2020-04-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Spridningen inom äldrevården är alla, inkl FHM och Regering, överens om att det är bekymmersamt.
Alla är medvetna om att vi kommer se många äldre med underliggande ålderssjukdomar som kommer att stryka med.

Bs, om de hade varit oroliga över det så hade gjort mer för skydda dem. Nu tillochmed uppmuntra de till att gå ut. Det är som de vill att de ska dö. Ingen som hade sett det som bekymmersamt hade uppmuntrat till att de ska utsatta sig själva för onödiga risker.
Citera
2020-04-09, 11:59
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
På den negativa sidan har jag med aftonbladets hjälp kommit över ett dokument som bara kan tolkas som att yngre islamistiska illegalt invandrade gruppvåldtäktsmän ska få vård före mormor Elin.
På den positiva sidan

Australien och Nya Zeeland verkar öppna upp tack vare en modifierad Tegnell en sk ”Canberra Hook”
Nu står det ju utryckligen att man kan lätta lite då man fått kontroll på smittan. Det är väl förhelvete ingen tegnellmodell där man helt tappat kontrollen och försöker prata ner smittan?
Citera
2020-04-09, 12:00
Medlem
erwynns avatar
https://pbs.twimg.com/media/EVGqHcZU8AAQi6J?format=png&name=large

Norska FHIs riktlinjer. Värdera om och eventuellt öppna skolorna, spridningen går inte stoppa men ska hållas under kontroll för sjukvården och en stor del av befolkningen kommer att smittas. Generar deras lockdown lösningar på dessa långsiktiga riktlinjer?

Källa https://t.co/yGN6ahRw2h
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jätte tråkigt att folk dör, men det man skulle gjort från början är ju att den gruppen skulle ha isolerat sig. Vi andra som inte tillhör nån riskgrupp ska leva våra liv precis som vanligt. För chansen att man dör av corona om man inte tillhör nån riskgrupp är näst intill obefintlig.

Trodde inte det fanns folk som inte förstår fortfarande varför inte det går. Anställda där äldre bor har inte fått tillgång till skydd, äldre som bor på boenden klarar sig inte själva. Smittan kan vara mild eller asymptomatisk hos personal. Ofta har boendena timvikarier i mängder som arbetar på flera boenden samtidigt. Hur hade dessa äldre kunnat skydda sig?

Om du tillhör en riskgrupp men är yngre, då finns ingen ekonomisk ersättning för att välja stanna hemma, och inget jobb kvar eftersom det räknas som arbetsvägran om chefen inte är snäll och du har ett jobb där du kan arbeta hemifrån. Har personerna i riskgrupperna barn så måste de gå i skolan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Kan tänka mig det etiska problem som uppstår när den multisjuke narkosläkaren på 70 som en gång lärde upp en kommer in.

Avundas inte
Han är så rik att han kan betala för privat vård.
Citera
2020-04-09, 12:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Något verkar vara på gång. Intressant att det är M och V. Samma partier satte stopp för statsministerns diktatoriska drömmar förra helgen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Svårt att veta vad de anser är riskgrupp. Som min kompis är rätt unik i sina sjukdomar och behandling, säkert ingen som har dött som är liknande pga att det inte finns så många med den konstellationen.

Kan ju inte vara så att man blir lite tjock och börjar röka så slipper man jobba.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag kan förklara varför, eftersom jag tillhör den gruppen.

Det gär helt enkelt så att majoriteten av folk i den här tråden inte har någon koll öht, och det blir ganska tröttsamt att fortsätta förklara för er som tror att lockdown är lösningen.
Och du har koll? Den enda du gör är att försvara FHM och när man ger dig bevis på. Motsatsen så svamlar du bort de... Du försvarar svenska staten i varje inlägg...
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag baserar detta som tidigare med antagande att 10 % har luftvägssymptom i populationen under denna tidsperiod, vilket är rimligt siffror. 7 procent av dessa blir 70 000. Det är tvärsnitt av populationen som den vid mättillfället, ej ackumulerade siffror.

Då får du ändå inte med någon av de assymptomatiska eller presymptomatiska, som alltid är den större delen, men hur stor denna del är kan vi inte veta, men skulle vara det intressanta.

En väldigt dålig uppskattning med andra ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
På den negativa sidan har jag med aftonbladets hjälp kommit över ett dokument som bara kan tolkas som att yngre islamistiska illegalt invandrade gruppvåldtäktsmän ska få vård före mormor Elin.
På den positiva sidan

Australien och Nya Zeeland verkar öppna upp tack vare en modifierad Tegnell en sk ”Canberra Hook”

Det roliga här är att alla politiker kommer att försöka framställa lockdownen som räddningen. Politiker har stängt hela länder, och om folket får veta det kommer de tappa förtroendet för regeringen. Alla länder som infört lockdown kommer trycka hårt påatt det var lockdown som löste problemet... Tur för dom att dom är en ganska stor grupp så dem kan hjälpa varandra i det skitsnacket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag har skrivit det här så många gånger, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO (antagligen lägre eftersom 9 av 10 inte visar några symptom)

88 % av dom som dött i Sverige är över 70 år.

Att så många dör beror på att dom ligger i riskgruppen (ålder och sjukdomar)

Så vi vanliga som inte har några sjukdomar och är under 70 år kommer inte hamna på nått bårhus. Frågor på det?
Dödligheten varierar land för land och vi vet inte var det hamnar än. Vi har fortfarande fattiga länder kvar om vi ska mäta dödligheten globalt. Just nu kan dödligheten (CFR) vara mellan 0.60 to 7.19. Mycket beroende på hur vården klarar pressen.

Läs mer här:
https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/

Du har inte mycket över till gamla mäniskor märker man. Trump, Bernie Sanders, drottning Elizabeth och kungen verkar vara de enda du känner till. Tror du dom vill leva några år till? Tror du dom är helt friska?

Är du riktigt säker att du själv inte är i någon riskgrupp, har en dolt sjukdom? Är du säker att du klarar en muterad andra våg eller en tredje?

Låt oss smitta alla unga nu som FHM vill men vi vet fortfarande lite om detta virus. Unga klarar sig bra nu men vad händer om immuniteten bara sitter i några månader och sen är orsaken till att unga dör i överreaktioner av immunförsvaret i en andra muterad våg av smittan? Ska samhället då reagera eller ska de äldre bara vara som vanligt, gnälla och rulla tummarna som en del unga nu gör? Något liknande hände under Spanska sjukan med en andra våg så nog tycker jag att man ska vara försiktig och inte leka för mycket med detta virus.

Det är väl inte så troligt men man vet aldrig, naturen är nyckfull ibland och det finns lite forskning då det gäller coronavirus. Det hade varit bra att kväst smittan nu och haft kontroll. Att medvetet smitta ner en stor del unga för flockimmunitet ser jag som vansinnigt då vi inte vet mer. Tegnell trodde det var osannolikt att viruset skulle komma hit, han tror nu kurvan är flack och så mycket annat som varit fel från honom. Inte mycket att hålla i handen då det gäller liv och död. Så vad kan vara troligt eller inte.
Citera
2020-04-09, 12:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Måste fråga er som är för en total lockdown med stängda skolor mm.

Jag har föräldrar som vi satt i karantän för ganska många veckor sedan 75,82år.
De har ingen kontakt med andra.

Så småning om måste ju vi börja träffa dem, veckor, månader från nu.
Det som jag känner som det absolut bästa är ju om barn/barnbarn då redan haft smittan, hur ska jag våga ta deras barnbarn dit om de inte redan har varit smittade och är immuna?
Jag vill ju inte döda mina föräldrar.

Enda alternativet jag ser är att de måste sitta själva 1,5-2år tills ett eventuellt vaccin kommer.

Hur ser ni på det ?
Citera
2020-04-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Och du har koll? Den enda du gör är att försvara FHM och när man ger dig bevis på. Motsatsen så svamlar du bort de... Du försvarar svenska staten i varje inlägg...

Självklart försvarar jag svenska staten i i princip varje inlägg. Eftersom de flesta andra kritiserar staten i varenda inlägg, exempelvis du. Att jag svamlar bort bevis stämmer inte alls, så sluta sprida lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in