2020-04-09, 11:55
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Sverige ligger säkert topp bland världens mest själlösa folk, kan vara några andra länder som också står och tävlar med Sverige men Sverige utmärker sig starkt i den här kategorin.
Håller med, kalla jävla människor. Fascineras över hur ofta man hört Svenskar yttra "det gäller bara äldre och sjuka", som om det vore lite skit samma, tydligen inte lika viktigt som att man ska få åka skidor över påsken. Här i Tyskland är i princip alla överens om att man ska hålla sig borta från folk av ren solidaritet för äldre och andra riskgrupper, att deras liv har betydelse.
Citera
2020-04-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var ju för att det var just den siffran du hänvisade till när du pratade om fördubbling mot dagen innan, som enligt dig var den näst högsta siffran hittills. Vilket ju var en lögn.
Klarade du inte av komma ihåg vad du sagt 2 minuter tidigare.
Sitter du här än och bestrider fakta och du givetvis ingen källa på ngt.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Märkligt hur Belgien utmärker sig negativt trots hård nedstängning för länge sen.
283st döda redan idag, 205st igår.
Ja, har också uppmärksammat Belgien. Bara 10% fler invånare än Sverige. Drabbades lite senare, tror jag, men ändå långt över 2000 döda redan. De lever närmare varandra då landet är mycket mindre än Sverige. Det är den stora skillnaden vad jag kan se, förutom skillnader i åtgärder mot smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidRedoB
Tror NI att kurvan har planat ut bara för tegnell har uttryckt det? Svara gärna

Kurvan har helt klart planat ut. Nya dödsfall kan öka någon dag till eftersom det som planat ut än så länge är NYA FALL. Sen kommer dödsfallen också att sjunka om några dagar.
Citera
2020-04-09, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det låter absurt högt. I Storbritannien gjordes bedömningar för ungefär en vecka sen på ett fåtal procent.

https://www.ft.com/content/b58f525c-c49c-4568-89e6-24d3ab2e6389
Min beräkning kan kanske fela i det antagna snittet för antal dagar från smitta till död (17). Det kan tänkas att det går snabbare i Sverige än i andra länder.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag är emot lockdown men kan inte tala för alla, men personligen är nivån så låg att man inte orkar skriva här inne.
Men höj den då genom att förklara utförligt vad du tror och varför du tror så eller si (eftersom vi saknar facit).
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så nu ska vi inte tänka på kvalitet? Är det de tankarna som ligger bakom smittorna i äldrevården och nedskärningarna inom sjukvården?
Annars brukar ju vi vara väldigt på om det där med kvalitet. Svensk kvalitet, vårdapparat i världsklass, högteknologiskt, säkerhetstänk (ibland in absurdum) etc ...

Vaddå skyhöga priset?
Om du inte ens förstår skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ så förstår jag inte vad du gör i ett vetenskapsforum. Upp på ditt rum och gör läxan, omedelbums!
Citera
Medlem
Citat:
Han säger bara så för att lugna ner stämningen. Det är vad jag tror
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Den går ju inte att dra några sådana slutsatser utav. Detta var ju den gamla modellen.

Den nya som ska komma, som ska gå att dra sådana slutsatser ifrån tack vare att man kollar folk slumpvis i befolkningen oavsett symptom, har inte publicerats än, vilket du borde veta.

Försa du dig?

Jag baserar detta som tidigare med antagande att 10 % har luftvägssymptom i populationen under denna tidsperiod, vilket är rimligt siffror. 7 procent av dessa blir 70 000. Det är tvärsnitt av populationen som den vid mättillfället, ej ackumulerade siffror.
Citera
2020-04-09, 11:58
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
På en logaritmisk skala ja på en linjär nej
Citera
2020-04-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Flera som var emot lockdown skriver inte längre i forumet. Undrar om dessa har insjuknat i covid19 eller om dessa skäms för sin tidigare ställning.

Jag kan förklara varför, eftersom jag tillhör den gruppen.

Det gär helt enkelt så att majoriteten av folk i den här tråden inte har någon koll öht, och det blir ganska tröttsamt att fortsätta förklara för er som tror att lockdown är lösningen.
Citera
2020-04-09, 11:59
Medlem
Milldues avatar
intressant att man väljerr att sortera efter "biologisk ålder" dvs den kroppsliga ålder man har inte den kronologiska..Det dräller ju av feta 20 åringar som är i sämre skick än sportande 60 åringar.
En del lärlingar vi haft på arbetet kunde inte ens marklyfta en 25kg säch och var helt slut efter att ha burit lite plankor upp och ned för en ramp..D3e äldre kunde hålla på hela dagarna medans dessa yngre inte ens orkade en timme. Många kom inte ens tillbaka dagen efter då de inte orkade med dessa ganska enkla arbeten..

Så nu kan läkarna sortera fritt och sålla ut yngre feta latmaskar som har usel fysik och låta de som är lite äldre och friska leva vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in