2020-04-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Den enda som jag tycker är förtroendingivande är Björn Olsen som är tvärsäker på att vara osäker eftersom det är ett nytt virus som man ska ha respekt för, och ta höjd för allting, och vara proaktiv.

Det är inte bara förtroendeingivande det är precis så man bör bemöta något man inte förstår, det är naturligt i oss också att vi har rädsla för det okända.

I stället ber man nu samhället lyssna på myndigheter och regering som knappt gjort ett rätt under alla år de suttit vid makten, som harklar sig i var och varannan mening och skyller i från sig på ospecifika massor så som "regionerna inte tagit sitt ansvar" osv.

Det är vansinne.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Så du bygger en hel tes om att du inte litar på honom för att han är tvärsäker, och så citerar du honom där han säger "Men vi gissar"...? Ok...

Ok, men läs mitt inlägg igen så kanske du förstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kort ock gott så är lidandet och döden runt hörnet!
Bara jävla idioter undviker att skydda sig.
Jag överlevde smärtfritt. Läs datan från Italien, Kina och den som börjar framträda i Sverige så ser du att de allra flesta överlever. Så sover du bättre sen.
Citera
2020-04-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Men du är väl familjär med grafer antar jag om du har en master i statistik? Vad skulle du kalla en linje som är näst in till horisontell i en logaritmiskgraf?

En horisontell linje i en logaritmisk graf är även en horisontell linje i en traditionell graf
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Trumps presskonferens börjar nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Har du svårt att läsa [i artikeln]: "enligt uppgifter till Aftonbladet"
Det innebär att de bara spånar, de har ingen källa.
Annars hade det stått "enligt Stockholmpolisen" eller "enligt SLL", kanske till och med ett namn.

Vet du hur en kvällstidning fungerar? Det är inte en vettig nyhetskanal.

Aftonbladet HAR en poliskälla. Suck.

"Ulf Bajas på Stockholmpolisen bekräftar coronainsatsen men vill inte lämna några närmare uppgifter." (Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
Citera
2020-04-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, där hade jag fel. Tack för upplysningen.

Lätt hänt, ofta svårare att erkänna att man har fel 🙂
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Nu kommer Orten

Jomensåatt, som Stenmark sa...

Hä löns int förklar för den som int begrip.

EDIT: Det finns någon typ av diagnos i botten.
Senast redigerad av orvarino 2020-04-08 kl. 23:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller 100% med dig. Statistiker som Anders Tegnell pratar om folk som siffror i ett diagram som han inte får det utfallet han vill ha med. Det är oerhört tragiskt. Ingen gång har jag hört honom säga någonting om de anhöriga, sörjande till de personerna bakom de "siffrorna". Han är oerhört kall och så tvärsäker om allting så jag förstår att många tror honom, och litar till hans uttalanden.

Som människokännare så vet man att när människor är tvärsäkra och inte kan ta in någon annan information än den som stödjer deras "tes" så ska man dra öronen åt sig.

Jag skulle känna mig mycket mer säker på Anders Tegnell och FoHM om dem var mer seriösa och faktiskt sa rätt ut att de är osäkra på sina prognoser (som ofta bygger på andra influensor), och istället påpekade att de faktiskt inte kan veta. Och inte som Anders Tegnell brukar säga;

- Men vi gissar, alla länder gissar, Norge också.

Det inger inte förtroende. Den enda som jag tycker är förtroendingivande är Björn Olsen som är tvärsäker på att vara osäker eftersom det är ett nytt virus som man ska ha respekt för, och ta höjd för allting, och vara proaktiv.
Håller med er båda två!
Om Anders T säger något så får man utgå från att det förhåller sig tvärtom!
Björn Olsen är mycket förtroendeingivande!
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Haha ja exakt, så jäkla tragiskt. De sitter å lappar siffror och hittepå statistik hit och dit och felciterar AT. Det är rätt uppenbart att det är en jakt efter syndabock, de har väl inget bättre för sig. Nåväl, faktum kvarstår att Tegnell styr skutan i krisen och landet kommer överleva. Trixa på ni troll där ute med era siffror, vad ni skriver här betyder lite när FHM yttrat sig. Era ord försvinner i cyberrymden och AT är den enda som kommer bli ihågkommen. Den hatiska vite konspirationsteoretikern i sin källare kommer glömmas bort.

Ett litet urval av Tegnell-citat:

Tycker du att han hade rätt?

- ”Det (viruset) smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger.”

- Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”

- ”Viruset sprids inte heller i andra länder.”

- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.,,

- I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.”

- “Det finns ingen kunskap någonsin som visar att den här typen av sjukdomar påverkas om man begränsar sina sociala kontakter.”

- ”Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden.”

- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.”

- ”I Italien verkar det vara ganska klart att det (viruset) kommer från en källa, och att man har rätt bra kontroll på vilka som möjligen kan vara utsatta och sånt...öhhh det tror jag inte ska behöva bli så stort”

- ”Vår grundbedömning för en omfattande spridning i Sverige är att den risken fortfarande är låg.”

- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.”

- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa”

- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” [Sverige 687 döda – Resten av Skandinavien 365 döda]

- Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat...Så vi kan förvänta oss en peak nu, kanske också imorgon, men sen borde det lugna sig igen.” [sagt den 5:e mars]

- ”Jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.”

- ”Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [sagt den 8:e mars]

“Jag är väldigt tveksam till att det hade gjort någon större skillnad.” (Ett tidigare besöksförbud på äldreboenden)
Citera
2020-04-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Va?

Pratar du om FHMS kurva de presenterat sedan start?
Det är en exempelkurva utan siffror på axlarna. Det är alltså bara en optimal modell.

Inte trodde du att kurvan visade Sveriges utveckling i Corona? Blir fan mörkrädd isåfall.

Återigen, varför är du så besatt av ögonblicksmodeller? Du kommer aldrig komma vidare i ditt tankesätt då. Det är vi som borde bli mörkrädda för dina "optimala modeller" eller? Sitter du alltid och drar en handtralla till examensbeviset när du skriver här?
Citera
2020-04-08, 23:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fler ska bortsorteras i triage om Centerpartiet får bestämma.

Centerpartisters krav: Sverige måste ta emot migranter från coronadrabbade flyktingläger

https://nyheteridag.se/centerpartisters-krav-sverige-maste-ta-emot-migranter-fran-coronadrabbade-flyktinglager/
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hoppas folk äntligen inser att C är nästan lika skogstokiga som MP. Helt vansinnigt att bjuda in smittade när vi redan har ett mindre utbrott här.
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är väl jättebra om dom sitter i lägret och smittar varandra.
Tegnell kommer bli grön av avundsjuka på hur fort dom får flockimmunitet.
Dessutom så får ju barn aldrig någonsin någon allvarlig sjukdom.
Sen så bör EU se till att transportera hem denna immuna grupp så dom kan skydda dom äldre i sina hemländer.

- Du har rätt. Det här handlar inte om att skydda människor som löper stor risk att bli allvarligt sjuka av Covid-19.

Det här handlar om att snabbt suga upp det utrymme som uppstår när Europas ursprungsbefolkning dör. Döda européer ersätts snabbt med nybyggare, medan européerna ägnar uppmärksamheten åt att sörja sjukdomens offer.

Centerpartisternas förslag är skamligt. Europa är den kontinent som har drabbats hårdast av Covid-19. I detta läge, vill Abir Al-Sahlani och Ida Alterå att Européer ska visa omtanke mot människor från andra kontinenter. Det borde vara tvärtom. Centerpartisterna hånar döende européer.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta kommer att minska antalet flyktingar i världen och det är väl det som C är rädda för. Nu gäller det att roffa åt sig innan de dör så att säga.

- Det finns ingen risk att antalet flyktingar kommer att minska. Afrikaner och muslimer har så fantastisk fruktsamhet att folkvandringarna kommer att fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in