2020-04-09, 12:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Återigen missar du poängen.

De tidiga prognoser du såg från folk i tråden som räknade med dublering var 3:e dag hade räknat ut detta redan då, de visste att R0 var mycket högre än 2.5, de baserade sina siffror på statistiken som redan då var uppenbar. De hade dock glömt att räkna med att Sverige är ett glesbefolkat land, med en mer självisolerande befolkningsbenägenhet, vilket har dragit ner hastigheten.

Resultatet kommer dock bli detsamma i slutändan, speciellt som den kokande grodan hinner märka ändå mindre när vattnet värms upp långsammare.

Den som lever får se. Jag tycker ändå det är onödigt för privatpersoner med hjälp av hemmasnickrade uträkningar måla upp domedagsscenarion.

Situationen är pissig men så länge sjukvården funkar så kommer vi klara oss från kaos. Vi får se hur det blir de kommande veckorna. Jag ser varje dag utan kaos som en dag närmare ett normalläge.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det var ju någon som spekulerade i att dödsfallen planar ut när landet nått 250 döda/ miljon invånare.
Belgien börjar närma sig 250 nu, skall bli spännande att se om det stabiliserar sig snart.
Ja, det blir intressant. Tack för noteringen, ska följa samma sak. Jag tror man kan se hela Belgien som en population då de bor tillräckligt tätt. Sverige är inte en polulation utan spridningen går olika snabbt i olika delar av landet. Ser man Stockholm som en population har de inte nått den gränsen än, ligger på knappt 200.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så jävla trött på er lögnare nu.

Jag hänvisade tillbaks till C19, som en annan mongoloid hänvisat till, men som saknade begåvning nog för att klara läsa siffror korrekt.
Då blev han tyst, men du kröp ut från din ryska trollsten, utan att ha en aning vad som diskuterats
SE så. Titta på Stockholms regionens hemsida så ser du att de ökade med 150 igår.
Citera
2020-04-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Du är lurad och de som lyckat och lura dig heter Lövfen, Tegnell och Hallengren.

Efter första minuten då alla dessa fall blev kända på äldreboende har de unisont pekat ut de anställda och ansvariga på boendena. De har insinuerat och påpekat har viktigt det är att tvätta händerna och sagt att "något har tagit in smittan", "de har EN smittkälla på boendet som de måste hitta", "de måste följa våra rekommendationer från FHM" underförstått att DE GJORT FEL osv.
Allt uttalat med insikten att den breda allmänheten ska tänka precis som du. Att de anställda är duma, de är ansvariga, de ska skuldbeläggas, inte vi politiker - titta inte på oss.

De som leder Sverige idag, och de tre som är mest inblandade, de ovan listade, har ett en tydlig strategi och det är att hålla igång samhället och att undvika all form att kritik när vi ser tillbaka senare i år och åren framöver. Hanteringen av Corona i Sverige kommer att blir en betydande valfråga 2022.
Det bästa sättet att undvika kritik är att peka på någon annan som är ansvarig och det sker hela tiden varje jag just nu av de tre ovan.

Sverige är tyvärr genom ruttet och de vi ser komma fram nu är fasadens baksida. Trots detta står AT och säger på PK igår, "Sweden have the best healtcare system in the world", men den sista meningen kom inte med i varken Rapport eller Aktuellt, de klippte precis innan. Detta blev till och med för MSM
för magstarkt vad han kräker ur sig.

Istället för att förmedla vidare det som du matas med, tänk efter varför dessa tre säger vad de gör, vad säger de inte och vad svarar de inte på, vad vill de uppnå?
Du kommer snabbt att hitta många dolda agendor och förklaringar när du börjar och tänkta lite kritiskt.

Det du beskriver är basala hygienrutiner som ska följas 24/7 i hela landet, oavsett situation.

Att tvätta händerna är skitviktigt i detta läge.

Löfven kan för fan inte tvätta och sprita händerna på alla uskor i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej! Jag har en närstående inom akutsjukvård.. De fanns inga prioriteringslistor. Förut..

SE så. Lunga ner dig nu.. Du verkar ta den här sjukdomen väldigt allvarligt?

Har du ngt jobb att gå t på dagen?

https://www.vardfokus.se/tidningen/1999/nr-10-1999-11/fyra-prioriteringsgrupper-ska-vagleda-vardgivarna/

Bara ett exempel. Ska bli kul att se hur du svamlar bort detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du har uppenbarligen inte alls en närstående inom akutsjukvård eftersom ditt påstående är helt fel och ren lögn. Grymt att du behöver ljuga för att kunna argumentera.
Nej du ljuger? Vrf sätter de upp kravallpolis utanför när de är lungt och gott om platser?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Enligt Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet så är 40% av stockholmarna smittade och kurvan börjar plana ut, vilket mycket väl kan stämma då de flesta smittade ej får symtom. Enligt SCB så dog det inte speciellt många fler människor i Stockholm under mars jämfört med tidigare år. Jag tror att väldigt många dör med Corona, inte av. Det kanske kommer bli lite fler döda under våren nu men de flesta av dom som dog hade annars trillat av pinnen under hösten. När vi tittar tillbaka på 2020 kommer vi ha ungefär lika många döda som tidigare år.

Börjar känna mig så lugn nu så det blir att gå ut och ta en öl på puben i helgen
Du menar att enl. tabellerna så dog så många av COVID-19 under mars samtidigt som det inte har gett något avtryck i statistiken.

Oki doki! Ta du dig en öl så kanske det klarnar.
Citera
2020-04-09, 12:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Om du läser det jag skriver så skriver jag att för vi som är under 70 år och inte har nån bakomliggande sjukdom, så är risken att du ska dö eller hamna på IVA så mikroskopiskt liten.

Coron kan vara farligt för personer i riskgruppen. Eftersom corona är smittsamt så kan det då bli en överbelastning inom sjukvården. Det är därför olika länder inför olika förbud, inget annat.

Det man skulle ha gjort från början var att införa förbud för folk som ligger i riskgrupperna, inte för oss andra.

9 av 10 som får corona har inga symptom, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO och 88% av alla som hittills dött av det i Sverige är över 70 år.

Så sluta hamstra toapapper och lev ditt liv precis som vanligt är mitt råd.

Tack, bra sammanfattat. Det är viktigt att komma ihåg detta och ha lite perspektiv på saker och ting. Det finns ingen mening med att panika och skrika om att Sverige kommer dö, döda kommer ligga på gatorna i maj osv.

Däremot tycker jag inte man ska leva på som vanligt utan undvika sociala sammankomster, åk inte med SL om du absolut inte måste. Och för fan, stanna hemma om du är sjuk. Blir galen på hostiga personer man stöter på i affärer.
Sen finns det massor man skulle kunna göra inom äldreomsorgen, för där skötts saker och ting katastrofalt. Det är där den stora tragedin ligger.
Citera
2020-04-09, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu gjorde du de igen. Svamlade bort när jag hade rätt..tror du går in i väggen snart...

Ignorera sådana narcissister. De skulle kunna fortsätta trolla och skydda regimen och FHM med Tegnell även om de så låg på IVA med andningssvårigheter.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du verkar plocka dina argument som du behagar. Originalposten var ett svar på uppskattningen 2,4 miljoner smittade som jag initialt svarade på. Jag bedömde den som alldeles för hög baserat på bland annat influensasentinelen som visade att 7 % av med förkylningssymptom har Covid-19. Om du antar att hela befolkningen har förkylningssymptom skulle antalet Covid-19 fall vara 700 000. Nu vet alla att så många är det inte, utan den siffran ligger snarare runt 10 % under vårvintern.

Bara 4% får förkylningssymptom av COVID-19. Dessutom är större delen alltid presymptomatiska, och en mindre del förblir helt assymptomatiska. Att då försöka uppskatta hur många som har COVID-19 i befolkningen utifrån hur många som har förkylningssymptom är därför väldigt opassande.

Jag tror inte heller att så många som 2.4 miljoner är smittade, men nog kan det vara så många som en miljon, även om de allra flesta inte ens har fått några symptom än.

Kan du nu förstå varför din användning av den gamla variantens sentinel är opassande?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är tusentals som postar i tråden, så självklart kan du hitta några knäppgökar som trott att 11 miljoner svenskar skulle dö. Hoppas det blir en tröst för dig att dessa har fel, och att det nu "bara" dör en person var 15:e minut och att alla över 80 får vara beredda på att det inte finns någon intensivvård åt dem, utan de får försöka bota sin covid-19 genom att dricka vatten och göra andningsövningar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8a1W/sa-kan-du-hejda-corona--och-avlasta-varden

Detta är vad svensk sjukvård nu kan erbjuda äldre när det gäller covid-19. Drick mycket vatten, gör andningsövningar, och hoppas du inte behöver intensivvård, för nån sådan har vi inte längre att erbjuda. Lycka till!

Fast att 80åringar inte får intensivvård handlar väl inte om att IVA-platserna inte räcker? Det hade de väl inte fått i ”vanliga” fall heller i många fall?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Enligt Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet så är 40% av stockholmarna smittade och kurvan börjar plana ut, vilket mycket väl kan stämma då de flesta smittade ej får symtom. Enligt SCB så dog det inte speciellt många fler människor i Stockholm under mars jämfört med tidigare år. Jag tror att väldigt många dör med Corona, inte av. Det kanske kommer bli lite fler döda under våren nu men de flesta av dom som dog hade annars trillat av pinnen under hösten. När vi tittar tillbaka på 2020 kommer vi ha ungefär lika många döda som tidigare år.

Börjar känna mig så lugn nu så det blir att gå ut och ta en öl på puben i helgen

40% eller mer är inte alls osannolikt. Stockholmarna har kört "flocken" och visst blev det tufft, men jordens undergång som alarmisterna gapat efter blev det inte. Det är positivt.

Framåt, framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in