2020-04-09, 10:27
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Japp, det är absurt utan dess like. Samtidigt är det marknaden som avgör. Man vill gärna tro på sin egna strategi.. men den är inte alltid rätt. Jag är kluven som fan, sitter likvid ännu.

Ja det är jobbiga tider att sitta passiv! Men mina samhällsanalyser har en tendens att slå in, och som sagt så säger vartenda rationellt ben i kroppen att det som händer nu inte är hållbart. Bara att hålla ut ett tag!
Citera
2020-04-09, 10:37
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Bolag som står helt stilla fortsätter att rusa iväg. Tex HM, Mekonomen, Scandic och SAS. Ni som har gått in i såna, hur resonerar ni när ni kliver in? Jag kan inte motivera deras snabba ökningar. vilket gör mig extra osäker till att ha något inne över dagen. Vad har jag missat?

Jag köpte Scandic i måndags och sålde idag, mest för att jag inte vet om en veckas uppgång på 70% lämnar så mycket utrymme åt värdeökning jämfört med andra bolag.

Det är lite psykologi också. När allting bara gungar är det skönt att ha en fin seger här och där.
Citera
2020-04-09, 10:46
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ja det är jobbiga tider att sitta passiv! Men mina samhällsanalyser har en tendens att slå in, och som sagt så säger vartenda rationellt ben i kroppen att det som händer nu inte är hållbart. Bara att hålla ut ett tag!
Håller med. Jag intalar mig själv att jag gjort ett val som jag står fast vid och det får bli som det blir. Jag står fast vid min analys och lite bull ändrar inte på det även om det tär på en att inte kunna se in i framtiden.

Å andra sidan hann jag in med cirka 35-40% av mitt kapital nära botten innan uppgångarna började så jag sitter inte helt passiv utan är lite hedgad om det skulle fortsätta uppåt.
Citera
2020-04-09, 10:49
Medlem
Köpte lite Lammet idag för 35 SEK. PE=5 är ett skämt.

De var på god väg att få ordning i Växjö. Aktiespararnas analyser det sista året var positiva, kursen återhämtar sig. Låg över 60.

Så avgår styrelseordföranden och kursen föll lite... så kom Corona och kursen åkte ner i källaren.

Lammet borde vara värd PE=10 med konservativ värdering, gärna mer såklart. Får man till lite tillväxt igen så PE=15.

Oro för nybyggande av kontor och offentliga investeringar drar ner såklart.

Värderingen idag är för recession och usla offentliga finanser. Men största marknaderna är Sverige, Norge, Danmark, UK och Tyskland. So why worry??
Citera
2020-04-09, 10:58
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Köpte lite Lammet idag för 35 SEK. PE=5 är ett skämt.

De var på god väg att få ordning i Växjö. Aktiespararnas analyser det sista året var positiva, kursen återhämtar sig. Låg över 60.

Så avgår styrelseordföranden och kursen föll lite... så kom Corona och kursen åkte ner i källaren.

Lammet borde vara värd PE=10 med konservativ värdering, gärna mer såklart. Får man till lite tillväxt igen så PE=15.

Oro för nybyggande av kontor och offentliga investeringar drar ner såklart.

Värderingen idag är för recession och usla offentliga finanser. Men största marknaderna är Sverige, Norge, Danmark, UK och Tyskland. So why worry??

Vad är lammet? Lammhults Design Group ?
P/E reflekteras iofs på tidigare års earning. Med ökad arbetslöshet kommer hela konsumentkedjan drabbas.
Citera
2020-04-09, 11:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Är penningtryckande och risken för en Zimbabwe-börs med i den samhällsanalysen?
Citera
2020-04-09, 11:02
Medlem
Refunds avatar
Är det vanligt att folk blir så här ivriga med köp precis i början av en lågkonjunktur?
Citera
2020-04-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Är det vanligt att folk blir så här ivriga med köp precis i början av en lågkonjunktur?

Alla blir ivriga när de ser en utebliven vinst.
Citera
2020-04-09, 11:07
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Just nu svävar väl marknaden i ett ganska ovisst läge där allt måste prissättas på nytt.

Själv håller jag mig utanför marknaden ett bra tag till då detta omöjligen kan leda till en fortsatt långvarig uppgång
Citera
2020-04-09, 11:07
Medlem
Spalkins avatar
Citat:

Det har aldrig hänt att en kris varit så här snabb och samtidigt är folk mycket mer medvetna och uppkopplade än förr. Sitter man dessutom hemma i karantän kliar det lätt i fingrarna. Men jag tror mest på det tidigare. Om krisen är långsammare och neråt vågar folk inte köpa lika starkt. Nu krashade det och vände på typ en två veckor.
Citera
2020-04-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag köpte Scandic i måndags och sålde idag, mest för att jag inte vet om en veckas uppgång på 70% lämnar så mycket utrymme åt värdeökning jämfört med andra bolag.

Det är lite psykologi också. När allting bara gungar är det skönt att ha en fin seger här och där.
Jag har redan gjort de misstaget en gång med scandic i denna vevan, sålde och tänkte att den kommer gå ner igen, den gjorde inte det, istället steg den.

Scandic på nivåer under 50 kr är en orimlig värdering i dagens läge och framtidsutsikter. Jämför med Volvo, där har vi en övervärdering.
Citera
2020-04-09, 11:09
Medlem
Jag köpte en luftrenare för ett tag sen, en LightAir.
https://www.lightair.com/

Har nu även köpt aktier i företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in