2020-04-08, 20:04
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
FFP2 och FFP3 munskydd är svåra få tag på i Sverige. Frågan är var de tog vägen? Jag ser otroligt få personer ha munskydd offentligt, har folk köpt dem för ha dem i en låda hemma eller vad är syftet?

Är svensken ”odödlig” som inte använder munskydd offentligt eller varför vägrar de inse att de själva kan bli svårt sjuka??
Svensken är väldigt rädd för att avvika från den övriga fårskocken. Har man munskydd kan det få allvarliga konsekvenser i form av långa blickar från grannar och arbetskamrater. Man blir "the talk of the town" helt enkelt.

Blir det påbjudet att bära munskydd kommer det här att vända till det andra hållet, man blir paria om man inte har det när pappa staten och myndigheterna kräver detta (om det nu kommer att ske, tveksamt med Tegnell).
Citera
2020-04-08, 20:04
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Rätt bedrövligt att hela denna tråd i stort sett har blivit som ett mästerskap i antalet döda sett till befolkning, och att trådens mål är att Sverige ska ha så många döda som möjligt jämfört med andra länder. Länder som lyckats bättre än Sverige skrivs det massor om i tråden. Länder som lyckats sämre än Sverige skrivs det betydligt mindre om. Allt för att kunna spy så mycket galla som möjligt på regeringen och Tegnell.

Tja, du har inte reflekterat över det faktumet att Sverige ligger riktigt risigt till just nu räknat per capita, där kanske du har anledningen. Logisk konklusion min vän.
Citera
2020-04-08, 20:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är väl ändå inget som är värre än döden.
Jag tror absolut inte att den stora massan tar till våld, blir deprimerade, tar livet av sig och jag tror definitivt inte att det är orsaken till att man agerar som man gör.
Nästan som att säga. Vi vill inte att ni skall slåss, bli deprimerade, ta livet av er. Ge er ut i samhället i stället och chansa på att du inte dör eller någon i din familj dör av sjukdomen covid-19 som står där utanför din dörr. Det är bättre att du dör.

Alla stör sig på någon och något i en familj.
De flesta klarar av att leva ihop utan våld. De som tar till våld gör det även utan karantän. Det gäller inte bara män. Kvinnor tar också till våld.
Det är inte karantänen som skapar våldet.
Det är personligheten hos våldsmakaren.

Nej det handlar om pengar. Ju mindre människor som sitter i karantän desto bättre för ekonomin.
Det måste dö människor för att inte rucka på den balansen.
Inbilla dig inte att jag tror på någon godhet i denna karantänfråga.
Det syns klart och tydligt att det inte finns någon godhet i det här.

Omvärlden kommer att få se den skenhelige godheten i Sverige.

Jo det är klart. Men man har ju sett från länder med karantän. Att våldet ökat. Dvs så kallat familjerelaterat sådant. Sedan också att larmsamtal kring psykisk ohälsa gått i taket. Det är ju nackdelen med karantän. Vi är människor. Vi behöver gemenskap. Utan det mår vi dåligt. Kan göra dumma saker.

Sedan ja kanske det är mest för pengar som Sverige kör den här linjen. Vem vet? Man kan ju bara hoppas det är mest just för folkhälsa och detta i val av pest eller kolera är det minst illa.
Citera
2020-04-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
https://www.vg.no/nyheter/i/dO1rxz/espen-nakstad-tror-svensk-brems-strategi-er-feil

Å minske spredningen av viruset:
Har dette vært Sveriges mål helt siden starten, eller ble dette et mål for Sverige for noen uker siden?

Det har varit Sveriges mål hela tiden. Tegnell har förklarat det med sin kurva två miljarder gånger.

Men mongoliderna i den här tråden har fortfarande inte fattat det. De tycker Tegnell är otydlig men 95% av svenska folket förstår vad han säger. Men det finns en del efterblivna tyvärr som inte begriper. Kanske de är de farligaste för smittspridningen.

För övrigt försöker Norge med precis samma sak läste jag i VG idag (även om de använder mer extrema åtgärder).
Citera
2020-04-08, 20:06
Medlem
Citat:
Regjeringen har lagt for stor vekt på koronaviruset og for lite på konsekvensene av tiltakene, frykter seniorforsker Bjørn Grinde i Folkehelseinstitutt.

Økt sannsynlighet for psykiske lidelser, kreftsyke barn som ikke møtte opp til kontroll og rapporter om 50 prosent økning i salg av sukkervarer. Det er noe av det regjeringens tiltak har ført med seg, skriver TV 2.

Min bekymring er at regjeringen legger for stor vekt på viruset og hva de kan gjøre for å holde det nede, og for liten vekt på konsekvensene av den strategien. Politisk sett tjener de trolig på å takle viruset. Dødstallene er veldig synlige, mens konsekvensene er vanskeligere å måle, sier Grinde.

Seniorforskeren mener det var riktig å iverksette strenge tiltak, men mener det er på tide å gå over til en bremse-strategi fordi kostnaden for samfunnet blir for stor.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#51064

https://www.tv2.no/nyheter/11363588/

Det er viktige ting Bjørn Grinde tar opp her
Citera
2020-04-08, 20:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du begriper tydligen inte att ingen ännu vet om man blir immun? Om man nu blir immun så är det troligtvis endast under ett par månader.

Troligtvis? Jävla pessimist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Då måste du vara blind.
Hans matte måste va otrolig.
IQ måste nå piken snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segal
Jag håller med. Dödsfallen i Sverige kommer nog i slutändan sluta på 1 promille av de i befolkningen som blivit smittade. Dvs 6000 - 7000 dödsfall i Sverige om det räcker med 60-70% för att nå flockimmunitet.
Jag tror det kommer hamna där också, men garderar mig med upp till 15.000.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Norge sätter nu IN MILITÄREN för att vakta SINA GRÄNSER mot SVERIGE.

HALLÅ REGERINGEN. SER NI INTE ATT ER BEFOLKNING DÖR?

Norrmännen är rädda för svenskarna:

Citat:
Norsk militär vaktar gränsen: ”Rädda för er”

– Det är illa i Sverige, vi är uppriktigt rädda för er.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyQRo/norsk-militar-vaktar-gransen-radda-for-er
Citera
2020-04-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Troligtvis? Jävla pessimist!

Ett par månader den var bra 😂😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, nu och ett par veckor till. Läste i veckan att Corona troligen kommer att ta sig in i top 100 vanligaste dödsorsaker i Sverige 2020.

Jag skulle nog tippa top 20 iallafall, men kanske är det för pessimistisk, trots allt har vi när (för det gör vi såklart) vi når 900 döda, bara en (1) procent döda i Corona av alla 90 000 som dör i Sverige årligen av olika orsaker!!! Detta är fakta som man inte kan snacka bort.

900 av 90 000 är 1 procent. Ingen foliehatt i världen kan ändra på det. Men de kommer att försöka

Och när man ser det så är ju viruset en prutt i rymden, och man kan fundera om det vart värt att dra ner rullgardinen för hela världens ekonomi pga detta

Du glömde att majoriteten av den procentenheter hade dött under året i vilket fall.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
finns ingen anledning.
Har finns litet om antikroppsbildening men tyvärr ger den intgen exakt tidsrymd:

Citat:
Antikroppar kan göra dig immun mot vissa sjukdomar
Första gången kroppen utsätts för ett särskilt ämne tar det ett tag innan det har hunnit bildas tillräckligt med antikroppar. Vid en ny attack av inkräktare av samma typ går det snabbare. Detta beror på att några av cellerna som aktiverades första gången omvandlas till så kallade minnesceller.

Minnesceller är B-celler som kommer ihåg den tidigare händelsen och som snabbt kan bilda nya antikroppar om samma virus eller bakterie återkommer.

Det skydd du har fått från tidigare sjukdomar beror på denna minnesfunktion. Det kallas att du blir immun mot vissa sjukdomar. Vid en del sjukdomar blir du ofta immun för resten av livet och risken att bli sjuk igen är mycket liten. Det gäller till exempel mässling.

https://www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/immunforsvaret/[/quote]

Thx!

Råkade komma åt hornhinnan med kontaminerat finger idag i affären höll på att tappa glasögonen,

så lär antagligen snart få bekanta mig med det där

mycket positiva nyheter idag på TV, kul att samhället börjar vakna till!

Kan inte understryka nog hur viktigt det är att ha skyddsglasögon om man vill undvika komma åt sina ögon, för den som behöver undvika att bli smittad! Jag bommade det trodde det skulle gå ändå, men slumpen ville annorlunda,

Kunde man bara handla utan att gå till affären vore ju för jävla bra, att nån plockade ihop varorna åt en efter internet-/telefonbeställning och man hämtar på lastbryggan, men det är nog bara möjligt i storstäderna, små Coop/Ica butiker har väl varken råd, folk eller intresse fixa sånt -har man monopol som enda affären i byn, så har man. Det går bra nu! -för livsmedelshandlare. Fullt med folk i den lilla affären var det, nån sommarstugefamilj också, ingen chans hålla några 2 meter inte,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in