2020-04-08, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Läs artikeln, please.

Ja läs artikeln, please.
Citat:
Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
Citat:
Över 20 poliser med kravallutbildning kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.

Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt om vårdplatserna tar slut.
Citera
2020-04-08, 23:42
Medlem
Tegnells sätt att räkna:
Dag1 10döda
Dag2 20döda
Dag3 30döda
Dag4 40döda
=100döda

Hmmm det där ser inte bra ut 🤔
Vi räknar så här istället

Dag1 25döda
Dag2 25döda
Dag3 25döda
Dag4 25döda
=100döda

Bra va, det ökar inte 🙂
Citera
2020-04-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kort ock gott så är lidandet och döden runt hörnet!
Bara jävla idioter undviker att skydda sig.

Döden är alltid runt hörnet.
Du kan inte fly från den.
Liemannen vinner alltid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Har vi bara 250, länka källa eller är det en s.k egen uppfattning beslut?
Finns länk av en annan om du bläddrar bakåt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
ja, det hoppas man, men eftersom själva utformningen av lss-boende och äldreboende liknar varandra så, med kontakter mellan personal/vårdtagare så...ja, sorgligt är det, och sorgligast av allt att många (i ledande ställning) verkar sakna empati. Har man empati kommer man ju automatiskt på massa förebyggande åtgärder...

Håller 100% med dig. Statistiker som Anders Tegnell pratar om folk som siffror i ett diagram som han inte får det utfallet han vill ha med. Det är oerhört tragiskt. Ingen gång har jag hört honom säga någonting om de anhöriga, sörjande till de personerna bakom de "siffrorna". Han är oerhört kall och så tvärsäker om allting så jag förstår att många tror honom, och litar till hans uttalanden.

Som människokännare så vet man att när människor är tvärsäkra och inte kan ta in någon annan information än den som stödjer deras "tes" så ska man dra öronen åt sig.

Jag skulle känna mig mycket mer säker på Anders Tegnell och FoHM om dem var mer seriösa och faktiskt sa rätt ut att de är osäkra på sina prognoser (som ofta bygger på andra influensor), och istället påpekade att de faktiskt inte kan veta. Och inte som Anders Tegnell brukar säga;

- Men vi gissar, alla länder gissar, Norge också.

Det inger inte förtroende. Den enda som jag tycker är förtroendingivande är Björn Olsen som är tvärsäker på att vara osäker eftersom det är ett nytt virus som man ska ha respekt för, och ta höjd för allting, och vara proaktiv.
Citera
2020-04-08, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Jag förstår att det är svårt att förstå hur en expert tänker i och med att du är n hobbypajas men en expert ändrar sig allt eftersom bättre information strömmar in. Häpnadsväckande!

Vilken bättre info?
Citera
2020-04-08, 23:44
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
”Vem har sagt att han är säker? Det är ett påstående, som är troligt dessutom.”

Fundera på de meningarna igen? De var om inte annat helt fantastiskt roligt formulerade, men innebörden går inte ihop?

Är du en papegojja? Eller gillar du bara att papegojja?

Men kul att du tycker du finner troliga påståenden roliga, då måste du finna Tegnell dötråkig, så sällan som han påstår något troligt.
Citera
2020-04-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men vi är bedrövliga på att följa lagen.

Att avlidna blir liggande länge beror framförallt på svenskarnas inställning till döden, tror Ulf Lerneus.

--Begravningarna speglar hur samhället mår. Vi har många gånger svårt med tiden. Inte ens vid ett dödsfall stannar vi upp. Vi ska hinna med allt annat också. Det är inte så att almanackan förändras på grund av ett dödsfall, säger han.

Förutom att många vill vänta för att hinna samla anhöriga skapas köer då alla vill ha begravning på fredagar. Ulf Lerneus och Mats Larsson pratar om vad de kallar en svensk begravningstradition, unik i världen.

Trots att vi gjorde den här lagändringen har vi den längsta tiden mellan dödsfall och begravning. Vi är rätt så unika. När man pratar med europeiska kollegor har de liten förståelse för det, säger Ulf Lerneus.

– Där kan man tillägga att många som kommer från andra länder…korta tider med judar och muslimer, de har inte anammat den svenska traditionen, säger Mats Larsson

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6483150

Artikeln är från 2016. Tack ändå!
Hur ser det ut idag tro?
Citera
2020-04-08, 23:46
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller 100% med dig. Statistiker som Anders Tegnell pratar om folk som siffror i ett diagram som han inte får det utfallet han vill ha med. Det är oerhört tragiskt. Ingen gång har jag hört honom säga någonting om de anhöriga, sörjande till de personerna bakom de "siffrorna". Han är oerhört kall och så tvärsäker om allting så jag förstår att många tror honom, och litar till hans uttalanden.

Som människokännare så vet man att när människor är tvärsäkra och inte kan ta in någon annan information än den som stödjer deras "tes" så ska man dra öronen åt sig.

Jag skulle känna mig mycket mer säker på Anders Tegnell och FoHM om dem var mer seriösa och faktiskt sa rätt ut att de är osäkra på sina prognoser (som ofta bygger på andra influensor), och istället påpekade att de faktiskt inte kan veta. Och inte som Anders Tegnell brukar säga;

- Men vi gissar, alla länder gissar, Norge också.

Det inger inte förtroende. Den enda som jag tycker är förtroendingivande är Björn Olsen som är tvärsäker på att vara osäker eftersom det är ett nytt virus som man ska ha respekt för, och ta höjd för allting, och vara proaktiv.

Så du bygger en hel tes om att du inte litar på honom för att han är tvärsäker, och så citerar du honom där han säger "Men vi gissar"...? Ok...
Citera
2020-04-08, 23:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja jag säger inget om att provtagningen förmodligen är riktigt dålig och rapporteringen än mer så i Sverige.
Men antalet allvarliga fall bör reflektera antalet smittade i samhället (sen vet man förstås inte eftersom det nyligen presenterades att 40% av de smittade dött på äldre boenden).

Vad som är objektivt sant eller inte är svårt att säga, men det FHM refererar till är sina provtagningssiffror och den kurvan är mycket riktig ganska platt för tillfället om det praktiskt betyder något är en helt annan diskussion.
Jo vist. Men med våra svajiga linjer är det nästan omöjligt att utläsa trender. Det går upp på nya smittade , ny inlagda, ny på IVA och döda. Men om Tegnell tror sig se en trend som är positiv får vi hoppas att han denna gång har rätt.
Citera
2020-04-08, 23:47
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Jag förstår att det är svårt att förstå hur en expert tänker i och med att du är n hobbypajas men en expert ändrar sig allt eftersom bättre information strömmar in. Häpnadsväckande!

Bättre information strömmade in redan i Januari kring detta, och han ändrade sig först i April. Det har kostat otaliga människor livet, men det är förstås bara petitesser i din värld?
Citera
2020-04-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.anonym
Jag var aningen misstänksam mot dig. Efter att ha följt tråden sporadiskt måste jag erkänna dig som kunnig. Du är en av de fåtal som behandlar ämnet med balans.

Vill bara tillägga, inte till dig.

Diabetes är en en riskfaktor då det uppstår, ibland, insulinresistens vid infektioner. Risken med blodtryck är att oftast finns det bakomliggande orsaker bakom högt blodtryck.

Tack för det, även om inlägget var lite kryptiskt. Har inget att tillägga angående riskfaktorer, de är reella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in