2020-04-09, 11:30
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte faktiskt döda per dag. Det är hur många döda som inrapporterats per dag. Det innebär att de kan ha dött på olika dagar, men rapporteras in samma dag.

Men hur jävla svårt kan det vara att räkna döingar per dag i en av världens äldsta byråkratier? Jag menar en människa kan ju bara dö en gång.
Citera
2020-04-09, 11:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Detta är vad svensk sjukvård nu kan erbjuda äldre när det gäller covid-19. Drick mycket vatten, gör andningsövningar, och hoppas du inte behöver intensivvård, för nån sådan har vi inte längre att erbjuda. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De äldre som byggde upp landet. De har betalat skatt hela livet. De trodde på systemet, litade på att staten skulle ta hand om dem.
Nu kastas de på sophögen.

Inte i alla länder men i många ja tyvärr.
Citera
2020-04-09, 11:31
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tycker att det känns lite mer hopfullt idag.
Stog lite i expressen om virus olika egenskaper.
Är viruset för dödligt så dör det ur snabbare eftersom det inte kan vara för dödligt då finns det ingen mer att döda.
Och får ca 60 % utav jordens befolkning sjukdomen, där förhoppningsvis immunitet har inträffat, har heller inte viruset någon chans att sprida sig och man kan ge riskrupper vaccin den dagen vaccinet kommer fram.
Obs! ungefär så och mycket mer vetenskapligare än min beskrivning.
Blir det så hade Tegnell mer eller mindre rätt.
Synd bara att många kommer att dö under tiden.

En hel del har ju tillfrisknat, ca 180000, enligt worldometer och mer än vad det har dött än så länge. Det måste ju ha en viss betydelse.

Tills för ca en vecka sedan låg antalet avslutade fall relaterat friskskrivna respektive döda på 80 vs 20% Sedan snart en vecka tillbaks ligger procentantalet fördelat på 79 vs 21% och var uppe ett tag i 78 vs 22% här om dagen. Om man tittar på antalet totalt smittade och antalet döda tills för ca en vecka sedan, så låg antalet döda på ca 5% i förhållande till totalt antal smittade, den siffran har ökat till 6% sedan förra veckan. Vad jag kan se kommer den siffran med döda öka kontinuerligt i förhållande till totalt antal smittade under den närmre tiden, förmodligen minst 7% under nästa vecka.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är för högt, min beräkningar är mellan 50 000-100 000 smittade förra veckan (baserat på sentinelen förra veckan). Detta gäller dock tvärsnitt vid en mätning, det ackumulerade antalet som är eller har varit smittade är 2-3 x högre.

Vart kan jag hitta denna sentinel?
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tycker att det känns lite mer hopfullt idag.
Stog lite i expressen om virus olika egenskaper.
Är viruset för dödligt så dör det ur snabbare eftersom det inte kan vara för dödligt då finns det ingen mer att döda.
Och får ca 60 % utav jordens befolkning sjukdomen, där förhoppningsvis immunitet har inträffat, har heller inte viruset någon chans att sprida sig och man kan ge riskrupper vaccin den dagen vaccinet kommer fram.
Obs! ungefär så och mycket mer vetenskapligare än min beskrivning.
Blir det så hade Tegnell mer eller mindre rätt.
Synd bara att många kommer att dö under tiden.

En hel del har ju tillfrisknat, ca 180000, enligt worldometer och mer än vad det har dött än så länge. Det måste ju ha en viss betydelse.
Jag vet inte om du följer Mother Jones Coronavirus Growth in Western Countries men den senaste är också ganska positiv.
Den är sevärd, tycker jag.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-7-update/
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi väntar nog ingen massdöd men hur svårt ska det vara att förstå att riskgrupper är ute och jobbar just nu? De har ju inget val.

Sedan så löper visst unga risk för att dö. De som utsätts för massiva smittdoser dör trots att de är friska och unga. Väldigt mycket ung och frisk vårdpersonal i världen har dött.

Jobbar man inom ett yrke där man dagligen träffar folk som skola eller affär kan det eventuellt också räcka.

Men visst, du får tro att du är odödlig.

Jag tror verkligen inte jag är odödlig, men det är större chans jag vinner på Lotto än dör av Corona.
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men hur jävla svårt kan det vara att räkna döingar per dag i en av världens äldsta byråkratier? Jag menar en människa kan ju bara dö en gång.

Jojo sammantsällningen är enkel att göra i teorin men priotering och fokus är inte att rapportera inom sjukvården utan man stämplan in tid och så går man vidare till nästa patient. Fokus ligger på att rädda liv.
Citera
2020-04-09, 11:32
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Har du hört talas om fobiskräck.. när man inte vågar/vill se pga ångest, rädsla etc..
Citera
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7449182

Lyssna på SD/vänster diskussion om vad dom "tycker" om
regeringen agerande eller inte - fascinerande. Låter som mycket av den här fb snacket.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sjuka barn smittar andra barn. De barnen smittar sina föräldrar. Föräldrar som jobbar inom vården. Inom vården smittas gamla. Man behöver inte vara foliehatt för att se sambandet....
Sjuka barn får inte vara i skolan. De skickas hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Vart kan jag hitta denna sentinel?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Plexiglaset är nog mest for att skydda de som jobbar i kassan som står där i timmar och möter alla kunder som passerar. Personalen som tillbringar hela arbetsdagar i butiken löper större risk än en kund som bara är där korta stunder ett par gånger i veckan.

Var på Willys igår, det var påskträngsel. Ingen brydde sig om de märken som var uppsatta på golvet, det var precis lika trångt som vanligt. Utan att överdriva så var det decimeter mellan folks huvuden i denna trängsel, när nästa person började plocka upp varor på bandet medan föregående också plockade upp några decimeter före.

Riktigt illa. Samma på Bolaget, som någon sa. Påsken är här, och det är påskhandel och kommers som vanligt. Många åker också till sina stugor på landet, fjällen, Skåne.

Känns som folk tog detta på allvar mer för några veckor sedan, men att de flesta redan har åsikten att det går bra och har gått över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in