2020-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De 96 har alltså dött från några dagar tillbaka i tiden fram till idag. Alltså inte alla idag.

Alltså vad är det med Flashback och inte kunna förstå siffror? Gå in på FHMs sida och dra ut.

Sen mäter ju länder helt olika. Blir omöjligt att jämföra.

Tror du att alla dagens siffror har redovisats eller är det även idag samma eftersläpning som det alltid har varit tro?
Citera
2020-04-08, 22:03
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och andra vågen tar resten. menar du?
Resten? Lek med tanken att det blir som spanskan 3 -6 procent
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det handlar troligen om att hålla majoriteten lugn. Vi har dock en ovanligt ökad dödlighet i detta virus.

Men det är ett dubbeleggat svärd. Dessa människor kommer borga för ökad spriddning av viruset då de inte kommer ta till samma eller några försiktighetsåtgärder kommande tid.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Så sthlm regionen hemsida sprider fake News?
"Det kan finnas en eftersläpning i inrapporteringen."..skriver dom också. T. ex Tyskland som av många kallas ett föredöme har en enorm eftersrläpning i registreringen av smittade, den är enormt mycket större än eftersläpningen i döda. Kolla här och skrolla ner till kurvan med smittade på sidan 3, se hur många som är rapporterade på tidigare datum:
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-04-08-en.pdf?__blob=publicationFile
Citera
Medlem
flummeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Helt enkelt för att de som bestämmer tror att folk kommer att bli arga när de nekas vård. Jag kan förstå om folk som betalat skatt i många år blir förbannade att de inte får vård när de för en gångs skull verkligen behöver den.
Men nu är det som det är. Sverige hade ingen beredskap alls för pandemier. Man har medvetet nedmonterat den beredskap som fanns. Det är en total katastrof och ansvariga borde ställas inför rätta när detta någon gång lugnar ner sig.
Ja det förstår jag med.. jag kommenterade på varför beredskapen höjs när de samtidigt säger att det planats ut.. låter märkligt med den kombon..
Citera
2020-04-08, 22:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat.Respekt till Danmarks Mette som är kvinna nog att medge sitt misstag och inte låta prestige gå ut över sitt folks hälsa, hade jag faktiskt inte väntat mig.

Misstag?
Ja, att man gick emot sina experter och fattade känslobaserade beslut. Därtill kritiserade Sveriges taktik.

Man fick inte bättre siffror än Sverige och har kort sagt stängt skolorna helt i onödan och tappat tid.

Nu är risken att barnen inte är tillräckligt smittade och det drar med sig en överföring till de äldre.

Man måste vara väldigt väldigt försiktig när man öppnar skolorna så det inte ballar ur, förhoppningsvis är tillräckligt många smittade trots allt.
Citera
2020-04-08, 22:05
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor.
Jo, men vi som bor i Sverige bör, om det nu är relevant att jämföra med spanskan, beakta att ca 40 000 utan 6 miljoner invånare dog, dvs ca 0,7%. Dödligheten varierade stort över landet. En orsak var att olika delar av landet drabbades olika hårt av de tre vågorna, där den andra hade högst dödlighet.
Citera
Medlem
pettachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det kom senare.
I den första vågen var det mest gamla, barn och tidigare sjuka.
Första vågen var oerhört mild och tog väldigt få liv. Andra och tredje vågen var skoningslös speciellt mot yngre friska.
Medelåldern på avlidna var 28 år.
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Varför frågar du här på Flashback? Det framgår ganska tydligt i artikeln varför dom placerar poliser i beredskap. Är du bara här för att piska upp stämningen? Det känns ju lite onödigt.

Säg det till Tegnell och Rövfen.

Adidas-folket är urförbannade på ovanstående personer bl.a, och i no-go zonerna har vi den kraftigaste förekomsten av illegala vapen, har sett vissa som helt oblygt hållit på och meckla med sina vapen invid sina bilar.

Du kan kallt räkna med att några tar mer sig kanonerna till sjukan, och vad jag vet står sig snutens skyddsvästar ganska illa mot Kalashnikovs, då får dom ringa ut nationella insatsstyrkan, för dom kommer inte att fixa en uppretad beväpnad massa även om de skulle ha förstärkningsvapen till piketen.

Så om det är fullt och en större klan kommer farandes, kan området runt ett akutintag bli som en gammaldags västernfilm där alla kutar runt och pangar, med skillnaden att de flesta idag kör med automatvapen.Dags för akuterna att skaffa 15mm lexanfönster mao...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi förstod nu i Aktuellt vad som menas på att det är en "platå" och börjar plana ut. Det är antalet nysmittade som nu eller för några dagar sedan var som störst. Det sa Giesecke och det har jag också förutspått en tid. Detta sker vid ca 30% smittade i regionen.

Men antalet döda och IVA-behövande har en eftersläpning på 2-3 veckor. Så antalet döda per dag i Stockholm ökar 2-3 veckor till.

För 2-3 veckor sedan var ca 6% av Stockholmarna smittade. Idag är det alltså 30%. Det innebär att antalet döda per dag ökar ca 5 gånger gentemot nuläget. I nuläget ligger det på ca 70/dag, alltså kan man tro på ca 350 per dag när det peakar om ca 2-3 veckor.

Fetmarkerat: Folkhälsomyndighetens ambition har ju varit att äldre inte ska smittas, och om det lyckas finns det inte anledning att vara säker på att fem gånger fler kommer dö om 2-3 veckor än idag. Det kan vara så att andelen äldre bland de som smittas har minskat.

Fast uppriktigt sagt så är vet jag inte, med tanke på att smitta kommit in på många äldreboenden. Det alltså risk att de som blev sjuka förra veckan i högre grad än de som blev sjuka veckan innan det, utgörs av äldre.

Men vi vet inte...så jag vänder mig fortfarande mot kalkyler likt ovanstående.
Senast redigerad av Troian 2020-04-08 kl. 22:10.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även Finland 6588, mer än Sverige med.

Sverige på 42 plats i världen om tester.
Sverige rapporterar antal tester en gång per vecka. Förra gången var förra torsdagen. Nästa är i morgon.
Citera
2020-04-08, 22:06
Medlem
Vasterass avatar
Vill du inte bli smittad så vidta åtgärder.
Denna smitta kan komma i omgångar och i värsta fall bli värre i framtiden.

Bli inte smittad, det är det bästa råd att ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in