2020-04-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men hur kan Giesecke säga i Aktuellt att "smittspridningen planar ut nu i Stockholm", när de inte testar så mycket. De har väl testat totalt13 500 stycken människor - av cirka 1,1 miljon i Stockholm. Det är också ovanligt - mycket ovanligt att de utan symptom smittar?

Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Det är ju helt galet? Vad säger ni?

https://www.svtplay.se/kanaler/svt2?start=auto

För att de som testas, är de som behöver sjukhusvård eller är på äldreboende samt vårdanställda.
De kommer ju alltid vara en fast siffra av det totala antalet sjuka. Därför kan man dra de slutsatserna.
Citera
2020-04-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Det är fan ett skämt att Gisecke inte är den som styr skutan åt rätt håll med tanke på att han verkar vara den enda som har koll på vad han snackar om. De intervjuer jag sett med honom så skulle jag kunna sätta pengar på att han är emot Tegnells metod och jag hade känt mig så jävla mycket tryggare med honom på spakarna.
Johan ”Alla andra länder gör fel” Giesecke? Hade nog inte varit nån skillnad med honom vid rodret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men hur kan Giesecke säga i Aktuellt att "smittspridningen planar ut nu i Stockholm", när de inte testar så mycket. De har väl testat totalt13 500 stycken människor - av cirka 1,1 miljon i Stockholm. Det är också ovanligt - mycket ovanligt att de utan symptom smittar?

Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Det är ju helt galet? Vad säger ni?

https://www.svtplay.se/kanaler/svt2?start=auto

Han är som en äldre häradsbetäckare som flörtar med journalister av alla kön.

Stockholm hade sin toppnotering av nya fall idag - nästan 300. Vet inte hur det är förenligt med att kurvan är platt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Yes. Tydligen en avplaning av kurvan. Bra att han förklarar, man kan ju låta sig luras av att den ser ut att gå spikrakt uppåt.

Dödstalen går ju rakt upp i himlen mellan dygn från måndag till tisdag. (Då mellan 14:00 på måndag till 14:00 på tisdag)

Sen nu idag så dubbla vi det till nästan nittio.

Hur kan ens Tegnell bortse från detta.

Vi är under EXTREM ATTACK.

Vi kommer ha 170 döda imorgon. Motsvarar 800 döda i Italien i början av förra veckan.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Kravallpolis gör sig redo vid sjukhus...
Fan nu börjar det

"Anledningen är bland annat att man befarar att det kan bli stökigt när till exempel intensivvårdsplatserna tar slut."

Jävla svin. Både FHM, regeringen och den som sa så till pressen.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Känns inte så för mig som sitter i Sthlm faktiskt. Bränns rätt bra här.

Jag kan förstå om man är en av dom som är 65+ och skall åka till jobbet varje morgon eftersom man inte haft råd att ta ut Pension.
Ett par turer i tunnelbanan måste innebära säker smitta och stor risk...
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Johan ”Alla andra länder gör fel” Giesecke? Hade nog inte varit nån skillnad med honom vid rodret.

Haha, förstå mig rätt jag säger inte att han är perfekt men han känns ju ljusår bättre än Tegnell
Citera
2020-04-08, 21:19
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När Italien hade 12000 döda släppte dom en rapport som visade på 35 döda under 50 år.

Helt plötsligt är genomkorrupta skitlandet Italien pålitligt. Ha tålamod. Vänta och se.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Fattae inte. Dom hävdar att det planat ut i Stockholm, hur kan de påstå detta när det knappt testar folk?!
Samt beodrar människor som har tydliga symptom att stanna inne & inte söka vård för feber till exempel.

Någon som vet hur många som blivit testade i Stockholm?

Det planade ut när det blev påsklov och stockholmare blev sjuka på annan ort kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror lite på vad man har för tidsperspektiv. Kolla statistiken på Folkhälsomyndighetens sajt. Antalet diagnostiserade den senaste veckan har legat ganska still, även om det varit stora variationer mellan de enskilda dagarna. Veckan innan däremot ser man en ökning. Inte fel att säga att det planat ut i Stockholm, om man har ett sjudagarsperspektiv. Men en minskning är det nog svårt att få det till.

Utplaningen i antal diagnostiserade beror sannolikt på att sjukvården ligger på max kapacitet vad gäller intagning av nya patienter och testning.

Massvis av folk får inte bli testade för: "det är fullt, vi tar inte in fler och vi testar bara intagna".
Det här är inte påhitt, det är vad mina vänner fick erfara.
Citera
2020-04-08, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det borde räcka för dig att studera kurvorna. Trenden pekar på exponentiell tillväxt över hela världen, dvs pandemins tillväxthastighet (kurvornas lutning) ökar med tiden.

https://c19.se/
https://www.worldometers.info/coronavirus/

1 procent säger du? Ok, antag att du har rätt. Vi gör en enkel kalkyl:

Antag att 60-80% av jordens befolkning blir smittade och a 1% av dem avlider i C19.
Antag vidare att jordens befolkning 2020 uppgår till ca 8,5 miljarder människor.

0,01 x 0,60 x 8,5E9 = 51E6

0,01 x 0,80 x 8,5E9 =68E6

Med dina 1% kommer 51-68 miljoner människor att dö.

Antag att du har fel. Antag att IF är högre, låt oss räkna lite:

2% => 102-136 miljoner
3% => 153-204 miljoner
4% => 204-272 miljoner
5% => 255-340 miljoner
etc

Jag hoppas du ser nu att dina i bästa fall 1% är väldigt många människor. Och då har vi ännu inte beaktat de som dör av andra sjukdomar därför att sjukvården rämnar under trycket av covid-19 och därför inte förmår ge dem adekvat vård.
Eller alla de som dör indirekt pga att pandemin orsakar massiv socioekonomisk instabilitet och samhällskollaps i stora delar av världen. Detta kan i sin tur kan vara gnistan till nya krig mellan länder och ideologier. Det finns spänningar i världen redan nu men tack och lov så håller våra sammanflätade ekonomier oss samman. Men vad händer om världsekonomin rämnar? Om vi inte har en fungerande världshandel med viktiga naturtillgångar? Om människor slutar tro på demokratiernas förmåga att skapa trygghet och välstånd? Du borde vara mer bekymrad över dina 1%.

Stay smart, stay safe, stay alive

Du räknar helt fel. Bli inte statistiker

En procent är alltså andelen döda i Corona av alla som dör ett normalt år i Sverige, om vi når 900 döda (lär ligga ett par dagar bort)

900 är en procent av 90 000 (antalet personer som dör av olika orsaker varje år i Sverige).
Citera
2020-04-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3

Gieseke är den som lärt upp Anders och Johan, så det är nog ingen skillnad mellan hur någon av dem ser på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in