2020-04-09, 08:53
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Oj oj, här tar vi i med kraftuttryck ända nerifrån tårna ser jag. Dödligheten för säsongsinfluensa är 0.1 procent, dödligheten för covid-19 är 0.6 procent. Fullt jämförbart och då kan du fakturera in att det vaccineras mot influensa. Ändå dör folk och du är självklart fri att anse människor som smittar andra ned influensavirus är "mördare".

Själv kallar jag dig för vad du är, en clown.
Du har inga bevis för den procenträkningen på dödlighet. Det kommer att visa sig.
Att poängtera att covid 19 är influensa är enbart ett utryck för normalcy bias. Du kan inte hjälpa det, det är din kognition som påverkas av att befinna sig i en krissituation.
Citera
2020-04-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
För resten av landet ja. Stockholm håller på att vända. Eller missade du dagens PK?

Som jag skrev.
Det behövs ytterligare några dagar med positiva siffror innan man kan konstatera detta som en trend. Nästa vecka går detta att avläsa tidigast.
Har du missat läran om trendanalys i dina skolstudier? 😃
Citera
2020-04-09, 08:56
Medlem
Aversions avatar
Konstaterandet är människor är dumma i huvudet generellt, kan inte ta till sig statistik och underlag.
Tyvärr kommer procentuellt många fler människor dö i Sverige, helt i onödan, på grund av svenskars komfortism och ignorans.
Det hade fungerat bra att hålla samhället öppet om folk hade skyddat sig och hållit avstånd, nu har vi istället mördat våra stackars gamlingar.

Jag föraktar alla ”ähh det kan inte hända här i Sverige”...-människor.

Sverige följer fortfarande Italiens kurva. Exakt som den gjort sedan många veckor tillbaks.

https://ourworldindata.org/8c9e2bb0-5bda-4ba2-a66d-e2cc4a4bddf1
Citera
2020-04-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Dödligheten för säsongsinfluensa är 0.1 procent, dödligheten för covid-19 är 0.6 procent. Fullt jämförbart och då kan du fakturera in att det vaccineras mot influensa. Ändå dör folk och du är självklart fri att anse människor som smittar andra ned influensavirus är "mördare".

Själv kallar jag dig för vad du är, en clown.

Hoppsan....
Källa pa 0,1%?
Har du slutfacit pa 0,6% corona-avlidna, eller skjuter du fran höften?
Teoretisk om du har rätt pa % (vilket du inte har) - 6 x mer avlidna är 'jämforbart' ?

Troll säger jag.
Citera
2020-04-09, 08:58
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Nu frågade du inte mig, men jag kan berätta hur jag haft det. Även om jag inte fått testa mig då, så visst, det kan vara något annat men det känns knepigt. Oidentifierbart. Har haft tur, är inte allvarligt.

Svajig låg feber som kommer och går, någon dust om dagen. De senaste dagarna bara en gång om dagen. Låg dock, Max 38 i början. (Har normalt låg kroppstemperatur så det känns direkt när det går över 37.)

En knepig känsla i lungorna, ganska högt upp på huvudsakligen vänster sida. Ett tryck i revbenen och mot ryggen.

Men det värsta är den jävla tröttheten och mattheten. Jag orkar nästan ingenting.

Inga smaknedsättningar, ingen allvarlig hosta men lite.

Är väldigt sällan sjuk men något stämmer inte här. Försöker gå en promenad varje dag för att röra på arslet och inte förfalla totalt.
Kunde varit jag som skrivit detta då jag har exakt dessa symptom också.
Brukar normalt gå Power walks på mellan 1 och 2 timmar, men nu knappt en timme i lugnare tempo då jag känner av det i lungorna och sämre ork.
Citera
2020-04-09, 08:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack! Det borde väl vara idag då i sådana fall. Även om skärtorsdagen också bör räknas som påsk.
Ja, man kan tycka att den bör komma idag.
Jag har dock väntat rätt länge på att den ska presenteras, och det blir ständigt uppskjutet... Men vi får se.
Citera
2020-04-09, 08:59
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Håller med dig till hundra procent!

Finland börjar tillverka sin egen skyddsutrustning. De hade beställt 2milj andningsskydd - och fått dem. Men de visade sig inte hålla måttet..

Bara en sådan sak mitt i pandemin.. Att skicka skräp till andra länder till 10x det vanliga priset..

När det gäller lockdown då ska det gälla gentemot Kina. Inte en pryl därifrån. Och en pryl dit.
Exakt. Först ger de oss virus, sedan säljer de på oss defekt materiel. För att inte tala om exporten av deras modell för samhällskontroll.

Här har Sverige som ensamt land stått på sig bra, men vi har en hel del kommunistagenter som vi borde återbörda till dem oavsett.

Positivt är att den amerikanska, men också den brittiska regeringen vad jag förstår börjat vakna. Senast häromdagen meddelade Trump att de nu blickar mot att frysa utbetalningar till WHO - som av Japans vice premiärminister kallas China Health Organisation.
Citera
2020-04-09, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu sa han ju att han ”hoppas”. Det betyder ju inte att det faktiskt kommer ske.
Vi får väl se. Kanske visar den inte på vad vi alla önskar. Jobbigt om det pekar på att vi har kommit 1% av vägen..

Sant, jag funderade mest på hur stor sannolikheten är att den skulle kunna komma på långfredagen. Känns inte troligt.

Ja det skulle såklart vara tungt. Denna som kommer nu var väl för hela landet? Skulle det inte göras en bara för Stockholm innan också? Har vi sett något där?
Citera
2020-04-09, 09:00
Medlem
obscenitets avatar
Jag påstår att Sverige i hög grad har en befolkning som tenderar att hantera kriser genom normalcy bias:
One of the most relevant psychological biases is called the normalcy bias. This bias refers to our tendency to expect that things will continue to occur in the future the way they have typically occurred in the past (to continue to be “normal”), which can lead us to underestimate both the likelihood of a disaster occurring and how bad the disaster is when it does occur. And apparently, 70 percent or so people thought to fall prey to this bias during a disaster . Källa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/between-you-and-me/202003/how-psychological-biases-shaped-my-response-pandemic

Jag tro att siffran i Sverige dock är högre än 70 procent för normalcy bias (framförallt för två veckor sedan).
Citera
2020-04-09, 09:01
Medlem
Det går fort nu. Helt plötsligt är viruset runt knuten. En bekant åkte nyss in på AVA, pga Covid19. Ålder: 47. Han är överviktig och har påverkat hjärta sedan tidigare. I övrigt frisk. Han kämpar för sitt liv.

Många svenskar kommer att lära sig vad riskgrupp betyder. Var och varannan svensk tillhör ju en riskgrupp, av olika skäl.
Citera
2020-04-09, 09:01
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Konstaterandet är människor är dumma i huvudet generellt, kan inte ta till sig statistik och underlag.
Tyvärr kommer procentuellt många fler människor dö i Sverige, helt i onödan, på grund av svenskars komfortism och ignorans.
Det hade fungerat bra att hålla samhället öppet om folk hade skyddat sig och hållit avstånd, nu har vi istället mördat våra stackars gamlingar.

Jag föraktar alla ”ähh det kan inte hända här i Sverige”...-människor.

Sverige följer fortfarande Italiens kurva. Exakt som den gjort sedan många veckor tillbaks.

https://ourworldindata.org/8c9e2bb0-5bda-4ba2-a66d-e2cc4a4bddf1

Ja detta i kombination med att våra myndigheter är lika slappa, bäddar för att vi går mot ett riktigt illa läge. Men det har låtit så här från myndighetshåll: "Det finns ingen chans att smittan når Sverige", när den väl är här "Det finns ingen chans att det blir allmänspridning", när det väl har spridits till tiotusentals "Vi har nått peaken nu", men det ökar ändå...Hur ska vanligt folk tolka en sån "expertmyndighet"? Jo att det inte är någon större fara för individen. Visst man säger stanna hemma, men det är knappast tillräckligt.
Citera
2020-04-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns säkert massor med orsaker till deras superäcklga beteende. Men det kvittar. Alla är lika dåliga.

Nej, Kina är verkligen ett land man inte vill ha att göra med.

Kineserna blir väldigt griniga och sura när eländet kallas Kinavirus. Men det är just vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in