, Bernie Sanders, drottning Elizabeth och kungen verkar vara de enda du känner till. Tror du dom vill leva några år till? Tror du dom är helt friska?
Är du riktigt säker att du själv inte är i någon riskgrupp, har en dolt sjukdom? Är du säker att du klarar en muterad andra våg eller en tredje?
Låt oss smitta alla unga nu som FHM vill men vi vet fortfarande lite om detta virus. Unga klarar sig bra nu men vad händer om immuniteten bara sitter i några månader och sen är orsaken till att unga dör i överreaktioner av immunförsvaret i en andra muterad våg av smittan? Ska samhället då reagera eller ska de äldre bara vara som vanligt, gnälla och rulla tummarna som en del unga nu gör? Något liknande hände under Spanska sjukan med en andra våg så nog tycker jag att man ska vara försiktig och inte leka för mycket med detta virus.
Det är väl inte så troligt men man vet aldrig, naturen är nyckfull ibland och det finns lite forskning då det gäller coronavirus. Det hade varit bra att kväst smittan nu och haft kontroll. Att medvetet smitta ner en stor del unga för flockimmunitet ser jag som vansinnigt då vi inte vet mer. Tegnell trodde det var osannolikt att viruset skulle komma hit, han tror nu kurvan är flack och så mycket annat som varit fel från honom. Inte mycket att hålla i handen då det gäller liv och död. Så vad kan vara troligt eller inte.