2020-04-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Gubben Tegnell är pressad nu, hans beräkningar pekar käpprätt åt skogen.
700 döda nu och 750 nya fall...

Ja! Och det är än så länge bara i Stockholm det är katastrof! Vad händer när Göteborg, Malmö och andra mindre städer som Umeå och Sundsvall har lika katastrof?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Till nån som inte förstår vad hydroxyklorokin är för något. Vart hittar vi det?
På apoteket med recept från din doktor, eller nätet kanske.

https://www.fass.se/m/produkt/19610412000017/public/tabproduct
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför agera som en diktaturstat när allt går bra och kurvan är platt?

Nej, gör om, gör rätt. Du är ju logisk, det får man ju inte vara här.
Citera
2020-04-08, 20:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tegnell slängde på luren: "Inte roligt"
Professor Cecilia Söderberg Naucler vid Karolinska ville ha mer information

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-slangde-pa-luren-inte-roligt/

Ja, han verkar inte vara den mest lyssnande personen, denne Tegnell...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Haha! Jag har en polare som brukar avrunda så när han är skyldig någon pengar:

"--Du är skyldig 6500"
"-- Jaha, alltså 6000."

Det finns ju ingenting som säger att man måste avrunda uppåt. Det är bara en konvention som man lär ut i grundskolan, finns andra också. Du kan avrunda helt godtyckligt för den delen också, men då börjar man tappa poängen med avrundningen.
Citera
Medlem
Anledningen till att polisen sätts in vid sjukhusen kan i ha våra kära sk nysvenskar att tacka för. Det kommer bli både stökigt och blodiga scener därifrån när sjukvårdsresurserna börjar tryta. Personligen tror jag inte det räcker med poliser i slutändan utan att militären kommer att kallas in för att bevaka sjukhusen i våra större städer
Citera
2020-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det här är ju jättekonstigt, Tegnell sa idag vid presskonferensen (idag!) att vi ser en betydande lättnad och tillbaka gång i Stockholm. Och nu på kvällen samma dag så läser man att polisen ska börja en insats med att vakta sjukhusen då vårdplatserna tar slut:

Insatsen startar på torsdag och kommer pågå tills vidare, enligt Aftonbladets uppgiftslämnare.

Sjukhusen i länet vill inte kommentera uppgifterna utan hänvisar till Region Stockholm. Aftonbladet har sökt regionen för en kommentar.

Kan ingen fråga Tegnell hur detta går ihop sig?

Det går inte ihop, det är väl det som är problemet.
Fanskapet måste sluta skarva och töja på sanningen. Han kan inte säga att det ser bra ut om allt annat pekar på det motsatta – då tappar han allt förtroende.

Dock så kan det där dokumentet om kravallpolis vid sjukhusen antingen (1) vara ett äldre dokument som inte riktigt gäller längre eller (2) mest utifall att det skulle spåra ur. Det betyder inte att det kommer att göra det.

Tegnell gör bäst i att tala sanning och visa på transparens. Jag blir fan inte klok på honom. Ena dagen tycker jag han resonerar vettigt för att nästa dag vara helt ute och sväva. Mest av allt tycker jag det är riktigt dåligt att han inte tar på sig ansvaret för att viruset fick fäste i äldreboenden genom att inte införa hårdare restriktioner. DET är hans och FHMs fel, ingen annans.
Citera
2020-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Jo men kurvan kommer förhoppningsvis hållas hyfsat plan och inte bli som i Stockholm.

Vi får se. Av erfarenhet från resten av världen, så kan det gå vansinnigt fort..
Men jag håller tummarna för vårat kära skåneland.
Citera
2020-04-08, 20:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har en poäng.

Man kan dock lugna sig med att det långsiktigt naturliga tillståndet hos ett virus är att vara helt ofarligt för sin värd. Eftersom det är bättre för virusets överlevnadsförmåga. Virus vill helst bara flyga under radarn.

Så det största problemet är just de här 700,000 virusen som finns i djur, och som inte ger några symptom hos djuren. Men när de väl hoppar till en människa, som de inte är anpassade för (eller vice versa) så kan de råka ställa till med något av misstag, och röja sin position.
Ett sätt att skydda sig skulle kunna vara att undvika kött från giftfria miljöer.

Ett djur som har en lite större mängd gifter från besprutat betesgräs är förmodligen säkrat mot många virus som inte överlever i en sådan djurkropp.
Citera
2020-04-08, 20:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ingen aning om vad antal döda blir av corona, men dom som dör av den skulle med stor sannolikhet dött av en vanlig influensa också.

Så du menar att i stort sett alla länders statsledningar - över hela världen - agerar fel med sina motåtgärder mot viruset?

Om detta bara är en vanlig influensa då finns det väl ingen orsak att agera så här kraftfullt? Alla gör fel?
Citera
2020-04-08, 20:50
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
197 av 220 iva platser upptagna.

Hur går det med det där tillfälliga "sjukhuset' på mässan så? Används det inte? Hörde för någon dag sen att dom skulle börja lägga in iv-patienter där. Är det redan fullt?
Citera
2020-04-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det går inte ihop, det är väl det som är problemet.
Fanskapet måste sluta skarva och töja på sanningen. Han kan inte säga att det ser bra ut om allt annat pekar på det motsatta – då tappar han allt förtroende.

Dock så kan det där dokumentet om kravallpolis vid sjukhusen antingen (1) vara ett äldre dokument som inte riktigt gäller längre eller (2) mest utifall att det skulle spåra ur. Det betyder inte att det kommer att göra det.

Tegnell gör bäst i att tala sanning och visa på transparens. Jag blir fan inte klok på honom. Ena dagen tycker jag han resonerar vettigt för att nästa dag vara helt ute och sväva. Mest av allt tycker jag det är riktigt dåligt att han inte tar på sig ansvaret för att viruset fick fäste i äldreboenden genom att införa hårdare restriktioner. DET är hans och FHMs fel, ingen annans.

Förstod på texten att det handlade om att platserna skulle vara helt slut v15, alltså denna veckan.
Än så länge verkar det finnas kvar, då Älvsjö inte ens används än.
Men ingen förutom topparna i regionen vet väl egentligen hur det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in