Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Om du läser det jag skriver så skriver jag att för vi som är under 70 år och inte har nån bakomliggande sjukdom, så är risken att du ska dö eller hamna på IVA så mikroskopiskt liten.
Coron kan vara farligt för personer i riskgruppen. Eftersom corona är smittsamt så kan det då bli en överbelastning inom sjukvården. Det är därför olika länder inför olika förbud, inget annat.
Det man skulle ha gjort från början var att införa förbud för folk som ligger i riskgrupperna, inte för oss andra.
9 av 10 som får corona har inga symptom, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO och 88% av alla som hittills dött av det i Sverige är över 70 år.
Så sluta hamstra toapapper och lev ditt liv precis som vanligt är mitt råd.
Tack, bra sammanfattat. Det är viktigt att komma ihåg detta och ha lite perspektiv på saker och ting. Det finns ingen mening med att panika och skrika om att Sverige kommer dö, döda kommer ligga på gatorna i maj osv.
Däremot tycker jag inte man ska leva på som vanligt utan undvika sociala sammankomster, åk inte med SL om du absolut inte måste. Och för fan, stanna hemma om du är sjuk. Blir galen på hostiga personer man stöter på i affärer.
Sen finns det massor man skulle kunna göra inom äldreomsorgen, för där skötts saker och ting katastrofalt. Det är där den stora tragedin ligger.