2020-04-08, 21:14
Medlem
sannes avatar
Men hur kan Giesecke säga i Aktuellt att "smittspridningen planar ut nu i Stockholm", när de inte testar så mycket. De har väl testat totalt13 500 stycken människor - av cirka 1,1 miljon i Stockholm. Det är också ovanligt - mycket ovanligt att de utan symptom smittar?

Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Det är ju helt galet? Vad säger ni?

https://www.svtplay.se/kanaler/svt2?start=auto

Han är som en äldre häradsbetäckare som flörtar med journalister av alla kön.
Citera
2020-04-08, 21:15
Medlem
Lotavoss avatar
Det är fan ett skämt att Gisecke inte är den som styr skutan åt rätt håll med tanke på att han verkar vara den enda som har koll på vad han snackar om. De intervjuer jag sett med honom så skulle jag kunna sätta pengar på att han är emot Tegnells metod och jag hade känt mig så jävla mycket tryggare med honom på spakarna.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vi är många,många...oroar mig stup i ett, tanken att inte kunna hälsa på nära, kära...ja, det "gnager" och när man inte vet hur länge det kommer hålla på. Jag hoppas att kunna träffa mamma ganska snart, innan årsskiftet..hon är ju ingen ungdom längre. Vill inte det ska bli ett tvärt slut med väntan och att jag inte hinner träffa henne.

Har även jag äldre närstående som jag inte kan träffa. Räknar med att vissa personer i bekantskapskretsen kan stryka med. Sorgligt men sant.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är konstigt det här med att alla verkar känna någon ung person som dött eller pratat med någon inom vården som berättar om alla unga döda människor när det bara är 6 personer totalt under 50 år som dött i Covid-19 hittills i Sverige,

nej. det kan omöjligt stämma, vänta och se. Allt kommer komma fram. Jag lovar dig. Det är många redan. Det är givetvis fördröjning på siffrorna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Var ser du att ens antalet smittade går ner i Stockholm? Det ökar ju mer och mer?

https://c19.se/Sweden/Stockholm

Tydlig platå i grafen du länkar till. Kurvan planar ut väldigt tydligt. Utom antal fall idag som ökade, vi får se om platå- trenden bryts, för tidigt att säga efter en dag.
Citera
2020-04-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
And that’s why mass testing and contact tracing is important, to stop this from happening and clusters occurring.

Att undvika att någon person är smittad på en befolkning på flera miljoner, där många smittade har inga eller mycket lindriga symptom, är givetvis helt omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De säger ju inte exakt hur många de har just nu. 2017 (snabbgoogling) hade Stockholms län 90 IVA-platser. Sen säger de att de mer än dubblat dessa, me hur många respiratorer man ökat med vet jag inte.

Ni slipper gissa: just nu 256 platser i Stockholm.
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi är fler.
Finns massor med intressanta filmer i ämnet att förkovra sig i.

Fast ni agerar helt fel om ni vill hålla en god mental och fysisk hälsa.

Och det är väl det som det handlar om just nu? Ta hand om dig själv och hjälp andra. Att spendera massor av tid att läsa siffror som andra analyserar bättre hjälper varken din eller andras hälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kommer det komma ett Uppdrag granskning eller Kalla Fakta om dödsfallen i corona pandemin 2020,tro?

Mer än så. Det vi ser nu är history in the
making, vill jag mena. Finns nog ingen annan enskild händelse eller skeende där svenska staten utsatt sina vanliga medborgare för direkt fara för deras liv, i den omfattning som sker nu.

Om du betänker att "skotten i Ådalen -31" blev ganska omnämnd i svensk historiekunskap under lång tid efteråt, så bör detta bli enormt mkt större. (I Ådalen handlade det om att militär sköt några medborgare, 5 stycken). Det här är större. Mycket större. Historiker kommer i framtiden att analysera det här skeendet och den uppenbara iskylan från myndigheterna med förundran. Det är mina tankar.
Citera
2020-04-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
OK, nu förklarade Giesecke vad som menas med att "börja plana ut i Stockholm".

Det är att antalet nya smittade inte längre ökar. Och det stämmer precis med vad jag tror, det händer vid ca 30% smittade totalt i en stad. Kom ihåg att det är en S-kurva som startar på 0 och stannar på ca 60%.

Men Giesecke säger också att det är en eftersläpning på ca 2 veckor i dödstalen. Stämmer också bra.

Och att Stockholm ligger ca 2 veckor före övriga landet, stämmer också.

Stockholm hade ju sin toppnotering av fall i dag - nästan 300 stycken. Hur kommer det sig att toppnoteringarna av dem alltid läses som att allt går bra och kurvan är flack?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
nej. det kan omöjligt stämma, vänta och se. Allt kommer komma fram. Jag lovar dig. Det är många redan. Det är givetvis fördröjning på siffrorna.

När Italien hade 12000 döda släppte dom en rapport som visade på 35 döda under 50 år.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Så smittan minskar i Stockholm men ökar i resten av landet?
Är det inte bara så att Stockholmarna lämnat stan och åkt ut i resten av landet. Är det så är det ju trevligt att man fixat material och platser i Stockholm men dåliga ute ilandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in