2020-04-08, 19:52
Medlem
Idag på presskonferensen fick Tegnell en fråga om vårdpersonal som testar positivt trots att de är symptomfria.
-Ska de jobba då, eftersom de är symptomfria?
-Nej, sa Tegnell, de ska inte jobba om de testat positivt.
-Ska de vara hemma då...?
-De gör som all vårdpersonal då, man stannar hemma när man har symptom och går tillbaka efter två symptomfria dagar!

Men om de var symptomfria från början??
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Helt OK om de drar igång allsvenskan i bågskytte, men fotboll? Hur har de tänkt tillämpa social distancing i fotboll?

Jag kollade på Eurosport 2 förra veckan, de sände Fäktning, jag tänkte en perfekt sport nu, de är ju väl skyddade, men jag håller med det är väl lite väl tidigt kanske, att dra gång vissa divisioner redan nästa vecka.,

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/zDyyxGSKsFxxK_dBATZvj-uv205h7Z4xMfkUE_2YMWqCW4InEM01YYYTBQREI1JOMII4ZYFi 1gd575o_Jsgq2q_FD2qvTD3o9iEu 9dDkLBJDUaKO_ZtzrBTXgQwxiQk1Aw
Senast redigerad av welcometoreality 2020-04-08 kl. 19:54.
Citera
Medlem
FFP2 och FFP3 munskydd är svåra få tag på i Sverige. Frågan är var de tog vägen? Jag ser otroligt få personer ha munskydd offentligt, har folk köpt dem för ha dem i en låda hemma eller vad är syftet?

Är svensken ”odödlig” som inte använder munskydd offentligt eller varför vägrar de inse att de själva kan bli svårt sjuka??
Citera
Medlem
Brahmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Kan det inte bli så att djupandning drar smittoämnen från luftvägarna ner i lungorna?
Samma när man är andfådd som vid träning. Det är min erfarenhet iallafall.
Kanske bättre att vila och andas lugnt när man har förkylningssymptom?

Precis så jag själv resonerat! Från att ha löptränat flera gånger i veckan, så avstår jag helt från pulshöjande träning sedan utbrottet i Wuhan. Skönt att höra att det inte bara är jag som tänker i dessa banor.
Citera
2020-04-08, 19:53
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp klart det är för mycket. Man har väl viss förståelse sett till att brotten verkar öka i UK. Det blir ju så om du sitter i karantän med även någon du älskar kan det bli probs. Förr var ni åtskilda hade er egentid minst 10 timmar om dygnet. I karantän är det 24/7 tillsammans och det leda till att man störs på varann och ja i vissa fall fall våld. Sedan för den psykiska ohälsan av vad karantän innebär. Folk kommer bli deppade och i fler fall än vanligt ta livet av sig.

Det är ju vad den svenska modellen tänkt på. Dessa nackdelar med karantän. Sedan får vi se om de fördelar med att inte ha det uppväger nackdelarna.
Det är väl ändå inget som är värre än döden.
Jag tror absolut inte att den stora massan tar till våld, blir deprimerade, tar livet av sig och jag tror definitivt inte att det är orsaken till att man agerar som man gör.
Nästan som att säga. Vi vill inte att ni skall slåss, bli deprimerade, ta livet av er. Ge er ut i samhället i stället och chansa på att du inte dör eller någon i din familj dör av sjukdomen covid-19 som står där utanför din dörr. Det är bättre att du dör.

Alla stör sig på någon och något i en familj.
De flesta klarar av att leva ihop utan våld. De som tar till våld gör det även utan karantän. Det gäller inte bara män. Kvinnor tar också till våld.
Det är inte karantänen som skapar våldet.
Det är personligheten hos våldsmakaren.

Nej det handlar om pengar. Ju mindre människor som sitter i karantän desto bättre för ekonomin.
Det måste dö människor för att inte rucka på den balansen.
Inbilla dig inte att jag tror på någon godhet i denna karantänfråga.
Det syns klart och tydligt att det inte finns någon godhet i det här.

Omvärlden kommer att få se den skenhelige godheten i Sverige.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-08 kl. 19:55.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Covid-19 är en av den vanligaste dödsorsaken i Stockholm nu.

Japp, nu och ett par veckor till. Läste i veckan att Corona troligen kommer att ta sig in i top 100 vanligaste dödsorsaker i Sverige 2020.

Jag skulle nog tippa top 20 iallafall, men kanske är det för pessimistisk, trots allt har vi när (för det gör vi såklart) vi når 900 döda, bara en (1) procent döda i Corona av alla 90 000 som dör i Sverige årligen av olika orsaker!!! Detta är fakta som man inte kan snacka bort.

900 av 90 000 är 1 procent. Ingen foliehatt i världen kan ändra på det. Men de kommer att försöka

Och när man ser det så är ju viruset en prutt i rymden, och man kan fundera om det vart värt att dra ner rullgardinen för hela världens ekonomi pga detta
Citera
Medlem
Citat:
Tegnell er ikke overbevist om at det blir store forskjeller i utfallet av virusutbruddet til slutt - selv om Norge og Sverige har håndtert virusutbruddet med ulik strategi til nå. Samtidig har han presisert at selv om landene har ulike strategier, er målet det samme: Å minske spredningen av viruset.
Citat:
Tegnell är inte övertygad om att det kommer att bli stora skillnader i resultatet av virusutbrottet i slutändan - även om Norge och Sverige har hanterat virusutbrottet med olika strategier hittills. Samtidigt betonade han att även om länderna har olika strategier, är målet detsamma: att minska spridningen av viruset.
https://www.vg.no/nyheter/i/dO1rxz/espen-nakstad-tror-svensk-brems-strategi-er-feil

Å minske spredningen av viruset:
Har dette vært Sveriges mål helt siden starten, eller ble dette et mål for Sverige for noen uker siden?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Alla borde ignorera honom från och med nu. Han har fel i allt han gör och vad han säger.

I och för sig är kan det vara mer användbart att inte ignorera Tegnell. Utan använda honom som en "omvänd indikator" som man säger inom ekonomin. Dvs att allt han säger, det kan du vara helt säker på att det INTE kommer att inträffa. Det kan också vara värdefullt för att förutse framtiden.
Citera
2020-04-08, 19:55
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Av jämförbara länder i västeuropa ligger Sverige ganska nära mitten.

Moldavien ligger bra till. Dax för benchmarking?
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Så hur ser det ut i Sverige nu tror vi?

Ser vi "en tillplattning" a la Tegnell eller har vi fortfarande inte nått toppen?

Kommer Sverige stå ut med sin taktik på ett bra sätt? Eller ett dödligt?

Min tanke bör vara allmänt känd numera. Detta går inget bra. Vad tänker ni?

Jag hoppas verkligen att AT har rätt men jag tror inte det. Kurvorna på C19.se visar exponentiell tillväxt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
jaja, lek vidare du.

Grannländer döda befolkning:
  1. Sverige: 69
  2. Tyskland: 25
  3. Norge: 19
  4. Island: 18
  5. Estland: 18
  6. Finland: 7
  7. Litauen: 6
  8. Polen: 4
  9. Lettland:1
  10. Ryssland: 0,4

Polen, Tyskland, Ryssland mer befolkning men Sverige värre.
Citera
2020-04-08, 19:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lombardiet har 10 miljoner invånare, ja, ungefär som Sverige.

Du får förklara vad du menar med säkerställt:
a) Om Guiseppe Conte eller någon högt uppsatt central person i Italien ska ha bekräftat detta eller det ingår i någon officiell statistik, då är svaret Nej.
b) Om ytterst trovärdiga källor visar detta från olika städer runt om i Lombardiet, då är svaret Ja.

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml
Jag menade officiell statistik.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in