2020-04-09, 11:00
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folk i den här tråden har snackat om dödstal som dubbleras eller tripplernas med några dagars mellanrum för flera veckor sen. Hade det stämt hade vi haft flera tusen döda per dag nu.

Som sagt - tokökningen tror jag på när jag ser den.

Det här artikeln från Amerikanska CDC borde få dig att fundera.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article?deliveryName=USCDC_333-DM25287

"Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 is the causative agent of the 2019 novel coronavirus disease pandemic. Initial estimates of the early dynamics of the outbreak in Wuhan, China, suggested a doubling time of the number of infected persons of 6–7 days and a basic reproductive number (R0) of 2.2–2.7. We collected extensive individual case reports across China and estimated key epidemiologic parameters, including the incubation period. We then designed 2 mathematical modeling approaches to infer the outbreak dynamics in Wuhan by using high-resolution domestic travel and infection data. Results show that the doubling time early in the epidemic in Wuhan was 2.3–3.3 days. Assuming a serial interval of 6–9 days, we calculated a median R0 value of 5.7 (95% CI 3.8–8.9). We further show that active surveillance, contact tracing, quarantine, and early strong social distancing efforts are needed to stop transmission of the virus."
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
I de länder där kurvan peakat och vänt, så har det alltid varit ungefär 3 veckor efter att man infört karantäner. I Sverige har vi fortfarande inte gjort det, och många fikar, äter på restaurang och står packade som sillar på tunnelbana och buss/tåg fortfarande.

Så vad får dig att tro att det kommer att peaka för oss om "några veckor" ?

Vad jag ”tror” är egentligen oväsentligt. Det enda jag kan konstatera är att det absolut värsta tänkbara scenariot (som många i denna tråd trott på) hittills har uteblivit. Hur det blir nästa vecka vet ingen.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Hälsoundersökning är en bra början. Motion kost osv vantar jag förbättrar

Om jag kommer in och är så sjuk att jag knappt kan andas så kan de nog inte börja fråga om kost och motion. De kan bara se om jag är tjock.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det därför bårhusen i Italien är överfulla, eller att det avlidit 2000 personer i New York bara de sista 24 timmarna?

Vad jag sett ligger ändå bästa bedömning på 1-2% dödlighet i en total befolkningspopulation. Ska man då smitta ned 60-70% av populationen i syfte att uppnå en flockimmunitet, betyder det i Sveriges fall 6-7 miljoner smittade och 60-140 tusen döda. Detta MED fungerande sjukvård, där man inte behöver prioritera bort personer som är 60+ för att det inte finns platser....

Har därför väldigt svårt att tro på att 40% av befolkningen i Stockholm är, eller har varit smittade. Är det ÄR som gäller kommer det råda krigsliknande scener på sjukhusen om 1 vecka eller 2. Men eftersom vi inte har en aning är det svårt att veta vad vi ska tro. Jag tror inte att vi ligger ens i närheten av 40%. Skulle siffran vara så hög tror jag vi är in deep shit....

Jag har skrivit det här så många gånger, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO (antagligen lägre eftersom 9 av 10 inte visar några symptom)

88 % av dom som dött i Sverige är över 70 år.

Att så många dör beror på att dom ligger i riskgruppen (ålder och sjukdomar)

Så vi vanliga som inte har några sjukdomar och är under 70 år kommer inte hamna på nått bårhus. Frågor på det?
Citera
2020-04-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror den sociala distanseringen sätter sina avtryck och det är väl bra i sig. Å andra sidan är vårdens kapacitet så låg att det krävs en väldigt långsam smittspridning för att vården ska hinna med. Redan idag är det väl många, speciellt äldre på vårdboenden som inte når sjukhusen. De avlider i Corona inom äldreomsorgen och ingår därmed inte ens i statistiken.

Spridningen inom äldrevården är alla, inkl FHM och Regering, överens om att det är bekymmersamt.
Alla är medvetna om att vi kommer se många äldre med underliggande ålderssjukdomar som kommer att stryka med.
Citera
2020-04-09, 11:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Detta är en av de mer uppblåsta krönikor jag läst. Brukar annars tycka denna krönikör kan vara ganska balanserad, men här öser han på som den värsta konspirationsteoretiker.

Rubriken:
Citat:
Därför ser Trump och andra Sverige som ett hot
Hmmm ... Jag som i min enfald trodde att det var viruset som var det stora hotet.

Citat:
Det är ingen slump att president Trump och andra attackerar Sverige.
Han är helt enkelt rädd att en strategi som inte innebär att folk behöver låsa in sig ska visa sig lika effektiv mot smittspridningen som de hårdare tag som USA och många länder vidtar.
Så alla som dör i andra länder - trots nedstängning - är inbillning?

Citat:
Vill man få människor att acceptera och följa så stenhårda regler är det givetvis lättare om alla länder i åtminstone västvärlden gör samma sak.
När någon sticker ut, som Sverige gör med sin högre grad av frivillighet, innebär det ett indirekt ifrågasättande av de andra ländernas tuffare strategi. I efterhand riskerar Trump, Macron, Spaniens Sanchez och Italiens Conte en backlash för att de tog i för hårt och inskränkte människor frihet onödigt mycket.
Förhoppningsvis förstår människorna i de länderna att det varit värre utan lockdown.
Och varför nämner han inte Merkel och BoJo?

Citat:
För Donald Trump handlar attacken mot Sverige mycket om att försöka få bort uppmärksamheten från den egna coronakatastrofen som pågår i USA. Bara i New York har fler än 3 000 avlidit i covid-19 så här långt. Det är fler än som dödades i terrorattackerna i USA den 11 september 2001.
...
Sanningen är att en stad som New York just nu lider betydligt mer av coronapandemin än Stockholm.
Jämföra NY med Sthlm? Jämföra äpplen med päron?

Citat:
Något facit för vem som gör rätt i coronapandemin finns inte och kommer inte att finnas på länge än. Det kan också vara så att den frivilliga fysiska distansering som många svenskar tillämpar kanske inte skulle fungera i USA eller Italien. Varje land har sina egna förutsättningar och det går inte att jämföra rakt av.
Frivillig fysisk distansiering verkar ju funka sådär ... ”Kanske” inte skulle funka i de andra länderna ... Han helgarderar sig dock genom att ”påtala” att förutsättningar (och då situationen) är olika från land till land ...

Citat:
När ledarna i andra länder ser Sveriges strategi som ett hot beror det på att det också finns många i utlandet som beundrar Sveriges mod och självförtroende när man vågar följa en egen väg. Det öppnar för kritik längre fram mot den strängare linjen.
Man häpnar över bristen på självinsikt hos karl. ”Schweden, Schweden über alles ...”

Karln nämner givetvis inte att Sverige ligger avsides, inte är nån vidare turistmagnet och framför allt: låter andra länder göra jobbet med sina åtgärder.
Citera
2020-04-09, 11:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ganska många har nämnt tidigare m att vi skulle haft mellan 100 000 och 1 miljon döda i början av april. Men de är rätt tysta med sina prognoser nu.

Nån etnolog kommer säkert studera denna tråd i framtiden och ställa sig frågan varför så många verkar ha trott att världen skulle gå under våren 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folk i den här tråden har snackat om dödstal som dubbleras eller tripplernas med några dagars mellanrum för flera veckor sen. Hade det stämt hade vi haft flera tusen döda per dag nu.

Som sagt - tokökningen tror jag på när jag ser den.

Där håller jag med. Jag har försökt balansera debatten lite, med resultatet att jag blivit anklagad för att vara säpoavlönad, anställd av FHM osv.
Har sett excelfiler som visat på minst 20000 döda denna veckan osv.

Jag tycker läget är allvarligt nog, men man behöver ju inte överdriva heller.
Sen har jag ingen respekt för folk som jämför detta med en vanlig influensa heller. Är också fullständigt absurt..

Men att försöka hålla en balanserad linje i Sverige är helt omöjligt.
Antingen är du nynazist eller galen kommunist, och i detta fallet. Antingen kommer alla dö, och regeringen och FHM är mördare, eller så ska man tycka att det är en vanlig förkylning.

Jag kommer stå fast vid min åsikt. FHM och regeringen gör vad de tror är bäst. Jag håller inte med i alla de val de gjort och de har kapitalt misslyckats med att skydda våra äldre, men att de skulle mörda folk medvetet är ju absurt.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om jag kommer in och är så sjuk att jag knappt kan andas så kan de nog inte börja fråga om kost och motion. De kan bara se om jag är tjock.
Ja de gör det och räknar upp biologiska åldern direkt. Men de kan ju även de i journal om hur det sett ut med läkarvård, akutvård utöver eventuella diagnoser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men dom som upplever att Tegnell gör det har nog en del problem. Tegnell har hela tiden varit tydlig med att han syfte varit att "platta ut kurvan". Detta inte för att minska totala antalet döda utan för att minska belastningen på sjukvården. Att sjukvården blir mindre belastad innebär i och för sig att färre dör. I den delen verkar det som att han har lyckats då det finns ledig kapacitet inom IVA.

Tegnell och alla andra som är professionella på området är självfallet medvetna om att vi inte har facit för ens om tidigast om ett år.

Det stämmer nog säkert, att hans plan är att "platta ut kurva" och som du säger ovan, men som jag ser det är kommunikationen otydlig, man förstår inte hans tankesätt/svar och i mitt tycke arrogans.

Kan tänka att många här anser Tegnell gör det på fel sätt, eller möjligen för lite, och detta vad som diskuteras i grunden.

För övrigt, enig om facit.

Korrekt, jag anser han gör fel och för sent, karens i mina ögon och släppa grupp för grupp efter, säg 2 veckor eller vad som kan anses rimligt
Citera
2020-04-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Löfven och Tegnell kan självklart inte göras ansvariga för alla äldreboenden, även om det är frestande att rikta sin ilska mot dom.

Om chefer och uskor på äldreboenden inte fattade direkt vad de skulle göra, så handlar det om inkompetens på bred nivå.

I början av pandemin utpekade äldre direkt som riskgrupp och normalbegåvade människor slutade besöka sina gamla päron.

Att trettio boenden i Stockholm misslyckades med att sköta basal hygien och att dra slutsatser som tex jag drog efter fem minuter, det är fan patetiskt.

Varje liten mellanchef borde kunnat sätta eget besöksförbud.

Nej förresten.... Jag glömde att de flesta mellanchefer i vårdkedjorna är miffon...

Skojar du? De är ansvariga för i princip inget har gjorts för isolera och skydda de i riskgrupperna, både i äldreboendena och utanför. De tillochmed uppmuntra de i riskgrupperna till att gå ut! De verka vilja att de ska dö.

Här några åtgärder som borde ha gjorts tidigt.

Inga i riskgruppen får ha någon som helst kontakt med personer utanför, förutom personalen, och personalen ska både testas dagligen och ha skyddsutrustning på sig. Pensionärerna ska heller helst inte umgås med varandra, utan hålla sig till sitt rum. Äldreboendena ska till och från desinfekteras

Vakter i skyddsutrustning finns utanför äldreboendena för se till att inga äldre lämnar och inga utomstående kommer in.

Liknade regler ska gäller för folk utanför äldreboendena, med tillägg att det ska vara gratis hemleverans av mat och om de lämnar hemmet så får de först en varning för sedan få tvångs karantän om de gör det igen. De som jobbar och är i riskgruppen ska antingen jobba hemifrån eller få ledig med full ersättning.

Detta är kanske extremt tråkigt och lite frihetsberövande för de i riskgrupperna, och jag är öppen för kompensation till dem ges ut efter allt är över. Men bättre att satsa hårt på att skydda de i riskgrupperna än att sätta alla i karantän.
Senast redigerad av Hew18 2020-04-09 kl. 11:08.
Citera
2020-04-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal dödsfall i C19 pr milj inv:

322,3 Staten New York
314,1 Spanien
293,3 Italien
194,4 Belgien
170,5 New Jersey
162,1 Frankrike*
139,9 Louisiana
128,8 Holland
104,2 Schweiz
96,0 Michigan
76,6 Luxemburg
66,5 Sverige
62,3 Massachusetts
47,9 Iran
44,9 USA
37,5 Danmark
37,0 Portugal
30,7 Österrike
28,3 Tyskland
19,1 Slovenien
18,8 Norge
13,9 Ecuador
12,6 Kalifornien
11,3 Romania
11,2 Kanada
10,4 Domin. Rep.
10,3 Bosnien
9,8 Turkiet
9,3 Tjeckien, Serbien
8,0 Israel
7,7 Albanien
7,2 Finland
6,8 Estland-Lettland-Litauen
5,9 Ungern
4,6 Kroatien
4,1 Polen
3,9 Brasilien, Sydkorea
3,8 Peru
3,4 Bulgarien
2,6 Marocko
2,5 Chile
2,4 Kina
2,0 Malaysia, Tunisien
1,9 Australien
1,7 Filippinerna
1,4 Colombia
1,2 Saudiarabien
1,1 Mexiko, Kuba
0,9 Indonesien
0,7 Japan
0,4 Ryssland
0,3 Pakistan
322,3 Staten New York
231 Sörmland
179 Stockholms län
170,5 New Jersey
139,9 Louisiana
96,0 Michigan
62,3 Massachusetts

(Antal döda från Aftonbladet, folkmängd från Wikipedia)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in