2020-04-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag kan förstå om man är en av dom som är 65+ och skall åka till jobbet varje morgon eftersom man inte haft råd att ta ut Pension.
Ett par turer i tunnelbanan måste innebära säker smitta och stor risk...

Jag är inte 65+ men min mamma är däromkring och har 3-4 underliggande riskfaktorer. Trots detta har hon in i det längsta kämpat och jobbat på, på det äldreboende hon jobbar på (självklart utan adekvata skydd). Mamma har jobbat inom vården hela sitt liv och betalat skatt och slitit.

Hon skulle ha en extremt dålig chans på IVA antagligen. Så jag tvingade bort henne från jobbet för några dar sen, precis innan epidemin utbröt på äldreboendena här. Det krävdes lång övertalning, hon ville så klart inte överge de äldre. Nu blir hon ledig ett par veckor men måste försöka hindra henne att gå tillbaka tills det är säkert igen.

Det sorgligaste av allt, är att hon fortfarande tror på systemet. Hon har ju jobbat hårt och inte följt med lika noga som jag gjort på sistone i nyheterna. Hon vet att läget är allvarligt så klart men hon tror väl ändå på nåt sätt att det skulle finnas plats för henne på sjukhuset. Att de skulle ta in henne. Det är så jäkla sorgligt att se. Hon skulle hamna längst ner i kön direkt, med sina riskfaktorer.

Och nu har hon haft "bara lite hosta" de senaste dagarna....

Ja den som lever får se.
Citera
2020-04-08, 21:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast Spanska Sjukan drabbade väl i väldigt hög grad unga (män)?

Det kom senare.
I den första vågen var det mest gamla, barn och tidigare sjuka.
Citera
2020-04-08, 21:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det bygger på data från Kina och den fördelningen bland åldersgrupper och det ser inte jag skulle påverkar antalet döda. Det fanns säkert många som höll sig undan smittan och däribland gamla, innan och efter kraftfulla karantäner.

Jag vet inte hur Kinas äldreomsorg fungerar, men jag kan tänka mig att många äldre kineser, likt i Italien, tas om hand av om sina barn. Å andra sidan så är det (gissar jag?) fler äldre i exempelvis Sverige än i Kina per capita, vilket då potentiellt sett skulle kunna göra att Sverige drabbas hårdare.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående är väl egentligen att det känns väldigt osäkert att använda statistiken från Kina på varenda land på hela planeten.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man kan ju alltid hoppas men det blir svårt med bristen på skyddsutrustning och tester inom åldringsvård och hemtjänst men det kanske kommer med tiden. Sen kan man undra hur länge dessa gamla står ut med isolering i ett år. Unga klarar inte ens fyra veckor som det verkar. Men det blir ju ett eget val för dessa äldre att ta risken att dö i förtid då. Hur som helst ska dom då ändå räknas som döda i covid-19 om det nu avslutade livet på dom vare sig dom vill det eller inte.

Resonemanget från FHM betyder att unga snabbt smittas och får immunitet, vägen till flockimmunitet.

Det finns 1 327 395 unga mellan 20-30 år och om alla dessa smittas så har vi 2654 döda med 0,2% dödlighet (vi tar bara de talen och jämför, vi vet inte exakt). Detta bara av ett virus man inte vill bekämpa och nu kräver att unga utvecklar flockimmunitet för. I många andra fall kan man be människor att vara försiktiga eller införa regler och lagar för att hålla dödstal bland unga låga. Rökning kan leda till cancer och vi bekämpar rökning hos yngre, risken är också ett eget val och inte påtvingad. Totalt avled 3 593 invånare i åldrarna 15 år och äldre av lungcancer 2018. 43 per 100 000 invånare i åldern 15-29 år. Döda i självmord bland unga mellan 15-29 år var 161 personer 2018 och vi försöker motverka det med. År 2018 omkom 324 personer i trafiken och här har vi nollvision.

Tänker verkligen FHM rätt då det gäller folkhälsan och yngre? Hur jag än ser på det finns ingen vinst med FHM strategi, bara mer död. Så räknar även de flesta andra länder i världen. Vi kanske är bättre och starkare än alla andra, magiska, eller så räknar man att vi är så förlåtande att detta är rimliga offer för att ekonomin ska skonas och hjulen rulla.

Sen den långsiktiga folkhälsan FHM gärna tar upp. Alla inom vården räknas tydligen inte med utbränning, psykiska problem, död och annat i spåren av detta om det går riktigt illa.

Förlåt, mycket text för dig där som kanske inte önskades, jag drev iväg.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om allt ovanstående. Men från artikeln du länkade till i ditt förra inlägg:

Citat:
Neil Ferguson’s team at Imperial College London has estimated the number of missed cases based on how many people who were evacuated from Wuhan tested positive. They concluded that the infection fatality rate in China is 0.66 per cent.

...

At the other end of the spectrum, Jason Oke at the University of Oxford thinks not all of the deaths attributed to the coronavirus are caused by it. He points out that while there is an excess of deaths in Italy according to EuroMOMO, a public health monitoring organisation, it isn’t as large as that during the last bad flu season in 2016. His team thinks the infection fatality rate could be as low as 0,1 per cent.

https://www.newscientist.com/article/2239497-why-we-still-dont-know-what-the-death-rate-is-for-covid-19/

En forskargrupp beräknar alltså dödligheten (i Kina) till 0,66 procent. En annan forskare gör bedömningen 0,1 procent. Jag ska inte försöka ge mig på att bedöma vilka forskare som gör rätt, men jag tror vi kan konstatera att dödligheten (infection fatality rate) är väldigt osäker, och det tror jag även att de flesta forskare skulle hålla med om.
Citera
2020-04-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
96 döda svenskar nu på wordonline...vi ligger alltså minnst på 100 om dagen

De 96 har alltså dött från några dagar tillbaka i tiden fram till idag. Alltså inte alla idag.

Alltså vad är det med Flashback och inte kunna förstå siffror? Gå in på FHMs sida och dra ut.

Sen mäter ju länder helt olika. Blir omöjligt att jämföra.
Senast redigerad av termozen 2020-04-08 kl. 22:01. Anledning: Felstavning
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast Spanska Sjukan drabbade väl i väldigt hög grad unga (män)?
Ja andra vågen:

”augusti kom den våldsamma och förödande andra vågen, vilket är en ovanlig tidpunkt för en influensaepidemi. Dödligheten var hög (5–25 gånger högre än normalt) och drabbade i ovanligt hög grad personer i åldersgruppen 20–40 år. Drygt hälften av dödsfallen inträffade i denna åldersgrupp. Denna andra våg spreds i ovanligt hög hastighet över världen. Kulmen nåddes på de flesta håll i oktober 1918.”
Citera
Avslutad
Jag hade tidigare ett ordutbyte i tråden med en idiot som påstod att vi har nått toppen "för utnyttjandet av IVA-platser ökar inte" . Läs detta så förstår ni hur många som just nu dör på äldreboenden av Corona utan att hamna på IVA eller en sjukhus, utan att ens gå diagnos. Så här är det när man är gammal och får Corona. Det finns ingen som kämpar för ens liv, ingen avancerad IVA-vård, ingen ECMO. Har man tur får man så mycket morfin så man inte har ångest.
Citat:
Catharina ville att hennes mamma skulle testas för coronaviruset, men fick svaret att ingen hade tid att komma dit och göra ett test.

– Vi svävade i någon slags ingenmansland. Utan sjukhusvård och det fanns ingen syrgashjälp på boendet. Hon bara låg där och led, kämpade för att fortsätta andas.

Efter över ett dygns kamp orkade inte Evas kropp längre. Morgonen efter somnade hon in.

– Jag höll hennes hand och hörde hur hon tog sina sista andetag. När hon kvävdes till döds. Sedan var hon borta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-aldreb

Mörkertalet på äldreboenden är stort.
Citera
2020-04-08, 22:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Dette er forferdelig trist Kan Sverige spørre Norge og andre naboland om hjelp?

Tack för dina fina ord. Dina ord värmer så man får nästan tårar. Tack igen för att du tänker på oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Den Vitryske presidenten Alexander Lukasenko har sagt att man ska dricka Vodka och bada bastu det håller Viruset borta.Han fick kritik efter detta hehe.Men det stämmer ju?

Hehe, ja bastu är nog inte så dumt. Vodkan är lockande men inte särskilt bra då de vita blodkropparna minskar kraftigt. Däremot i karantän är det nog trevligt att sysselsätta sig med så länge de inte blir smittade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
96 döda svenskar nu på wordonline...vi ligger alltså minnst på 100 om dagen

Om du kikar per registrerad dödsdag så finns data i länken nedan. Bara att bläddra bland fall, IVA-vårdade och avlidna per dödsdag.

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag säger som sagt inte emot. Det finns dock tecken på att det stabiliserat sig. Sen är det alldeles för tidigt att avgöra det.
Gisecke har nog rätt i att om det ser likadant ut om en vecka så kan man nog dra den slutsatsen.

Jag söker ljus i detta jävla mörker, så kanske ser tacken som egentlig inte finns. Vem vet.

Var exakt på Platz är det du tittar - är det fliken där fall per dag redovisas som stapeldiagram?
Citera
2020-04-08, 22:02
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Till att börja med, Tegnell påstod att dödsfallen hade slutat växa i Stockholm, jag visade en graf som fått data från FHM, vilken visar att det ökningstakten av antalet döda ökar inte lika mycket DET SENASTE DYGNET.
Om du inte begriper problematiken i detta är du bortom all räddning.

Vidare antyder du att det finns mer statistik någon annanstans som endast FHM har tillgång till.
Eftersom jag motbevisade Tegnells påstående är det helt irrelevant huruvida
Du verkar således inte begripa vad Stockholm är, då inte spelar någon som helst roll vad som sker på subnivå om man talar om Stockholm som helhet.
Vidare verkar du inte begripit vad jag menade med datapunkt. Datapunkt i det här fallet är Antalet döda den 8:e April.

Eller menar du kanske Tegnell är synsk och därmed har datapunkter döda efter den 8:e April?

Om du istället skulle få för dig att c19:s data är förvanskade kan du istället gå in på
Johns Hopkins hemsida och få ungefär samma siffror
eller så kan du gå in på FHM egen hemsida och få fram samma siffror. (Notera att FHM sida är närmast kliniskt ren på statistik över döda utan koncentrerar sig på antalet smittade trots att de anser detta vara oväsentligt vilket är anledningen till att de inte testar (se https://tegnellcitat.se/).
Skulle inte detta duga kan du gå in på worldometer som sammanställer all tillgänglig data från alla länder (med referenser)

Då det nu står helt klart för mig att du, på ren svenska, är dum i huvudet, avslutar jag härmed vidare diskussioner med dig här.
Tack för ett väldigt välkomponerat och genomtänkt svar. Mycket imponerande. Bara en liten detalj - Anders Tegnell sa aldrig på pressträffen att antalet DÖDA i Stockholm hade planat ut. Han visade ett diagram över antalet FALL och sa ”här ser man väldigt tydligt att vi har en avplaning i Stockholm som har blivit väldigt tydlig nu. Och i Stockholm ligger kanske r under ett vid det här laget. I alla fall något under.”

Om du känner för att dubbelkolla så ligger pressträffen i sin helhet uppe på SVT play. Börja titta ungefär sju minuter in.

Så innan du - den RIKTIGA forskaren sitter och idiotförklara andra borde du kanske åtminstone kolla grundläggande fakta. Men det kanske finns goda skäl varför du är en före detta forskare.

Med det avslutar även jag diskussionen och överlåter till andra att göra bedömningen av vem som är dum i huvudet.
Citera
2020-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag hade tidigare ett ordutbyte i tråden med en idiot som påstod att vi har nått toppen "för utnyttjandet av IVA-platser ökar inte" . Läs detta så förstår ni hur många som just nu dör på äldreboenden av Corona utan att hamna på IVA eller en sjukhus, utan att ens gå diagnos. Så här är det när man är gammal och får Corona. Det finns ingen som kämpar för ens liv, ingen avancerad IVA-vård, ingen ECMO. Har man tur får man så mycket morfin så man inte har ångest.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-aldreb

Mörkertalet på äldreboenden är stort.

Då ska du se mörkertalet i Norge där läkaren ringer in dödsfall från äldreboende. Och ingen check i något system görs om personen har testats för Corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in